رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ردپای سیا و نهادهای غربی در جنگ اوکراین

8:45 - 30 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۶۶۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ردپای سیا و نهادهای غربی در جنگ اوکراین
حمایت‌های آمریکا و ناتو از اوکراین در جنگ با روسیه تنها محدود به حمایت‌های مالی و لجستیکی نیست و در میدان جنگ نیز نقش نهاد‌های غربی بسیار مرگبار است.

خبرگزاری میزان - ارائه ده‌ها میلیارد دلار حمایت مادی به کی‌یف از زمان شروع جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ از سوی کشور‌های عضو ناتو، به خوبی مستند شده است.

چیزی که کمتر به آن پرداخته شده است ردپای عوامل آمریکایی و دیگر اعضای ناتو در میدان نبرد است که از تلاش‌های جنگی دولت اوکراین حمایت می‌کنند.

عوامل آمریکا و ناتو در میدان نبرد اوکراین

این عوامل نه‌تنها داوطلبان و پیمانکاران مختلف نظامی، بلکه پرسنل آژانس‌های اطلاعاتی و خود ارتش آمریکا را نیز شامل می‌شود؛ بینش کم‌نظیری از این عملیات از سوی نیویورک تایمز ارائه شد که از ایجاد یک شبکه مخفی از کماندو‌ها و جاسوسان در داخل مرز‌های اوکراین یاد کرد که برای تهیه سلاح، اطلاعات و آموزش هجوم برده‌اند.

پرسنل سیا به طور مخفیانه در اوکراین و عمدتا در کی‌یف، به فعالیت خود ادامه داده و بسیاری از اطلاعات عظیمی را که آمریکا با نیرو‌های اوکراینی به اشتراک می‌گذارد، هدایت می‌کنند.

در حالی که طبق گزارش‌ها، پرسنل سیا و پنتاگون برای نقش‌های رزمی مستقر نشده‌اند، اما آن‌ها به واحد‌های خط مقدم از مقر‌های دیگر در اوکراین مشاوره داده‌اند. 

ابعاد پنهان غرب در جنگ اوکراین

نیویورک تایمز تایید کرد که «نشانه‌های پشتیبانی لجستیک، آموزشی و اطلاعاتی پنهان آن‌ها در میدان جنگ قابل لمس است»؛ در ادامه این بیانیه آمده است: «کماندو‌هایی از سایر کشور‌های ناتو از جمله انگلیس، فرانسه، کانادا و لیتوانی نیز در داخل اوکراین فعالیت می‌کنند... به نیرو‌های اوکراینی آموزش و مشاوره می‌دهند و مجرای زمینی برای تسلیحات و سایر کمک‌ها فراهم می‌کنند». 

بر اساس این گزارش، مقیاس تلاش محرمانه برای کمک به اوکراین که در حال انجام است، با تأمین پرسنل و پشتیبانی مادی با دسترسی به مقادیر عظیم اطلاعات تکمیل شده است.

بهترین نماد برای وسعت حمایت مادی غرب شاید نیرو‌های ویژه اوکراینی باشند که در مناطق مورد مناقشه دونباس فعالیت می‌کنند و تایمز تاکید کرد که برچسب‌های پرچم آمریکا بر روی تجهیزات خود را دارند و موشک‌های جدید قابل حمل غرب و تفنگ‌های تهاجمی بلژیکی و آمریکایی را حمل می‌کردند.

تلاش‌های میدانی در اوکراین با حمایت قابل توجهی که از پرسنل اوکراینی در خود کشور‌های عضو ناتو ارائه می‌شود، تکمیل شد؛ نمونه‌ای از آموزش برای کماندو‌های اوکراینی در آلمان که از سوی گروه ۱۰ نیروی ویژه ارتش آمریکا ارائه شد. 

در پایگاه هوایی «رامشتاین» آلمان، نیروی هوایی آمریکا و پرسنل گارد ملی هوایی آلمان به طور همزمان به آموزش نیروی هوایی اوکراین پرداختند. 

میزان دخالت کشور‌های عضو ناتو تردید چندانی را باقی نگذاشته است که جنگ از سوی نیرو‌های نیابتی به راه افتاده است، شبیه جنگ نیابتی قبلی علیه مسکو و متحدانش در سوریه در دهه ۲۰۱۰ که به طور مشابه شاهد حضور نیرو‌های ویژه غربی در واحد‌های مسلح بود که در آن آموزش‌های نظامی و اطلاعاتی از سوی کشور‌های عضو ناتو داده شده است. 

نقش کانونی سیا در جنگ اوکراین

آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) حضور دائمی در اوکراین را حفظ و نقش اصلی را در انجام تلاش‌های جنگی در کی‌یف علیه نیرو‌های روسیه ایفا می‌کند، اما نمی‌تواند تصمیمات ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را پیش‌بینی کند.

این همان چیزی است که هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» در مقاله‌ای طولانی تأیید می‌کند که در آن پرده از میزان واقعی دخالت اطلاعاتی آمریکا در این درگیری برداشته می‌شود: یک «جنگ مخفیانه» که همچنین وظیفه جلوگیری از تشدید غیرقابل کنترل را دارد. 

به گزارش این هفته‌نامه که به نقل از «بیش از ده‌ها» نفر از مقامات اطلاعاتی ناشناس منتشر شده، سیا «نقش اصلی در جنگ اوکراین را حتی پیش از شروع آن ایفا کرد». 

در ژانویه ۲۰۲۲، یک ماه پیش از آغاز جنگ اوکراین، سیا برای ایجاد یک سری «قوانین» مشترک عمل می‌کرد.

سیا همچنان به ایفای نقش اساسی در زمینه حفظ و نگهداری از دستگاه جنگی اوکراین ادامه می‌دهد؛ افسران آژانس اطلاعاتی آمریکا به طور مداوم در اوکراین حضور دارند و فعالیت‌های آن‌ها آموزش و کمک در اوکراین، استفاده از سیستم‌های تسلیحاتی غربی تا تبادل اطلاعات با سرویس‌های مخفی اوکراین را شامل می‌شود. 

سیا یک «ناوگان خاکستری» از هواپیما‌های تجاری حامل سلاح و تجهیزات از اروپای مرکزی و شرقی به اوکراین را اداره می‌کند و عوامل این آژانس در ماموریت‌های مخفی برای کمک به استفاده از تسلیحات و سیستم‌های جدید به اوکراین وارد و خارج می‌شوند.

انتهای پیام/


برچسب ها: اوکراین آمریکا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *