اتحادیه اروپا خواستار تجدیدنظر ایران در لغو انتصاب بازرسان آژانس شد

17:01 - 26 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۶۹۶
اتحادیه اروپا خواستار تجدیدنظر ایران در لغو انتصاب بازرسان آژانس شد
سخنگوی اتحادیه اروپا می‎گوید که این اتحادیه خواهان تغییر تصمیم ایران مبنی بر لغو مجوز چند بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

خبرگزاری میزان - اتحادیه اروپا خواستار تجدیدنظر ایران در تصمیم مبنی بر لغو انتصاب بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

«پیتر استانو»، سخنگوی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی با اشاره به گزارش «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تصمیم ایران مبنی بر لغو انتصاب چند بازرس این آژانس، ادعا کرد: اتحادیه اروپا به شدت از تصمیم ایران برای لغو انتصاب چند بازرس مجرب آژانس بین المللی انرژی اتمی منصوب جهت نظارت و راستی آزمایی فعالیت هسته‌ای این کشور نگران است.

وی همچنین مدعی شد: اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد که بدون تاخیر در این تصمیم تجدیدنظر کند.

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه پیشتر در واکنش به بیانیه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اقدام جمهوری اسلامی ایران در لغو انتصاب چند بازرس با تجربه آژانس، گفت: متاسفانه سه کشور اروپایی و آمریکا به رغم تعامل مثبت، سازنده و مستمر جمهوری اسلامی با آژانس، با زیاده‌خواهی و با هدف تخریب فضای همکاری ایران و آژانس، از فضای شورای حکام برای مقاصد سیاسی خود سوءاستفاده کردند.

کنعانی با اشاره به اینکه ایران پیشتر نسبت به عواقب این گونه سوءاستفاده‌های سیاسی از جمله تلاش برای سیاسی کردن فضای آژانس هشدار لازم را داده بود، تاکید کرد: اقدام اخیر ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس (INFCIRC ۲۱۴) صورت گرفته است و جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که کشور‌های غربی از سیاست سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری کرده و اجازه دهند که این سازمان‌ها فعالیت‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه خود را به دور از فشار‌های سیاسی انجام دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: البته جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ضرورت بی‌طرفی آژانس، به همکاری‌های مثبت خود در چارچوب توافقات انجام شده، ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *