دادگاه شکایت سازمان‌های حقوق بشری از نژادپرستی سیستماتیک دولت فرانسه برگزار شد

13:57 - 07 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۶۶۸۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دادگاه شکایت سازمان‌های حقوق بشری از نژادپرستی سیستماتیک دولت فرانسه برگزار شد
شکایت گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری، فرانسه را در موضوع نژادپرستی گسترده علیه سیاه‌پوستان و آفریقایی‌تبارها، به دادگاه کشاند.

خبرگزاری میزان – گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری با شکایت از فرانسه به دلیل تبعیض نژادی گسترده و مکرر، پاریس را به دادگاه کشاندند.

به گزارش «گاردین»، گروهی از وکلای حقوق بشری در جلسه تاریخی دادگاهی در پاریس در روز جمعه، هفتم مهر ماه استدلال کردند که فرانسه باید به نژادپرستی گسترده علیه سیاه‌پوستان که به‌طور معمول با سهم نامتناسبی از سوی پلیس متوقف و بازرسی می‌شوند، پایان دهد.

دادگاه مذکور در پی نخستین شکایت دسته‌جمعی شش سازمان فرانسوی و بین‌المللی از دولت فرانسه برگزار شد؛ شاکیان خواهان مقصر شناخته شدن مقام‌های فرانسوی به دلیل کوتاهی در جلوگیری از اقدام‌های نژادپرستانه هستند.

آن‌ها می‌گویند که افراد غیر سفیدپوست به‌ویژه مردان جوان و حتی کودکان سیاه‌پوست و آفریقایی‌تبار بدون هیچ توضیحی اغلب روزی چند بار در خیابان‌ها از سوی پلیس متوقف شده و مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

در عین حال، سه انجمن حقوقی فرانسوی حاضر در این شکایت از بالاترین دادگاه اداری فرانسه می‌خواهند که دولت را وادار به پایان دادن به رویه نژادپرستانه‌ای کند که طی بیش از یک دهه گذشته از سوی سازمان‌های مختلف از سازمان ملل تا شورای اروپا، به دلیل نقض حقوق بشر محکوم شده است.

شکایت مذکور به دنبال اخذ غرامت نیست، بلکه خواهان توقف اقدام‌های نژادپرستانه پلیس است.

وکیل انجمن‌های مذکور اظهار کرد: با وجود اینکه فرانسه چندین بار در دادگاه محکوم شده، هیچ اقدامی از سوی دولت‌های متوالی برای تغییر رویه بررسی هویت پلیس انجام نشده است.

وی گفت: بیش از یک دهه است که این موضوع در بحث عمومی مطرح بوده است؛ دست‌کم ۲ رئیس جمهور (اولاند و مکرون) در مورد آن موضع گرفتند، اما وضعیت تغییر نکرده است

این شکایت سه ماه پس از قتل «ناهل مرزوق»، نوجوان ۱۷ ساله آفریقایی‌تبار به دست پلیس «نانتر» در حال پیگیری است.

در جریان اعتراض‌های سراسری به قتل «ناهل» در فرانسه، جوانان و نوجوانان سیاه‌پوست و آفریقایی‌تبار اعلام کردند که با تبعیض گسترده از سوی پلیس مواجه هستند.

«جرالد دارمانین»، وزیر کشور فرانسه در ماه جولای در گفت‌وگو با یک کمیسیون پارلمانی مدعی شد که «اینکه بگوییم نژادپرستی سیستماتیک در پلیس ملی وجود دارد، حرف نادرستی است.»

یک وکیل حقوق بشری در این رابطه گفت: رویداد‌های غم‌انگیز تابستان امسال بار دیگر به فرانسه و جهان نشان داد که چیزی عمیقا در پلیس فرانسه شکسته شده است؛ دولت‌ها و پلیس فرانسه همواره از انجام تغییرات سیستماتیک برای جلوگیری از تبعیض ریشه‌دار در نهاد پلیس خودداری کرده‌اند.

وی همچنین اظهار کرد: این مشکلی است که از سوی نهاد‌های مستقل در فرانسه و در سطح بین‌المللی به خوبی ثبت شده است، اما هنوز از سوی مقام‌های فرانسوی انکار می‌شود؛ آن‌ها ادعا می‌کنند که مشکل نژادپرستی در پلیس فرانسه سیستماتیک نیست و رفتار‌های نژادپرستانه محدود به چند افسر پلیس است.

در ژوئن ۲۰۲۱، دادگاه استیناف پاریس، دولت فرانسه را به دلیل توقف تبعیض‌آمیز و بازرسی هویت سه دانش‌آموز دبیرستانی در ایستگاه قطار پاریس در سال ۲۰۱۷، به دلیل نژادپرستی آشکار محکوم کرد.

در عین حال، در سال ۲۰۱۶، عالی‌ترین دادگاه فرانسه اعلام کرد که دستگیری سه مرد بر اساس ویژگی‌های فیزیکی مرتبط با منشا نژادی فرضی آن‌ها به منزله سوء رفتار جدی است.

کمیته حقوق بشر سازمان ملل نیز نسبت به تداوم بررسی هویت بر اساس نژاد در فرانسه ابراز نگرانی کرده است.

در سال ۲۰۱۷، بازرس حقوق بشر فرانسه تخمین زد که مردان سیاه‌پوست یا آفریقایی‌تبار ۲۰ برابر بیشتر از دیگران از سوی پلیس برای بررسی هویت متوقف می‌شوند و اغلب این بررسی‌ها بدون هیچ توضیحی انجام می‌شدند.

در سال ۲۰۲۰، «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای به این معضل اعتراف کرد، اما تاکنون اقدامی از سوی دولت فرانسه در این زمینه صورت نگرفته است.انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *