طوفان و سیل‌های مرگبار در جهان؛ نقش موثر تغییرات آب و هوایی

11:04 - 27 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۷۹۸
طوفان و سیل‌های مرگبار در جهان؛ نقش موثر تغییرات آب و هوایی
کارشناسان برای دهه‌ها هشدار می‌دادند که بی‌توجهی به تغییرات آب و هوایی باعث بروز حوادث جوی مانند سیل و طوفان‌های سهمگین خواهد شد.

خبرگزاری میزان - ماه سپتامبر با طوفانی آغاز شد که هنگ کنگ را درنوریده و درختان را ریشه کن و سیل را در منطقه جاری کرد.

این اولین مورد از یک سلسله رویداد‌های شدید آب و هوایی بود که تنها در ۱۲ روز ۱۰ کشور و منطقه را تحت تأثیر قرار داده است.

فاجعه‌بارترین این موارد سیل در لیبی است، که بر اساس گزارش سازمان ملل بیش از ۱۱ هزار کشته و هزاران نفر مفقود برجای گذاشته است.

دانشمندان هشدار می‌دهند که این نوع رویداد‌های شدید آب و هوایی که بر کشور‌های سراسر جهان تأثیر می‌گذارد، ممکن است با شتاب گرفتن بحران آب و هوایی به طور فزاینده‌ای رایج شده و کشور‌ها را تحت فشار قرار دهند. 

«جونگ یون چو»، کارشناس جوی و آب و هوا در دانشگاه «سیتی» هنگ کنگ گفت: گرم شدن کره زمین در واقع خواص بارش را از نظر فراوانی، شدت و مدت تغییر می‌دهد. 

به گفته وی، ویرانی تابستان امسال به دلیل ترکیبی از عوامل مختلف از جمله نوسانات آب و هوای طبیعی بود.

تلفات سنگین سیل همچنین نیاز فوری دولت‌ها را برای آماده شدن برای این واقعیت جدید آشکار می‌کند.

این سیل‌ها و طوفان‌ها نشان دادند که دولت‌ها برای مقابله با پیامد‌ها آمادگی کامل نداشته‌اند. این بدان دلیل است که جهان به این شکل شاهد این نوع حوادث نبوده است.

یکی از بدترین طوفان‌های اروپا 

«سی‌ان‌ان» در گزارشی ضمن بررسی این موضوع، می‎گوید در این ماه، بخش‌هایی از منطقه مدیترانه تحت تاثیر طوفان «دانیل» قرار گرفت است. این طوفان نتیجه یک سیستم بسیار قوی کم‌فشار است؛ یک نوع نسبتا نادر از طوفان با ویژگی‌های مشابه با طوفان‌های دیگر که می‌تواند بارش‌هایی خطرناک را به همراه داشته باشد. 

این طوفان که در پنجم سپتامبر (۱۴ شهریور) شکل گرفت، ابتدا یونان را تحت تأثیر قرار داد. این کشور بارش‌هایی را بیش از حد معمول شاهد بود. 

خیابان‌ها به رودخانه‌های مرگبار تبدیل شدند، تمام روستا‌ها زیر آب رفتند و امدادگران مجبور به سوار شدن بر قایق‌های بادی شدند تا خانواده‌ها را از خانه‌های سیل‌زده‌شان نجات دهند. 

به گفته نخست وزیر یونان، که این طوفان را «یکی از قوی‌ترین طوفان‌های تاریخ اروپا» خواند، دست‌کم ۱۵ نفر کشته شدند. 

وزیر محیط زیست یونان درباره این حادثه گفت: سیل که به دنبال آتش‌سوزی‌های ویرانگر در این کشور رخ داد، از اثرات تغییرات آب و هوایی است.

وی گفت: ما گرم‌ترین تابستان تاریخ را داشته‌ایم؛ سطح گرمای دریا بسیار بالا بود که این موضوع به این اتفاق بی‌سابقه هواشناسی منجر شد. 

ترکیه، همسایه یونان، نیز این تاثیر را احساس و دست‌کم هفت کشته را ثبت کرد. ساکنان مناطق جنگلی مجبور بودند از میان آب عبور کنند، در حالی که بخش‌هایی از استانبول، بزرگترین شهر این کشور، شاهد سیل مرگباری بود که به جان باختن دست‌کم ۲ نفر منجر شد.

سیل شدید بلغارستان در شمال یونان را نیز درنوردید و دست‌کم چهار کشته برجای گذاشت. 

در دیگر نقاط اروپا، طوفان جداگانه‌ای موسوم به طوفان «دانا» شاهد بارش باران سیل‌آسا در سراسر اسپانیا بود که به خانه‌ها آسیب رساند و جان دست‌کم سه نفر را گرفت.

ویرانی در لیبی

ویرانگرترین تأثیر در لیبی احساس شد، زیرا طوفان دانیل در سراسر دریای مدیترانه حرکت کرد و از آب‌های گرم دریا نیرو گرفت و باعث بارش‌های سیل‌آسا در شمال شرق این کشور شد.

به گفته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC)، بارش‌های فاجعه‌بار باعث فروریختن ۲ سد در لیبی شده و موجی به طول ۷ متر (۲۳ فوت) به راه انداخت.

آب به سمت شهر ساحلی «درنا» سرازیر شده و کل محله‌ها را از بین برد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از ۱۱ هزار نفر کشته و دست‌کم ۱۰ هزار نفر دیگر همچنان مفقود هستند. گمان می‌رود که سیل بسیاری از افراد را به سمت دریا برده و یا در زیر آوار مدفون کرده است.

کارشناسان می‌گویند که مقیاس فاجعه با ترکیبی از عوامل، از جمله زیرساخت‌های ناکارآمد، هشدار‌های ناکافی و تأثیرات شتاب‌دهنده بحران آب و هوایی به شدت افزایش یافته است. 

طوفان‌ها در آسیا

در حالی که مقیاس ویرانی‌ها و تلفات انسانی در آسیا کمتر بود، اما این قاره با طوفان‌های مرگبار و بی‌سابقه نیز مواجه شده است. 

۲ طوفان «سائولا» و «هایکوی» در هفته اول سپتامبر در عرض چند روز از منطقه عبور کرده و خسارات گسترده‌ای را در جزیره تایوان، هنگ کنگ و سایر بخش‌های جنوب چین از جمله «شنژن» ایجاد کردند.

طوفان هایکوی در تایوان به قطع برق ده‌ها هزار خانه منجر شد و بیش از ۷ هزار نفر از ساکنان آن تخلیه شدند. 

بارش‌های سنگین در قاره آمریکا

بخش‌هایی از قاره آمریکا نیز زیر آب رفته است. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، برزیل هفته گذشته پس از باران‌های شدید و سیل در ایالت «ریو گراند دو سول» بیش از ۳۰ کشته را ثبت کرد. این یکی از بدترین بلای طبیعی در ۴۰ سال اخیر این ایالت به حساب می‌آید.

«ماریا کلارا ساساکی»، هواشناس برزیلی گفت که در عرض یک هفته، این ایالت میانگین میزان بارندگی مورد انتظار برای کل ماه سپتامبر را شاهد بوده است.

در همین حال در آمریکا، جشنواره «برنینگ من» تحت تاثیر یک طوفان شدید بارشی قرار گرفت. در پی این طوفان به ده‌ها هزار نفر از شرکت‌کنندگان گفته شده بود در مصرف آب و غذای خود صرفه‌جویی کرده و خود را برای محبوس شدن در صحرای نوادا آماده کنند.

در بخشی دیگر از این کشور، سیل در ماساچوست به صد‌ها خانه، کسب و کار و زیرساخت‌ها از جمله پل‌ها، سد‌ها و راه‌آهن آسیب رساند.

بر اساس داده‌های سرویس هواشناسی آمریکا، میزان بارندگی در بخش‌هایی از ماساچوست و نیوهمپشایر در ۲ هفته گذشته بیش از ۳۰۰ درصد بیشتر از حجم معمول بوده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *