گفت‌وگو|

همه آنچه باید از کبد چرب بدانیم؛ از علائم و نحوه تشخیص تا راه‌های کنترل

13:47 - 15 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۹۳۶
همه آنچه باید از کبد چرب بدانیم؛ از علائم و نحوه تشخیص تا راه‌های کنترل
استاد تمام بیماری‌های گوارش و کبد بالغان دانشگاه علوم پزشکی تهران به بیان توضیحاتی در خصوص بیماری کبدچرب پرداخت و علائم، نحوه تشخیص و راه‌های کنترل این بیماری را معرفی کرد.

اکرم پور شمس در گفت‌وگو با میزان درباره بیماری کبد چرب گفت: کبد چرب یک بیماری فراگیر است و اینگونه نیست که این بیماری تنها به کبد مربوط شود، معمولا بیماری‌های متابولیک با اثراتی در سایر ارگان‌های بدن نیز همراه هستند. در گذشته برای این بیماری از عنوان کبد چرب غیر الکلی یا استفاده می‌شد اما در سال‌های اخیر توصیه شده برای این بیماری از عنوان بیماری کبد چرب مرتبط با متابولیک استفاده شود؛ به طور کلی کبد چرب نشانه‌هایی از طیف بیماری‌های متابولیک است که همزمان دیده می‌شود.

وی ادامه داد: قبل از آنکه رسوب چربی در کبد به این عضو آسیب برساند، رگ‌های قلب زودتر این چربی مضر را دریافت می‌کنند؛ بنابراین بیشتر دلیل فوت ناشی از کبد چرب به سبب نارسایی کبد نیست و بیشتر به علت سکته‌های قلبی و بیماری‌های عروق قلبی رخ می‌دهد.

استاد تمام بیماری‌های گوارش و کبد بالغان ضمن اشاره به اینکه کبد چرب ذاتا با بیماری قلبی، دیابت، چاقی و فشار خون ارتباط دارد، افزود: این بیماری به تنهایی علائم چندانی ندارد اما هنگامی که کبد چرب باشد پزشک، بیمار و سیستم بهداشت و درمان باید به کل طیف بیماری‌های متابولیک فکر کنند و بیمار باید بلافاصله از نظر فشار خون، وزن، نحوه تغذیه، فعالیت فیزیکی و چربی خون مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ۴ نوع چربی خون داریم که یکی از آن‌ها تری‌گلیسرید و دیگری کلسترول است گفت: معیارمان برای اینکه متوجه شویم فرد چه مقدار در خطر بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارد، LDL یا کلسترول بد است که داخل کبد ساخته می‌شود و تا حدی ساختار ژنتیکی دارد و کمتر به میزان دریافت چربی غذایی مرتبط است، HDL یا کلسترول خوب هم بسیار کمتر به مواد غذایی که استفاده می‌کنیم مربوط می‌شود و عمدتا با ورزش کردن افزایش پیدا می‌کند و هر چه مقدارش بیشتر شود، سرنوشت قلبی و عروقی فرد و طول عمرش بالا می‌رود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه باید چربی خون، فشار خون، قند و وزن بیمار کنترل شود و بیمار آزمایش‌های دوره‌ای انجام دهد متذکر شد: توصیه می‌شود بیمار به طور متوسط در طول هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزکی نظیر پیاده‌روی تند، دویدن، شنا کردن و یا ترکیبی از این‌ موارد را داشته باشد.

این پزشک در رابطه با این موضوع که چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب قرار دارند، عنوان کرد: هر فردی که دچار اضافه وزن، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون است بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب قرار دارد؛ کبد چرب از طریق انجام سونوگرافی و آزمایش‌های AlT و AST که به راحتی در سرم خون قابل اندازه گیری است، تشخیص داده می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بالغان در رابطه با این موضوع که در برخی موارد آزمایش کبد چرب نشان نمی‌دهد، ولی سونوگرافی آن را نشان می‌دهد و در مواردی عکس این ماجرا رخ می‌دهد نیز توضیح داد: در سونوگرافی که پیکسل‌های سیاه و سفید نمایان است و ما آن‌ها را با چشم غیر مسلح می‌بینیم چربی باید تا حدی زیاد باشد که سفید شدن کبد را در سونوگرافی ببینیم. ممکن است کبد چرب در مراحل اولیه‌اش قرار داشته باشد و هنوز چربی آنقدر کبد را فرا نگرفته باشد که در سونوگرافی مشخص باشد، به طور کلی سونوگرافی در خصوص افراد چاق دقت پایین‌تری دارد و هنگامی که یک انسان تصاویر و پیکسل‌ها را می‌خواند، تفسیر‌ها از انسانی به انسان دیگر بر اساس تجربه و دقت دستگاه متفاوت است و از این رو قابل انتظار است که در مواردی آزمایش کبد چرب نشان ندهد ولی سونوگرافی آن را نشان دهد و یا سونوگرافی آن را نشان ندهد و آزمایش این بیماری را تایید کند.

وی افزود: ما به عنوان پزشک همواره بیماری‌های داخلی را پیگیری می‌کنیم چراکه قصه بیماری‌های داخلی کنترل شدن است و نه با علم فعلی بهبود یافتن؛ هر بیماری که در بدن فردی وجود دارد با ژنتیک، سیستم ایمنی و یک‌سری عوامل محیطی و سبک زندگی ارتباط دارد و در این نوع بیماری‌ها درمان هدف نیست و آنچه باید انجام شود، کنترل بیماری است چراکه بیمار همیشه استعداد ابتلا را دارد و با کنترل و تشخیص زودهنگام می‌توان فرد را به سمت زندگی عادی برد.

این پزشک فوق تخصص ادامه داد: در صورت بروز این اتفاق موضوع را پیگیری می‌کنیم و ۶ ماه بعد مجددا آزمایش و سونوگرافی را تکرار می‌کنیم و دستورات و توصیه‌های لازم برای کنترل وزن، تغذیه و فعالیت فیزیکی را به بیمار ارائه و بررسی‌های فشار خون، دیابت، وضعیت کلیه‌های و بیماری‌های قلبی را به صورت دوره‌ای برای بیمار انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *