نابرابری جهانی و هشدار سازمان ملل درباره گرسنگی و فقر

13:26 - 28 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۰۱۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نابرابری جهانی و هشدار سازمان ملل درباره گرسنگی و فقر
کشورهای غربی در عمل به تعهدات خود در زمینه مقابله با نابرابری جهانی شکست خورده‌اند.

خبرگزاری میزان - سران کشورهای غربی در روز افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل، در حالی که مجبور به دفاع از سابقه خود در تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان (SDGs) شدند، مدعی هستند که جنگ اوکراین آن‌ها را از تعهد برای پایان دادن به نابرابری جهانی منحرف نکرده است.

به گزارش گاردین، در یک نشست ویژه سران در نیویورک که معادل نیمی از پیشرفت در دستیابی به اهداف تا تاریخ هدف ۲۰۳۰ بود، همه طرف‌ها اذعان کردند که احتمال کمی وجود دارد که مجموعه بلندپروازانه تعهدات تعیین شده در سال ۲۰۱۵، از جمله پایان دادن به فقر شدید و حفاظت از محیط زیست برآورده شود.

درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از همه طرف‌ها برای پرهیز از اتهام‌زنی در مورد علت شکست و در عوض استفاده از نشست ۲ روزه به عنوان فرصتی برای ایجاد یک طرح نجات جهانی تنها تا حدی در روز افتتاحیه برآورده شد.

فهرست ۱۷ SDG که شامل ۱۶۹ هدف خاص است، برای اولین بار در اجلاس توسعه پایدار سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۱۵ به تصویب رسید و اکثر ارزیابی‌ها می‌گویند که تنها ۱۵ درصد از اهداف در مسیر درست قرار دارند.

هشدار درباره فقر و سوءتغذیه جهانی

مقامات جهان یک بیانیه سیاسی ۴۳ بندی را به تصویب رساندند که در آن هشدار داده شده که سال‌ها دستاورد‌های توسعه پایدار معکوس می‌شوند.

در این بیانیه آمده است: میلیون‌ها نفر در فقر فرو رفته‌اند، گرسنگی، سوءتغذیه، نیاز‌های بشردوستانه در حال افزایش است و تأثیرات تغییرات آب و هوایی بارزتر است.

این موارد منجر به افزایش نابرابری شده است که با تضعیف همبستگی بین‌المللی و کمبود اعتماد برای غلبه بر این بحران‌ها تشدید می‌شود.
گوترش در این اجلاس گفت: طرح‌های توسعه پایدار نیاز به یک نجات جهانی دارد.

گزارش سازمان ملل درباره گرسنگی جهانی

سازمان ملل به تازگی و در ماه سپتامبر اعلام کرد که در حال حاضر در جهان نسبت به سال ۲۰۱۵، ۷۴۵ میلیون فرد بیشتر با گرسنگی متوسط یا شدید وجود دارد و جهان در تلاش‌های خود برای دستیابی به هدف بلندپروازانه پایان دادن به گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ فاصله زیادی دارد. 

این گزارش سازمان ملل هشدار می‌دهد که جهان به سطوحی در گرسنگی بازگشته که از سال ۲۰۰۵ مشاهده نشده است و قیمت مواد غذایی در بسیاری از کشور‌ها نسبت به دوره ۲۰۱۵-۲۰۱۹ بالاتر است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، با توجه به سطح پیشرفت فعلی، رفع شکاف‌های موجود و حذف قوانین تبعیض‌آمیز نیز ۲۸۶ سال طول خواهد کشید.

راه‌حل‌های ارائه‌شده در این بیانیه گسترده هستند و شامل تامین مالی برای کشور‌های در حال توسعه، از جمله حمایت واضح از پیشنهاد گوترش برای محرک توسعه پایدار دستکم ۵۰۰ میلیارد دلاری در سال، و همچنین سازوکار موثرتر کاهش بدهی‌ها می‌شود.

«دنیس فرانسیس»، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: در گذشته نه‌چندان دور یک کسری تاسف‌بار اعتماد وجود داشته است و این امر باعث تضعیف ظرفیت روندهای چندجانبه شده است. زخم‌ها هنوز بر سر مدیریت بیماری همه‌گیر کرونا باقی مانده‌اند که منعکس‌کننده این باور است که کشور‌های ثروتمند اهدافی را که می‌توانند به آن دست یابند، انتخاب کرده‌اند.

با این حال او تاکید کرد: با اقدام هماهنگ و جاه‌طلبانه، هنوز این امکان وجود دارد که تا سال ۲۰۳۰، بتوانیم ۱۲۴ میلیون نفر دیگر را از فقر نجات دهیم و اطمینان حاصل کنیم که حدود ۱۱۳ میلیون نفر کمتر دچار سوءتغذیه می‌شوند.

دستور کار کل سازمان ملل در این هفته برای پاسخگویی به نگرانی‌های جنوب جهانی، از جمله نشست جداگانه آب و هوا شکل گرفته و بدیهی است که قدرت‌های غربی در این نشست حضور دارند؛ نشست‌های دوجانبه و چندجانبه تاکید زیادی بر نگرانی‌های کشور‌های فقیرتر دارد.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز اذعان کرده که غرب در تلاش برای تضمین توسعه پایدار شکست خورده است؛ شولتز گفت: می‌بینیم پیشرفتی که برای همه جهان در مبارزه با فقر و همزیستی بهتر می‌خواستیم کندتر شده است.

در اوایل سال جاری، ۱۰ کشور اروپایی، از جمله بلژیک و اسلوونی، از جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواستند تا یک کمپین دیپلماتیک را برای جلب نظر کشور‌هایی که احساس می‌کنند نادیده گرفته شده‌اند، هماهنگ کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *