گزارش شورای حقوق‎بشر درباره فرانسه؛ افزایش خشونت پلیس و نژادپرستی

9:00 - 14 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۵۷۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارش شورای حقوق‎بشر درباره فرانسه؛ افزایش خشونت پلیس و نژادپرستی
شورای حقوق بشر سازمان ملل نتایج بررسی دوره‌ای کشورها و مناطق مختلف جهان را منتشر کرده است.

خبرگزای میزان – شورای حقوق بشر سازمان ملل به‎تازگی نتایج بررسی دوره‌ای جهانی خود را منتشر کرد.

فرانسه

نایب رئیس شورای حقوق بشر درباره فرانسه، گفت که از ۳۵۵ توصیه دریافتی، ۲۷۴ مورد از حمایت فرانسه برخوردار بوده و ۸۱ توصیه مورد توجه قرار گرفته است.

نمایندگان کشور‌های مختلفی از جمله ایران و چین در نشست نتیجه بررسی دوره‌ای جهانی فرانسه صحبت کردند.

فرانسه مدعی شده که به بررسی دوره‌ای جهانی متعهد است؛ دولت فرانسه همچنین مدعی تعهد به حفظ گفت‌وگوی منظم با جامعه و کمیسیون ملی مشاوره حقوق بشر شد.

کمیسیون ملی مشاوره حقوق بشر اعلام کرد که فرانسه توصیه‌های کمتری را نسبت به سال ۲۰۱۸ پذیرفته است و پارلمان این کشور هنوز در این روند شرکت نکرده است.

ابراز تاسف از قاچاق انسان

این کمیسیون از پیشرفت ضعیف در مبارزه با قاچاق انسان در فرانسه ابراز تاسف کرد.

گزارش مذکور می‎گوید: مایه تاسف است که مقام‎های فرانسه ارتکاب خشونت از سوی پلیس و مجریان قانون را انکار کردند. 

علاوه بر این حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر ناکافی و مبارزه با فقر فاقد انگیزه گزارش شده است، تنها ۱۴ درصد از گزارش‌های آزار جنسی منجر به محکومیت شد، فرانسه همچنین متعهد شده تا کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت را اجرا کند.

افزایش نژادپرستی و بیگانه‌هراسی

افزایش نژادپرستی و بیگانه‌هراسی در فرانسه، با نقض حقوق افراد آفریقایی‌تبار، گروه‌های دوره‌گرد و پناهندگان افزایش یافته است.

دولت فرانسه فاقد حمایت کافی از حقوق گروه‌های آسیب‌پذیر، مانند زنان و افراد آسیب‌پذیر بود؛ فرانسه باید حقوق اولیه پناهندگان، مهاجران و سایر اقلیت‌ها را ارتقا دهد. 

یکی از سخنران، گفت که فرانسه باید تعهد خود را به آزادی مذهب و بیان، به ویژه از طریق افزایش حمایت از حقوق زنان مسلمان و سایر اقلیت‌ها، تقویت کند.

پس از برگزاری نشست تعاملی شورای حقوق بشر در این خصوص، نتیجه بررسی دوره‌ای جهانی درباره فرانسه به تصویب رسید.

امارات 

در جلسه بررسی دوره‌ای جهانی چهارمین گزارش ملی امارات در ماه می‌ گذشته، این کشور قصد خود را برای الحاق به پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک اعلام کرد و در حال حاضر در حال بررسی پس گرفتن برخی از تخلفات خود در مورد کنوانسیون مربوط به حقوق کودک و کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان است.

رژیم صهیونیستی

گزارش شورای حقوق بشر درباره رژیم صهیونیستی می‎گوید که این رژیم درگیر موضوع نژادپرستی، بهره‌کشی جنسی، سوءاستفاده و آزار و اذیت از طریق تمامی سازمان‌ها، آژانس‌ها و برنامه‌های سازمان ملل بوده است.

ابراز نگرانی درباره نقض حقوق فلسطینیان 

در جریان نشست تعاملی شورای حقوق بشر درباره رژیم صهیونیستی برخی از سخنرانان در مورد نقض نظام‌مند حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از سوی این رژیم ابراز نگرانی کرده‌اند.

نمایندگان کشور‌های حاضر تاکید کردند که رژیم صهیونیستی توصیه‌های متعددی را برای پایان دادن به گسترش شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، جلوگیری از توسل به خشونت و کشتار غیرنظامیان بی‎گناه و از جمله ممنوعیت محاصره‌های مداوم را رد کرده است.

سخنرانان گفتند که حدود نیمی از توصیه‌های پیشنهادی به رژیم صهیونیستی پذیرفته نشده است، رژیم صهیونیستی باید تحقیقات نظام‌مند، معتبر و شفاف در مورد استفاده بیش از حد از خشونت به وسیله نیرو‌های نظامی و امنیتی خود علیه غیرنظامیان، از جمله کودکان، انجام دهد تا از اقدام نیرو‌های امنیتی بدون مجازات و پاسخگویی جلوگیری کند.

رومانی 

رومانی اعلام کرد که دولت این کشور در مجموع ۲۵۱ توصیه دریافت کرده است؛ نگرانی‌ها و تشویق‌های بیان شده در طول گفت‌وگوی تعاملی، اولویت‌های رومانی را که قبلا شناسایی شده بود، تأیید کرد.

همچنین نقشه‌ای ارزشمند از مسائل مهم برای شرکای رومانی، کشور‌های عضو و ناظر سازمان ملل و سازمان‌های غیر دولتی ارائه شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *