تحولات اوکراین؛ گمانه‎زنی‌های تحلیلگر سیا درباره برکناری زلنسکی

15:54 - 16 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۲۶۳
تحولات اوکراین؛ گمانه‎زنی‌های تحلیلگر سیا درباره برکناری زلنسکی
یک تحلیلگر سابق سیا معتقد است که اگر رئیس جمهور اوکراین برای مذاکرات با روسیه موافقت نکند احتمال اینکه آمریکا او را از سمتش برکنار کند، وجود دارد.

خبرگزاری میزان - «تاتیانا ویتوشوا»، رئیس اداری منطقه مسکو گفت که یک هواپیمای بدون سرنشین از سوی پدافند هوایی روسیه بر فراز منطقه «ایسترا» در نزدیکی مسکو سرنگون شد.

به گفته این مقام، این پهپاد حامل مواد منفجره معادل ۱۰ کیلوگرم TNT بود.

ویتوشووا همچنین گفت: در بخشی از تحقیقات انجام شده در جنگلی که قطعات پهپاد در آن سقوط کرده بود، یک مخزن متصل به پهپاد برای حمل مواد منفجره کشف شد.

این مقام اعلام کرد که یک گروه خنثی‌سازی بمب مخزن را در یک انفجار کنترل شده منهدم کرد.

پدافند موشکی روسیه موشک اس-۲۰۰ اوکراین را سرنگون کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دولت کی‌یف تلاش دیگری برای حمله به خاک روسیه با موشک اس-۲۰۰ انجام داد، اما این موشک از سوی پدافند موشکی روسیه سرنگون شد. 

وزارت دفاع روسیه روز گذشته نیز گزارش داده بود که یک موشک دیگر از این نوع در حین پرواز به سمت کریمه سرنگون شده است.

۲۸ حمله خمپاره‌ای کی‌یف به جمهوری دونتسک

مقامات جمهوری دونتسک اعلام کردند که نیرو‌های مسلح اوکراین روز شنبه در مجموع ۲۸ حمله خمپاره‌ای به قلمرو جمهوری دونتسک (DPR) انجام دادند و در مجموع ۹۳ گلوله خمپاره شلیک کردند.

این حملات شامل شلیک گلوله‌های توپخانه ۱۵۲ میلی‌متری و ۱۵۵ میلی‌متری بوده و دونتسک، گورلووکا، منطقه یاسینواتایا و منطقه گلموفسکی را هدف قرار داده است. 

آسیب گسترده به تاسیسات زیرساخت انرژی اوکراین

«آلمان گالوشچنکو»، وزیر انرژی اوکراین گفت که بیش از ۳۰۰ تاسیسات زیرساخت انرژی این کشور از اکتبر سال گذشته تاکنون آسیب دیده است. 

«ولادیمیر کودریتسکی»، رئیس شرکت ملی انرژی اوکراین، در ششم اکتبر (۱۴ مهرماه) اذعان کرد که اوکراین نمی‌تواند تمام تاسیسات انرژی آسیب‌دیده را قبل از آغاز فصل زمستان تعمیر کند.

وزیر دفاع روسیه از نیرو‌های نظامی این کشور در اوکراین بازدید کرد

«سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه از نیرو‌های نظامی حاضر این کشور در جنگ اوکراین بازدید کرد.

به گفته وزارت دفاع روسیه، شویگو از مقر گروه وحدت غربی روسیه، واقع در منطقه جنگی در اوکراین بازدید کرد.

یوگنی نیکیفوروف فرمانده این گروه، شویگو را از وضعیت میدانی مطلع کرد.

شویگو در دیدار با مقامات نظامی به اهمیت پشتیبانی از یگان‌های رزمی و ایجاد شرایط لازم برای استقرار امن نظامیان اشاره کرد.

مرگ ۲۲ اوکراینی در منطقه خرسون از سوی نظامیان کی‌یف

یکی از کارمندان نیرو‌های امنیتی روسیه اطلاع داد که ۲۲ نفر از ساکنان «اسنیگیرفکا» در منطقه خرسون، که تحت کنترل نیرو‌های مسلح اوکراین است، از سوی نظامیان کی‌یف کشته شده‌اند.

وی در ادامه افزود: ما اطلاعاتی از چند تن از ساکنان اسنیگیرفکا درباره اعدام ۲۲ غیرنظامی در اسنیگیرفکا از سوی ناسیونالیست‌های افراطی اوکراین دریافت کردیم؛ همه آن‌ها شهروندان اوکراینی بودند که حامی پیوستن به روسیه بودند.

گفته می‌شود این حادثه مربوط به تاریخ ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) بوده است.

آمریکا شخص دیگری را جایگزین زلنسکی می‌کند

«ری مک‌گاورن»، تحلیلگر سابق سیا معتقد است که اگر «ولودیمیر زلنسکی» برای مذاکرات با روسیه موافقت نکند، آمریکا او را از سمتش برکنار و شخص دیگری را جایگزین او خواهد کرد.

وی در مصاحبه‌ای اظهار داشت که واشنگتن به زودی کی‌یف را مجبور به مذاکره با مسکو خواهد کرد، زیرا غرب برای چنین رویارویی مسلحانه طولانی آماده نبود و آمریکا در حال حاضر هر آنچه را که می‌توانسته به‌عنوان کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *