رئیس کل دادگستری خراسان شمالی به موضوع بی توجهی مسئولان به مسائل زیست محیطی ورود کرد

14:42 - 27 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۸۶۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی به موضوع بی توجهی مسئولان به مسائل زیست محیطی ورود کرد
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از انفعال و بی توجهی دستگاه‌های مسئول در خصوص مسائل و مشکلات زیست محیطی انتقاد کرد.

خبرگزاری میزان - در پی پخش مستند رسانه‌ای تهیه شده توسط اداره روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان خراسان شمالی، حجت الإسلام والمسلمین رضا براتی زاده در نشست «بررسی و پیگیری مشکلات زیست محیطی و تهدید علیه بهداشت عمومی ناشی از دفن غیر اصولی زباله و ضایعات ساختمانی شهرداری در حاشیه کنارگذر شمالی بجنورد» از انفعال و بی توجهی و ضعف‌های نظارتیِ دستگاه‌های مسئول به شدت انتقاد کرد.

وی افزود: برای تحقق شعار «شهر ما، خانه ماست.» باید شکل و ساختار شهری را به گونه‌ای تعریف، تنظیم و مدیریت کنیم که نگاه‌ها مثبت و به اعتبارِ آن، میزان جذب گردشگر به استان ما، بهتر و بیشتر از قبل شود.

حجت الإسلام والمسلمین رضا براتی زاده اظهار کرد: متأسفانه برخی از جلوه‌های ناراحت کننده مانند دفنگاه ضایعات ساختمانی آن هم درست در مجاورت کنار گذر شمالی، دغدغه‌های فراوانی را برای هم استانی ها، مسافران و دوستداران محیط زیست به وجود آورده است.

وی با اشاره به روند پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده تا کنون خاطرنشان کرد:طبق بررسی‌های به عمل آمده ابعاد، سطح و دامنه اقدامات بر اساس مسؤولیت هر یک از دستگاه‌ها رضایت بخش نیست لذا باید در راستای اهداف پیش بینی شده و مطابق برنامه ریزی و زمان بندی مشخص، حسب مورد در میان مدت، کوتاه مدت و درازمدت در دستور کار قرار گیرد و اجرایی شود.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی در ادامه از تعیین ضرب الأجل یک ماهه و شش ماهه جهت ساماندهی وضعیت موجود و جانمایی دفنگاه ضایعات و نخاله‌های ساختمانی در مکان مناسب با رعایت موازین قانونی و ملاحظات زیست محیطی خبر داد.

حجت الإسلام والمسلمین رضا براتی زاده اظهار کرد: هر کاری که به نحوی از انحاء با مسائل و موضوعات بهداشت عمومی مرتبط است باید پیوست‌های زیست محیطی نیز داشته باشد و نهاد‌ها و سازمان‌های مجری آن طرح‌ها و پروژه ها، قبل از هر چیز مجوز‌های قانونی لازم را از دستگاه‌های مسئول اخذ کنند.

 وی در ادامه مبانی قانونی از جمله اصل ۵۰ قانون اساسی را متذکر و بیان کرد:مطابق این اصل در جمهوری اسلامی، حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است و بر این اساس فعالیت‌هایی که به نحوی از انحاء با آلودگی و یا تخریب آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.
 
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی همچنین به ماده ۷ قانون ایمنی راه‌ها و راه آهن مصوب ۱۳۴۹ نیز اشاره و تصریح کرد: بر این مبنا ریختن زباله، نخاله، مصالح ساختمانی در راه‌ها و راه آهن و حریم قانونی آن‌ها در داخل یا خارج از محدوده قانونی شهر‌ها ممنوع است و مجازات قانونی دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *