شکاف گسترده میان تامین و مصرف مهمات توپخانه‌ای اوکراین

9:36 - 28 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۹۷۳
شکاف گسترده میان تامین و مصرف مهمات توپخانه‌ای اوکراین
شرکت‌های تولید تسلیحات و مهمات اروپایی عنوان می‌کنند که مصرف روزانه توپخانه‌های اوکراین بیش از ظرفیت حال حاضر تولید این شرکت‌هاست و این موضوع آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

خبرگزاری میزان - توپخانه‌ها تاکنون نقش مهمی در جنگ اوکراین ایفا کرده‌اند اما با گذشت نزدیک به ۱۸ ماه از آغاز جنگ، هنوز فاصله قابل توجهی بین مهمات توپخانه‌ای مورد نظر اوکراین و سرعتی که کارخانه‌های اروپایی و آمریکایی می‌توانند آنها را تامین کنند، باقی مانده است. 

نگرانی‌ها درباره اینکه مجموعه تولیدکنندگان تسلیحات اروپا برای پاسخگویی به این نیاز‌ها مناسب نیست، افزایش یافته است. 

جنگ اوکراین به یک بازی اعداد تبدیل شده است؛ این که چه کسی می‌تواند تانک‌ها، گلوله‌ها و مهم‌تر از همه گلوله‌های توپخانه را به بسازد و دوباره تامین کند.

مصرف روزانه توپخانه‌های اوکراین

«الکساندرا اوستینوا»، نماینده پارلمان اوکراین، می‎گوید که در بحبوحه ضدحمله آنها، توپخانه‌های اوکراینی روزانه ۶ هزار گلوله شلیک می‌کنند، اما نیاز ارتش روزانه بیش از ۱۰ هزار گلوله است.

این در حالی است که بر اساس تحلیل دولت استونی و اوکراین، روسیه ۶۰ هزار گلوله توپخانه‌ای را استفاده می‌کند. این آمار اختلاف زیاد بین استفاده روزانه روسیه و اوکراین را نشان می‌دهد.

به گفته «مدیرعامل راین متال»، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تسلیحاتی اروپا، کی‌یف در مجموع سالانه به حدود ۱.۵ میلیون گلوله توپخانه نیاز دارد. 

پنتاگون گفته که تا ماه جولای، آمریکا بیش از ۲ میلیون گلوله توپخانه را از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۲۲ به اوکراین ارسال کرده است. اتحادیه اروپا هم در سال ۲۰۲۳ حداقل ۲۵۰ هزار گلوله توپخانه را برای اوکراین تامین کرده است. 

ظرفیت تولیدات توپخانه‌ای اروپا

اما مقام‎های دفاعی استونی تخمین زدند که در فوریه ۲۰۲۳، تولید مهمات توپخانه در سراسر اروپا حداکثر ظرفیت ۳۰۰ هزار گلوله در سال را داشت. اروپا با افزایش تولید که مدنظر اوکراین است، سال‌ها فاصله دارد.

کمیسیون اروپا در ماه مارس در بروکسل که مصمم به کمک به اوکراین است، برنامه‌های خود را برای ارائه یک میلیون گلوله توپخانه تا مارس ۲۰۲۴ در یک طرح سه مرحله‌ای به اوکراین اعلام کرد. 

در میان عجله برای افزایش تولید، تولیدکنندگان با عقب ماندگی‌هایی مواجه هستند که ممکن است جبران آن سال‌ها طول بکشد. 

یک گزارش پارلمان فرانسه از فوریه ۲۰۲۳ بیان کرد که تحویل گلوله‌های استاندارد ۱۵۵ میلی‌متری تا ۲۰ ماه طول می‌کشد که برای مدل‌های هدایت شونده پیشرفته‌تر بین ۲۴ تا ۳۶ ماه افزایش می‌یابد. 

مدیرعامل «راین متال»، گفت: سه سال پیش، همه فکر می‌کردند که می‌توانیم با هواپیما هر کاری انجام دهیم. اما این امکان وجود ندارد. ما به نیروی زمینی قوی نیاز داریم.

به گفته وی، این شرکت اسلحه‎سازی آلمانی ۴۰ میلیارد یورو (۴۳ میلیارد دلار) سفارشات عقب افتاده برای مهمات، سیستم‌های تسلیحاتی و وسایل نقلیه زرهی دارد که مهمات مورد نظر برای اوکراین ۱۰ میلیارد یورو از آن را تشکیل می‌دهد.

وضعیت مشابهی در سراسر اقیانوس اطلس وجود دارد، به طوری که ارتش آمریکا مقداری مهمات را برای تحویل در ۲۰ تا ۳۰ ماه بعد سفارش می‌دهد. 

«راین‌ متال»، می‌گوید که تولیدش امسال باید به ۴۰۰ هزار گلوله توپخانه برسد و هدف این شرکت برای سال ۲۰۲۴ به ۶۰۰ هزار گلوله است. این میزان تا پیش از آغاز جنگ اوکراین کمتر از ۱۰۰ هزار گلوله بوده است.

مشکل مشابه برای آمریکا

به گفته «ویلیام لاپلانت»، رئیس بخش خرید پنتاگون، تامین کنندگان آمریکایی با وضعیت سخت مشابهی برای افزایش تولید مواجه شده‌اند؛ به طوری که انتظار می‌رود مجموع تولید آمریکا در سال ۲۰۲۵ به ۱۰۰ هزار گلوله توپخانه‌ای در ماه برسد که در اوایل سال ۲۰۲۳ تعداد ۱۴ هزار و ۵۰۰ گلوله در ماه بود. 

«لاپلانت» گفته است که تولید ماهانه آمریکا در حال حاضر ۲۸ هزار گلوله در ماه است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *