گزارش|

ملت ایران در دوران دفاع مقدس اعماق جوهره خود را در ابعاد مختلف نشان داد

8:30 - 31 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۰۵۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
ملت ایران در دوران دفاع مقدس اعماق جوهره خود را در ابعاد مختلف نشان داد
رهبر انقلاب در رابطه با دوران دفاع مقدس گفتند: این دوران برای ملت ما ظرفیت و موقعیتی بود که بتواند اعماق جوهره خودش را در ابعاد مختلف نشان دهد و نشان داد.

خبرگزاری میزان - ۳۱ شهریور؛ سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان نخستین روز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.

ارتش عراق از ماه‌ها پیش از آغاز این تجاوز گسترده، تعرضاتی در مناطق مرزی ایران انجام داد، اما در این روز، واحد‌های زرهی و پیاده ۱۲ لشکر نیروی زمینی عراق، در جبهه‌ای به طول بیش از هزار کیلومتر، مرز‌های جنوب غربی ایران را مورد تعرض قرار دادند.

در روز‌های اولیه تهاجم عراق، چند شهر و ده‌ها روستای مرزی ایران اشغال شد و صد‌ها زن و کودک بی دفاع ایرانی، قربانی توسعه طلبی و جاه طلبی صدام شدند.

با شروع این تجاوز قدرت‌های بزرگ که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران منافع نامشروع خود را در منطقه خلیج فارس در خطر می‌دیدند و برخی از رژیم‌های منطقه، کمک‌های کلان مالی، نظامی، سیاسی و تبلیغاتی در اختیار صدام قرار دادند، اما هرگز به هدف خود یعنی براندازی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران نرسیدند.

سرانجام ارتش متجاوز رژیم صدام پس از تحمل شکست‌های پیاپی از نیرو‌های مسلح ایران اسلامی، به پشت مرز‌های شناخته شده بین المللی رانده شد و در ۲۹ مرداد سال ۱۳۶۷ هجری شمسی، براساس قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد، آتش بس میان دو کشور برقرار شد.

رهبر معظم انقلاب ۳۱ شهریور ۱۳۸۴ در دیدار جمعی از پیشکسوتان جهاد و شهادت و خاطره گویان دفتر ادبیات و هنر مقاومت گفتند: به نظر من مسئله دفاع مقدس و آنچه در این دوران بروز کرد، یک مسئله عادی نیست؛ برای همه ملت‌ها این‌طور است؛ در مورد ملت ما به دلایل گوناگون بیشتر از دیگران است؛ لذا این را نمی‌شود جزو روال عادی زندگی ملت‌ها به حساب آورد. دوران دفاع مقدس برای ملت ما ظرفیت و موقعیتی بود که این ملت بتواند اعماق جوهره خودش را در ابعاد مختلف نشان دهد، و نشان داد. عرض کردم، همه ملت‌ها همین‌طورند؛ با اختلافاتی که در کیفیت کار و اهداف و جهت‌گیری‌ها و نیت‌ها وجود دارد.

در رابطه با آن دوران مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با میزان، بیان کرد: با ایثار و از خودگذشتگی شهدای دوران جنگ تحمیلی علی رغم وجود تحریم‌های ظالمانه دشمن علیه انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف طی ۴۰ سال گذشته با اقتدار عمل و پیروزی‌های بی‌شماری کسب کردیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه هر ملتی که بنیه دفاعی ضعیفی داشته باشد بدون شک محکوم به نابودی است افزود: نیرو‌های مسلح و دانشمندان حوزه تسلیحات نظامی با مدیریت فرمانده معظم کل قوا در شرایط حال حاضر امنیت پایدار ما را به نقطه‌ای رسانده است که برای دشمن بازدارنده بوده و این بزرگترین رمز موفقیت جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

 

شاخصه دفاعی ایران در دوران بعد از دفاع مقدس ویژه و فوق تصور است

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال پهپاد جدید شاهد ۱۰ جزو گروه‌های پیشرو جهان محسوب می‌شود واین دستاورد کمی نیست. امروز علی‌رغم اینکه طرف مقابل چه شرق و چه غرب در تحویل سلاح و تجهیزات خلف وعده می‌کند جمهوری اسلامی ایران پهپادی می‌سازد که به مراتب قابلیت‌های بهتری نسبت به محصولات طرف خارجی دارد و این پیروزی بزرگی است که ناشی از الطاف خداوند و از خودگذشتگی شهدای دوران دفاع مقدس است.

محمودوند با اشاره به ضرورت اصل تبیین اقتدار جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف گفت: بخشی از این اقتدار در حوزه قدرت دفاعی کشورماست که نشان می‌دهد امروز شاخصه دفاعی ایران ویژه و فوق تصور است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *