رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

احیای آشوراده و مقابله با کوه‌خواری در استان گلستان؛ آنچه رسانه‌ها دیدند و نوشتند

9:06 - 01 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۶۱۴
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
احیای آشوراده و مقابله با کوه‌خواری در استان گلستان؛ آنچه رسانه‌ها دیدند و نوشتند
ورود دستگاه قضا باعث احیای جزیره آشوراده، جلوگیری از کوه و جنگل‌خواری در روستای زیارت و حل مشکل پتروشیمی گلستان شد.

خبرگزاری میزان - تور بازدید ۲ روزه خبرنگاران ۲۰ رسانه از اقدامات دستگاه قضایی در حل مشکلات مالکیتی و حقوقی جزیره آشوراده در واپسین روز‌های شهریور ماه برگزار شد. 

۲۶ مرداد ۱۴۰۲ بود که رئیس قوه قضاییه در سفر غیر رسمی به استان گلستان با تفویض اختیارات ویژه به رئیس کل دادگستری استان دستور داد تا ضمن اهتمام نسبت به جوانب و ملاحظات زیست محیطی، تدابیر و اقدامات عاجل برای حل مشکل حقوقی ۲۵ ساله طرح گردشگری جزیره آشوراده، اتخاذ شود.

۱۴ روز پس از سفر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به استان گلستان و صدور دستور ویژه از ناحیه ریاست دستگاه قضا برای اتخاذ تدابیر و اقدامات عاجل در راستای رفع جنبه‌های حقوقی و قضایی تمامی مسائل و مشکلات استان از جمله مسئله «طرح گردشگری جزیره آشوراده»، پرونده مزبور در ضمن توجه به جوانب و ملاحظات زیست محیطی، به لحاظ حقوقی و قضایی تعیین تکلیف شد.

با صدور این رای قطعی و حل مشکل حقوقی زمین‌های این روستای متروکه که در جزیره آشوراده قرار دارد، مقدمات اجرای طرح گردشگری آشوراده که از ۲۵ سال پیش تاکنون معطل مانده بود، فراهم شود.

اقدامی قابل تقدیر

گزارش میدانی «آرمان امروز» از ورود قوه قضائیه به ساماندهی جزیره آشوراده: نگاه نو و جدید مسئولان قوه قضاییه نسبت به روشن سازی افکار عمومی است. زمانی که یک مدیر یا مسئول بیش از ۲۰ خبرنگار و عکاس را برای پروژه‌های ملی و استانی که تا پیش از این پر از ابهام بود، دعوت می‌کند، نشان می‌دهد که می‌خواهد شفاف‌سازی و مستندسازی کند. نگاهی قابل تقدیر که حتی رسانه‌های منتقد نیز با همین شفاف‌سازی، رویکردشان تغییر و خبرنگار می‌تواند سوالات، ابهامات یا مطالبات مردم را از نزدیک پیگیری کند.

فرجام ۳ پرونده جنجالی پس از ۳ دهه

روزنامه جام جم: احیای جزیره آشوراده، جلوگیری از کوه و جنگل‌خواری در روستای زیارت و حل مشکل پتروشیمی گلستان، سه اتفاقی است که با ورود دستگاه قضا پس از سال‌ها به نتیجه رسید. پس از تور زندان رجایی‌شهر، این بار خبرنگاران قضایی راهی استان گلستان شدند تا از نزدیک در جریان سه اقدام مهم قوه قضاییه در این استان قرار گیرند. بعد از سه دهه قرار است دوباره زندگی به جزیره آشوراده برگردد و اهالی روستا که سال‌هاست با کم شدن ماهیان خاویاری، کار و بارشان از سکه افتاده میزبان گردشگران به این جزیره باشند.

 

گزارشی میدانی از آشوراده و روستای زیارت

اعتمادآنلاین: قوه قضاییه به مناقشه ۳۰ساله در پرونده‌های آشوراده و ساخت‌وساز غیرمجاز در روستای زیارت پایان داد و این مناطق از سازمان اراضی ملی گرفته و به مردم و بنیاد مسکن واگذار شد؛ پایانی که خوشحالی و امیدی همراه با تردید در بین مردم منطقه ایجاد کرده است. رونق اشتغال و گردشگری دستاورد این اقدام است که قوه قضاییه قول داده به طور دقیق بر آن نظارت کند.

 

 قوه قضاییه پرونده چندین و چندساله آشوراده و زیارت را چگونه بست؟

خبرگزاری ایلنا: آشوراده قطب گردشگری شمال کشور می‌شود؟ ۲۶ آذر ماه سال ۱۴۰۰، رئیس قوه قضائیه در سفر به استان گلستان دستوراتی در خصوص جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیر مجاز در این روستا صادر کرد. بعد از دستور رئیس قوه قضائیه و پیگیری‌ها و اقدامات دادگستری استان گلستان، با استقرار پست ایست و بازرسی و تشدید کنترل و نظارت‌ها، ساخت و ساز‌ها در روستای زیارت مورد نظارت قرار گرفت. در حال حاضر با نظارت دستگاه قضایی ساخت و ساز غیر مجاز در روستای زیارت متوقف شده است.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *