آمریکا و ادامه رویکرد جنگ سرد در قبال چین

7:45 - 28 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۸۶۲
آمریکا و ادامه رویکرد جنگ سرد در قبال چین
مقامات آمریکایی بار‌ها عنوان کرده‌اند که واشنگتن، پکن را به‌عنوان رقیب و دشمن اصلی خود در نظر می‌گیرد؛ این طرز خط مشی را می‌توان از اقدامات آمریکا علیه چین نیز دید.

خبرگزاری میزان - «کاندولیزا رایس»، وزیر خارجه پیشین آمریکا و «نایل فرگوسن»، مورخ، اخیرا مقاله‌ای درباره روابط واشنگتن و پکن منتشر کرده‌اند.

مقاله آن‌ها به تفاوت‌های بین جنگ سرد قرن بیستم و جنگ دومی که گفته می‌شود اکنون بین آمریکا و چین رخ می‌دهد، اشاره دارد. اما آن‌ها همچنان تحت تاثیر طرز فکر جنگ سرد هستند. 

آن‌ها این تصور را منتقل می‌کنند که تنها چین از ورود به اقتصاد بین‌المللی سود برده است. آن‌ها به مزایای عظیمی که بخش‌های شرکت‌های آمریکا و اتحادیه اروپا از برون‌سپاری بخش بزرگی از تولیدشان به چین و انتقال زنجیره‌های تامین خود به آسیا به دست آوردند، اشاره نمی‌کنند. 

آن‌ها ابراز تاسف می‌کنند که چین در حال تضعیف سال‌ها قدرت آمریکا است.

نگرانی آمریکا از قدرت گرفتن چین

این ۲ نویسنده این تصور را ایجاد کردند که مشکل واقعی با چین با روی کار آمدن «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین به قدرت در سال ۲۰۱۳ آغاز شد. آن‌ها ۲ موضوع بزرگ را به او نسبت می‌دهند: صحبت از پشت سر گذاشتن آمریکا در فناوری‌ها و نامیدن «تنگه تایوان» به‌عنوان آب‌های ملی چین.

این در حالی است که هیچ یک از این ۲ مورد تهدیدی اساسی برای امنیت ملی آمریکا نیست.

پیام پنهانی که از سوی این ۲ نویسنده منتقل می‌شود این است که هیچ کشوری نباید جرات به چالش کشیدن آنچه را «برتری تکنولوژیک آمریکا» خوانده شده داشته باشد.

چین در حال حاضر در برخی از فناوری‌های پیشرو از آمریکا پیشی گرفته است و این در حالی است که رقابت تنگاتنگی هم در زمینه نیمه‌رسانا‌ها وجود دارد.

آخرین شوک به واشنگتن این بود که یک شرکت چینی تولید تلفن همراه اعلام کرد که گوشی هوشمند جدید این شرکت از یک پردازنده هفت نانومتری قدرت می‌گیرد؛ پروژه‌ای که در چین طراحی و ساخته شده است، آن هم بدون حتی یک قطعه آمریکایی. 

لازم به یادآوری است که این شرکت چینی بیش از چهار سال است که با تحریم‌های آمریکا روبرو بوده است. 

همچنین چین چندین دهه است که از حقوق خود در برابر تایوان دفاع کرده است. در سال ۱۹۷۱، سازمان ملل به پذیرش چین (سرزمین اصلی چین) و اخراج جمهوری چین (تایوان) رأی داد. 

آمریکا همچنان وانمود می‌کند که می‌تواند تصمیم بگیرد چه زمانی می‌توان این حاکمیت را به طور موثر اعمال کرد. 

همه سران ارشد چین، از «مائو تسه تانگ» گرفته تا «دنگ شیائوپینگ» و شی، موضع خود را تغییر نداده‌اند.

در طرف مقابل، آمریکا به تدریج از سیاست چین واحد خود فاصله گرفته است؛ نه به طور رسمی، بلکه از طریق اقدامات عمدی. 

شکایت دیگری که از سوی رایس و فرگوسن علیه چین مطرح شد این است که این کشور یک شبکه جهانی چشمگیر از زیرساخت‌های مخابراتی، کابل‌های زیر آب، دسترسی به بندر و پایگاه‌های نظامی را در کشور‌های متحدش ایجاد کرده است.

به گزارش میدل ایست آی، واشنگتن و متحدانش (انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزلند) بزرگترین سیستم شنود و کنترل همه ارتباطات روی کره زمین را اجرا می‌کنند و حتی خود متحدان این کشور‌ها از این سیستم در امان نیستند.

همچنین ارتش آمریکا بیش از ۸۰۰ پایگاه در سراسر جهان دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *