بحران مواد مخدر صنعتی در آمریکا؛ «موج چهارم» اپیدمی بیش‌مصرفی

10:08 - 27 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۷۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران مواد مخدر صنعتی در آمریکا؛ «موج چهارم» اپیدمی بیش‌مصرفی
مواد مخدر صنعتی به یک بحران اساسی در آمریکا تبدیل شده و بسیاری آن را موج چهارم اپیدمی بیش‌مصرفی توصیف می‎کنند.

خبرگزاری میزان – آمریکا در تنگنای چیزی است که محققان آن را «موج چهارم» بحران مواد مخدر می‌دانند، مرحله‌ای که مشخصه آن مرگ‌های ناشی از مصرف بیش‌ از حد ترکیب محرک‌ها و فنتانیل است.

مرگ و میر ناشی از بیش‌مصرفی مواد مخدر در آمریکا برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ از مرز ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفت که به دلیل افزایش مواد مخدر صنعتی که ۷۵ درصد از این مرگ و میر‌ها را تشکیل می‌دادند، افزایش یافت؛ بحران چند دهه‌ای که زمانی به دلیل مواد مخدر تجویزی و سپس هروئین پیش می‌رفت، در اواسط دهه ۲۰۱۰ مواد مخدر صنعتی در آن غلبه یافت.

اکنون آمریکا با چالش جدیدی در این زمینه مواجه است؛ به اصطلاح مصرف بیش‌ از حد چند ماده که شامل بیش از یک ماده مخدر است.

افزایش ۵۰ برابری بیش‌مصرفی

طبق مطالعه‌ای که به تازگی در مجله اعتیاد آمریکا منتشر شد، نسبت مصرف بیش از حد فنتانیل و یک محرک - که معمولا کوکائین و مت‌آمفتامین است - از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ برابر افزایش یافته است.

 

بحران مواد مخدر صنعتی در آمریکا؛ «موج چهارم» اپیدمی بیش‌مصرفی

موج چهارم آوردوز

این روند، موج چهارم بحران آوردوز (بیش‌مصرفی مواد مخدر) را در آمریکا نشان می‌دهد که با مرگ‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در اوایل دهه ۲۰۰۰ آغاز شد و از آن زمان با سایر مواد مخدر ادامه یافته است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نسبت مرگ و میر ناشی از بیش‌مصرفی در آمریکا که شامل فنتانیل و محرک‌ها می‌شود از سال ۲۰۱۰ بیش از ۵۰ برابر شده است و از ۰.۶ درصد (۲۳۵ مرگ) در سال ۲۰۱۰ به ۳۲.۳ درصد (حدود ۳۵ هزار مرگ) در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

تا سال ۲۰۲۱، محرک‌هایی مانند کوکائین و مت‌آمفتامین به رایج‌ترین گروه مخدرهای موجود در مصرف بیش از حد فنتانیل در هر ایالت آمریکا تبدیل شده بودند؛ این افزایش مرگ و میر ناشی از فنتانیل/محرک، «موج چهارم» در بحران طولانی مدت مصرف بیش از حد مواد مخدر در آمریکا را تشکیل می‌دهد که تعداد تلفات آن همچنان به شدت در حال افزایش است.

«جوزف فریدمن»، نویسنده اصلی این مقاله، محقق اعتیاد در دانشکده پزشکی «دیوید گفن»، می‌گوید: اکنون می‌بینیم که استفاده از فنتانیل همراه با محرک‌ها به سرعت در حال تبدیل شدن به نیروی غالب در بحران آوردوز آمریکاست.

فنتانیل یک بحران مصرف بیش از حد چند ماده‌ای را آغاز کرده است، به این معنی که افراد فنتانیل را با مواد مخدر دیگر مانند محرک‌ها و همچنین مواد مخدر صنعتی بی‌شمار دیگر مخلوط می‌کنند و این امر خطرات سلامتی و چالش‌های جدیدی را برای ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی ایجاد می‌کند. 

بحران مواد مخدر صنعتی در آمریکا؛ «موج چهارم» اپیدمی بیش‌مصرفی

نگاهی به روند بحران مواد مخدر در آمریکا

این تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که چگونه بحران مواد مخدر آمریکا با افزایش مرگ و میر ناشی از دارو‌های مخدر (موج یک) در اوایل دهه ۲۰۰۰ و هروئین (موج ۲) در سال ۲۰۱۰ آغاز شد. 

در حدود سال ۲۰۱۳، افزایش مصرف بیش از حد فنتانیل موج سوم را نشان داد و موج چهارم - مصرف بیش از حد فنتانیل با محرک - در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

مسائل پیچیده‌تر این است که افرادی که چندین ماده مصرف می‌کنند نیز ممکن است در معرض خطر مصرف بیش از حد مواد مخدر باشند، و بسیاری از موادی که با فنتانیل مخلوط می‌شوند به نالوکسان، پادزهر مصرف بیش از حد مواد مخدر، پاسخ نمی‌دهند.

تاثیر نامتناسب بحران بر جوامع مختلف در آمریکا

مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد فنتانیل/محرک به طور نامتناسبی بر جوامع اقلیت‌های نژادی/قومی در آمریکا، از جمله سیاه‌پوستان آفریقایی‌تبار و بومیان آمریکا تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱، شیوع دخالت محرک در مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد فنتانیل ۷۳ درصد در میان زنان ۶۵ تا ۷۴ ساله غیر اسپانیایی سیاه‌پوست یا آفریقایی-آمریکایی ساکن در غرب آمریکا و ۶۹ درصد در بین افراد ۵۵ تا ۶۵ سال بود.

این میزان در میان جمعیت عمومی آمریکا در سال ۲۰۲۱، ۴۹ درصد بود.

محققان داده‌های گواهی فوت مربوط به همه مرگ‌های ناشی از مصرف بیش از حد در آمریکا از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ را بررسی کردند؛ در سال ۲۰۱۰، کمی بیش از نیم درصد از مرگ‌های ناشی از مصرف بیش از حد فنتانیل، یعنی ۲۳۵ نفر، شامل محرک‌ها بودند؛ تا سال ۲۰۲۱ حدود یک سوم از کل مرگ و میر‌های ناشی از مصرف بیش از حد فنتانیل - مرگ بیش از ۳۴ هزار نفر - شامل مواد محرک بود.

بحران مواد مخدر صنعتی در آمریکا؛ «موج چهارم» اپیدمی بیش‌مصرفی

بخشی از مصرف بیش از حد فنتانیل به علاوه محرک ممکن است به این دلیل باشد که فنتانیل در حال حاضر، اغلب به طور غیرمنتظره، تقریباً در هر نوع دیگر از مواد مخدر غیرقانونی یافت شده است.

تشخیص موارد مرگ با داده‌ها دشوار است، زیرا نمی‌توان با افراد مصاحبه کرد و به ندرت پیش می‌آید که بتوان آزمایش‌های واقعی را انجام داد.

در حالی که موج چهارم اپیدمی مواد مخدر در هر جامعه و در هر گوشه و کنار آمریکا رخ می‌دهد، بیش از هر زمان دیگری آمریکایی‌ها بر اثر مصرف بیش از حد فنتانیل جان خود را از دست می‌دهند.

از سال ۲۰۲۱ آمریکا شاهد یک نقطه عطف وحشتناکی است؛ برای اولین بار، مصرف بیش از حد مواد مخدر باعث مرگ بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سراسر آمریکا در یک سال شد؛ از این مرگ و میرها، بیش از ۶۶ درصد مربوط به فنتانیل بود.

داده‌ها تصویر واضحی از چگونگی تعریف مجدد فنتانیل در مورد مصرف بیش از حد مواد مخدر در آمریکا طی دهه گذشته ارائه می‌کنند.

تقریبا هر گوشه‌ای از آمریکا این مرگ و میر ناشی از مواد بخدر، از هاوایی گرفته تا آلاسکا تا رودآیلند، به وسیله فنتانیل لمس شده است.

داده‌ها نشان می‌دهد که افزایش مرگ و میر ناشی از فنتانیل برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ مشاهده شد؛ از آن زمان، این دارو در سراسر آمریکا گسترش یافته و نرخ مرگ و میر به شدت افزایش یافته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا مواد مخدر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *