کتاب «روایت عدل» نگاهی به عملکرد قوه قضاییه بعد از پیروزی انقلاب

8:01 - 15 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۸۳۸
کتاب «روایت عدل» نگاهی به عملکرد قوه قضاییه بعد از پیروزی انقلاب
نویسنده کتاب «روایت عدل»، این اثر را محتوایی برگرفته از عملکرد قوه قضاییه از ابتدای انقلاب اسلامی تا ابتدای هشت سال دفاع مقدس دانست.

عبدالرضا سالمی‌نژاد نویسنده کتاب «روایت عدل» در گفت‌وگو با میزان در مورد این کتاب گفت: کتاب «روایت عدل» عملکرد دستگاه قضاییه را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس مورد بررسی قرار می‌دهد. این کتاب اسنادی ارزشمند و اطلاعاتی ویژه را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

 وی در مورد نام‌گذاری کتاب«روایت عدل» بیان کرد: روایت عدل برگرفته از روایت فتح است؛ نامی که برای بسیاری از ایرانیان آشناست، اما چون در این روایت در مورد قوه قضاییه سخن به میان آمده است، از آن به عنوان «روایت عدل» نام‌ برده شده است.

سالمی‌نژاد مباحث مطرح‌شده در کتاب «روایت عدل» را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: مقوله‌هایی که عموما در روزهای ابتدای انقلاب اسلامی رقم خورده در کتاب «روایت عدل» مطرح‌ شده است، به همین دلیل موضوعاتی همانند تشکیل دادگاه‌های انقلاب اسلامی و مقابله با چالش‌های متعدد، تبیین الگوی اسلامی ایرانی دادگاه‌های انقلاب، راه‌اندازی دادگاه‌های نظامی ارتش، نظارت بر حسن اجرای فرمان خلع سلاح عمومی و دستگیری و محاکمه سران و عوامل رژیم طاغوت همچنین تشکیل دادسرای انقلاب در تمامی استان‌های کشور مطرح است.

وی در مورد بخش‌های دیگر کتاب «روایت عدل» بیان کرد: پیگیری درخواست عمومی استرداد شاه مخلوع به کشور و محاکمه او، مصادره اموال شاه و وابستگان رژیم طاغوت، اجرای فرمان عفو عمومی حضرت امام(ره)، برخورد با عوامل خرابکار و بمب‌گذار در سراسر کشور، محاکمه و مجازات عوامل کودتای نوژه همدان، محاکمه و مجازات عوامل فاجعه سینما رکس آبادان، بازگشت و محاکمه عوامل و جواسیس روس و رژیم بعث عراق، مهار گروه‌های سیاسی مسلح در کشور، برخورد با اغتشاشگران و مهار برهم‌زنندگان نظم عمومی، افشای دستگیری و مجازات سران و عوامل ساواک، تقابل با گروه‌های الحادی تروریستی از جمله فرقان، پاک‌سازی سیستم قضایی و دولت از عوامل ناسالم، پیگیری ماجرای شکست آمریکا در صحرای طبس از جمله موضوعاتی است که در کتاب «روایت عدل» مورد بررسی قرار گرفته است.

این نویسند کتاب، استفاده از اسناد را زمینه‌ساز نگارش کتاب «روایت عدل» دانست و افزود:  کتاب «روایت عدل» را بر اساس اسناد و مدارک موجود نوشته‌ام، البته چون قوه قضاییه اسناد را به‌طور کامل نگهداری نکرده بود، برای تکمیل اطلاعات از رسانه‌های آن زمان و آرشیو روزنامه‌ها نیز استفاده شده است.

وی تصریح کرد: قرار بود کتاب «روایت عدل» در سه جلد نوشته شود و در جلد اول عملکرد قوه قضاییه از ابتدای پیروزی انقلاب تا زمان هشت سال دفاع مقدس نوشته شده، در ادامه عملکرد قوه قضاییه از ابتدای دفاع مقدس تا پایان جنگ نوشته و در مرحله سوم از پایان هشت سال تا به امروز تنظیم شود که در گام نخست جلد یک این کتاب نوشته و منتشر شده است.

سالمی‌نژاد در مورد انتشار جلدهای بعدی کتاب «روایت عدل» افزود: نگارش حلدو دوم و سوم کتاب «روایت عدل» نیز به‌زودی آغاز می‌شود و می‌تواند اطلاعات خوبی را در خصوص قوه قضاییه ارائه کند که علاقه‌مندان از آن بهره‌مند خواهند شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *