گفت‌وگو |

کتاب «رومی روم» پاسخی به یک سوال است/ روایتی متفاوت از هشت سال دفاع مقدس تا پیاده‌روی اربعین

11:52 - 17 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۳۸۲
کتاب «رومی روم» پاسخی به یک سوال است/ روایتی متفاوت از هشت سال دفاع مقدس تا پیاده‌روی اربعین
نویسنده کتاب «رومی روم» ضمن تاکید بر بیان زاویه نگاه بین دو شخصیت اصلی داستان، اجرای شعار «حب الحسین یجمعنا» را پاسخی به بسیاری از سوالات افراد دانست.

حسین زحمتکش زنجانی نویسنده کتاب «رومی روم» در گفت‌وگو با میزان در مورد مضمون این کتاب گفت: کتاب «رومی روم» یک رمان است که شخصیت نخست آن فردی به نام «حاج ارسلان»، رزمندهِ دوران جنگ ایران و عراق است. داستان علاوه بر هشت سال دفاع مقدس گریزی دارد به پیاده‌روی اربعین، از این‌رو سوالی را پاسخ می‌گوید که علامت سوال ذهن بسیاری از افراد است.

وی ادامه داد: شخصیت نخست داستان که از اول تا آخر جنگ (از ایستگاه هفت‌آبادان تا عملیات مرصاد) در صحنه نبرد حضورداشته است و در سال ۱۳۹۸ با شصت‌و‌چند سال سن تصمیم می‌گیرد برای ادای نذرش، عازم راهپیمایی اربعین شود. در این مسیر کهنه‌سربازی عراقی را می‌بیند که در طول جنگ در ارتش بعث عراق بوده و آن‌ها برخوردی هم داشته‌اند و اکنون بعد از سال‌ها توبه کرده و موکب‌دار شده است. نام او برزان الخزرجی است که به خدمت زوار امام حسین (ع) درآمده، است. زندگی این‌ها به‌نوعی در واپسین روز‌های جنگ با هم تلاقی پیدا کرده و داستانی ویژه را شکل داده است.

زحمتکش زنجانی ویژگی کتاب «رومی روم» را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: رمان «رومیِ روم» ماجرای درهم تنیده‌ای است که از دو شخصیت ایرانی و عراقی به دلیل وجه اشتراکی که به واسطه حضورشان در هشت سال دفاع مقدس دارند، روایتی خواندنی را مطرح می‌کند؛ شخصیت اول حاج ارسلان که در جبهه ایران و یک بسیجی است و شخصیت دوم که در جبهه مقابل می‌جنگد و جزو نیروی‌های بعثی بوده است. در این میان تفاوت دو دیدگاه، از زمین تا آسمان است و اتفاقاً این دو هم بار روایت داستان را به‌طور موازی، یکی‌درمیان، به دوش می‌کشند. رمان غیر از جنگ ایران و عراق، گریزی هم به برخی اتفاقات جدیدتر می‌زند؛ به‌ویژه داعش که سهمی انکارناپذیر به جهت اهمیت در این رمان دارد.

وی در مورد شیوه نگارش کتاب «رومی روم» بیان کرد: کتاب «رومی روم» به زبانی ساده نوشته شده است. فراز و فرود‌هایی در این داستان وجود دارد که جذاب است، در عین حال محور اصلی داستان برگرفته از یک واقعیت بوده و بقیه داستانی‌ها حول محور آن شکل گرفته است. در عین حال داستانک‌هایی در کنار داستان اصلی وجود دارد که جذابیت کتاب را دوچندان می‌کند.

زحمتکش در مورد پیام کتاب «رومی روم» افزود: کتاب «رومی روم» پاسخ به سوالی است که مدت‌ها در ذهن من شکل گرفته بود. اینکه چه عاملی سبب می‌شود تا دو ملت که زمانی با هم در جنگ بودند و شهدا و جانبازان و خسارت‌های فراوانی داشته‌اند، با هم همراه و هم‌راستا شوند، البته پاسخی که در انتهای کتاب خودم آن را دریافت کردم، همان شعار «حب الحسین یجمعنا» است. مسیر پیاده‌روی اربعین و مهربانی ملت عراق و حرکت مردم ایران برای زیارت امام حسین (ع) دست‌به‌دست هم داده و یک گردهمایی بزرگ را شکل داده است.

این نویسنده در مورد نام‌گذاری کتاب «رومی روم» اظهار کرد: نام کتاب برگرفته از لقبی است که طی هشت سال دفاع مقدس به حاج ارسلان داده شده بود. به همین دلیل او در بسیاری موارد خود را حاج ارسلان رومی معرفی می‌کند، لقبی که برای سرباز عراقی آشنا بود، به همین دلیل نام کتاب «رومی روم» گذاشته شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *