رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

توضیحات رئیس کل دادگستری استان گلستان درباره آزادسازی جزیره آشوراده

8:36 - 01 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۵۹۹
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
توضیحات رئیس کل دادگستری استان گلستان درباره آزادسازی جزیره آشوراده
رئیس کل دادگستری استان گلستان در نشست خبری خود در مورد آزادسازی جزیره آشوراده توضیحاتی ارائه کرد.

خبرگزاری میزان - به گزارش ایلنا، حیدری آسیابی در نشست خبری، گفت: مشکلاتی به عنوان ابر چالش استان مطرح بود، در سفری که ۲۵ آذر سال ۱۴۰۰ رئیس قوه قضاییه به استان داشتند، مسائلی به سمع و نظر رئیس قوه قضاییه رسید و ایشان دستوراتی را دادند.

رئیس کل دادستانی گلستان ادامه داد: مسائلی مانند پتروشیمی گلستان، گردشگری و ساخت و ساز‌های غیر مجاز در روستای آشوراده مطرح شد و در آن سفر اختیارات ویژه‌ای به دادگستری استان داده شود.

وی ادامه داد: پتروشیمی گلستان از حدود ۱۷ سال پیش با ۹۰ درصد حضور دولتی و ۱۰ درصد بخش خصوصی آغاز به کار کرد که بعد از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ ماند. ما متوجه شدیم این مجتمع قرار بود ۳ ساله به سرانجام برسد، اما تنها ۲۰ درصد طی ۱۵ سال پیش پیش رفته بود که برای هیات مدیره سابق پرونده تشکیل شد.

آسیابی افزود: ما بررسی کردیم که ببینیم هیأت مدیره اهلیت اجرا را دارد یا خیر؟ باید پتروشیمی به کسی واگذار می‌شد که اهلیت داشته باشد ما تصمیم گرفتیم یک مکاتبه رسمی با وزارت نفت داشته باشیم که رسما اعلام کنند هیأت مدیره وقت توانایی مالی و فنی دارند یا خیر؟ بعد از بررسی‌های چند ماه در حالی که ۳ماه از سفر رئیس قوه قضاییه گذشته بود اعلام کردند توانایی لازم را ندارد.

وی یادآور شد: دو مسئله به ما گفته شد نخست این‌که سرمایه‌گذار دیگری پیدا کنیم که بنا شد سرمایه‌گذار دیگری پیدا شود.

رئیس کل دادگستری استان گلستان خاطرنشان کرد: بعد از دستورات آقای رئیسی و پیگیری ما هلدینگ خلیج فارس وارد کار شد و از ما خواستند در بُعد قضایی تضمین داده شود و عملا هلدینگ خلیج فارس جایگزین هیأت رئیسه قبلی شد و ما موانع را برداشتیم تا وارد بورس شد.

آسیابی یادآور شد: ۹۲ هزار نفر از مردم استان سهام‌دار این پروژه هستند و همفکری کردیم که این پروژه بزرگترین پروژه استان شد که برای چندین هزار نفر اشتغال‌زایی می‌کند.

وی در خصوص جزیره آشوراده گفت: نزدیک به ۲ دهه بود که می‌خواستند گردشگری آشوراده را احداث کنند. در سفر رئیس قوه قضاییه و دیدار با سازمان حفظ محیط زیست مقرر شد این طرح اجرا شود. عنوان شد تعداد مشخصی گردشگر به جزیره بیایند، اما نمی‌شود امکان بیتوته نداشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان گلستان گفت: سال ۷۲ با بالا آمدن آب تعدادی از خانه‌های روستا زیر آب می‌رود. آن زمان بنیاد مسکن عنوان می‌کند به جای خانه در این جزیره در بندر ترکمن زمین بگیرند و زمین‌های این خانواده متعلق به سازمان منابع طبیعی است. اما زمانی که برای جزیره سند گرفته شد قریه آشوراده هم در سند ماند. تعریف دعوا شد چرا که مشخص نبود سند مرتبط با بنیاد مسکن باشد یا منابع طبیعی. ما نشست رسیدگی فوق‌العاده برگزار کردیم.

آسیابی گفت: ظرف یک‌ماه جلسات سنگین برگزار شد و ۱۹ هکتار سندش تغییر مالکیت داد و صادر شد و آن ۱۹ هکتار که گفته می‌شود برای سازمان منابع طبیعی است خیر این‌گونه نیست. ۱۴ روز بعد از دستور رسیدگی رئیس محترم قوه قضاییه برای این موضوع این اتفاق رخ داد.

وی درخصوص روستای زیارت گفت: این روستا یک روستایی کوچکی بود که متاسفانه از سال ۱۳۸۲ ساخت وساز‌های غیرمجاز خارج از بافت روستا آغاز می‌شود که امروز ۵ هزار و ۴۰۰ بنا ساخته شده است. ما یک بازدید منطقه‌ای داشتیم آمدیم در ورودی روستا یک ایست بازرسی بگذاریم و آنقدر سخت‌گیری کردیم دیدیم آجر را پشت پراید و یا سیمان را با دبه می‌بردند.

آسیابی عنوان کرد: از یکسال و نیم پیش تا این لحظه ۹۹ درصد ساخت و ساز‌ها متوقف شده و اکثر مغازه‌های مصالح فروشی روستا تغییر شکل دادند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *