جنگ اوکراین؛ فرصتی برای غرب جهت عادی‌سازی استفاده از سلاح‌های ممنوعه

13:28 - 26 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۶۶۳
جنگ اوکراین؛ فرصتی برای غرب جهت عادی‌سازی استفاده از سلاح‌های ممنوعه
کشور‌های غربی در جریان جنگ اوکراین با عبور از خطوط قرمز، قوانین بین‌المللی و اصول اخلاقی تلاش کردند تا استفاده از تسلیحات هسته‌ای و ممنوعه را در جنگ‌ها عادی سازی کنند.

خبرگزاری میزان – کشور‌های غربی از زمان آغاز جنگ اوکراین نه تنها گام موثری برای پایان دادن به این درگیری برنداشته‌اند، بلکه با ارسال گسترده سلاح‌های مرگبار در حال عادی‌سازی روند غیراخلاقی استفاده از تسلیحات ممنوعه اعم از شیمیایی و هسته‌ای هستند.

نگاهی به روند ارسال تسلیحات به اوکراین از جمله بیش از ۴۰ میلیارد دلار تسلیحات ارسالی کشور‌های عضو ناتو به اوکراین نشان می‌دهد که این سلاح‌ها به مرور سنگین‌تر، مرگبارتر و تحریک‌آمیزتر شده و امکان حل‌وفصل مناقشه مذکور را از طریق مذاکره مختل می‌کنند.

در عین حال، بررسی دقیق تصمیم کشور‌های غربی مبنی بر ارسال تسلیحات به اوکراین و نحوه گزینش تسلیحات نشان می‌دهد که از دیدگاه آنها، اوکراین به محلی برای آزمایش تسلیحات به‌ویژه تسلیحات ممنوعه و هسته‌ای مبدل شده است؛ ضمن اینکه شواهد و مدارک نشان می‌دهند که بسیاری از این سلاح‌ها از طریق کارتل‌های مواد مخدر و سازمان‌های جنایتکار وارد بازار سیاه شده‌اند.

کاملا آشکار است که شورای امنیت در این میان، در انجام یکی از مسئولیت‌های اصلی خود یعنی حفظ صلح و ثبات بین‌المللی ناکام مانده است؛ این در حالی است که فروش مداوم تسلیحات به اوکراین ناقض منشور سازمان ملل است.

در زیر به تسلیحات ممنوعه و هسته‌ای ارسال شده به اوکراین از سوی کشور‌های غربی اشاره شده است.

مهمات دارای اورانیوم ضعیف شده

اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر ارسال گلوله‌های ضد زره حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین یکی از جنجالی‌ترین تصمیم‌های واشنگتن در قبال بحران اوکراین است؛ پیش از آمریکا، انگلیس در ماه مارس سال جاری میلادی اعلام کرده بود که تسلیحات دارای اورانیوم ضعیف شده به اوکراین ارسال می‌کند.

انتقال این تسلیحات که بخشی از بسته کمکی یک میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین است، بیش از هر زمانی پرسش‌های مهمی را در مورد تاثیرات احتمالی اورانیوم ضعیف شده ایجاد کرده است.

باید گفت که اورانیوم ضعیف شده محصول فرعی فرآیند تولید اورانیوم غنی شده مورد استفاده در سوخت هسته‌ای و تسلیحاتی است.

اثرات بهداشتی اورانیوم ضعیف شده موضوع بحث است؛ این موضوع در یک دهه گذشته در پی آن مطرح شد که برخی از محققان اورانیوم ضعیف شده را عامل افزایش نقایص مادرزادی در نزدیکی پایگاه‌های نظامی آمریکا و میدان‌های نبرد در عراق دانستند.

در عین حال، برخی از سربازان آمریکایی این پرسش را مطرح کرده اند که آیا برخی از بیماری‌هایی که اکنون با آنها مواجه هستند، ناشی از استنشاق یا قرار گرفتن در معرض قطعات پس از انفجار تسلیحات دارای اورانیوم ضعیف شده است؟

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که خطر اصلی اورانیوم ضعیف شده بر سلامت سمیت شیمیایی آن و نه رادیواکتیویته آن است؛ با وجود این، آژانس هشدار داد که استنشاق ذرات ناشی از انفجار این تسلیحات می‌توانند سبب بیماری‌هایی مانند نارسایی کلیه شود.

یک کارشناس سیاست هسته‌ای در موسسه «رند» بر این باور است که این گلوله‌ها برخی از خواص رادیواکتیو را حفظ می‌کنند، اگرچه نمی‌توانند مانند یک سلاح هسته‌ای واکنش هسته‌ای ایجاد کنند.

با وجود این، تسلیحات دارای اورانیوم ضعیف شده جز سلاح‌های هسته‌ای طبقه بندی نمی‌شوند؛ براساس اعلام ائتلاف بین‌المللی ممنوعیت سلاح‌های دارای اورانیوم، آمریکا، انگلیس و فرانسه از جمله کشور‌های دارنده این تسلیحات هستند.

پرسش مهم از واشنگتن و کی‌یف این است که آیا آنها از تاثیر اورانیوم ضعیف شده بر غیرنظامیان در اوکراین آگاهی دارند؟

پاسخ دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به این پرسش‌ها، این ادعاست که این مهمات هیچ تهدید رادیواکتیوی ایجاد نمی‌کند و رادیواکتیو ناشی از گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده هیچ تهدید سرطان زایی را در پی ندارد.

بمب‌های خوشه‌ای

ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین یکی دیگر از اقدام‌های بحث‌برانگیز کشور‌های غربی در حمایت از اوکراین است.

کشور‌های غربی و در راس آنها آمریکا ادعا کردند که مطمئن هستند که اوکراین از این تسلیحات مسئولانه استفاده می‌کند؛ این در حالی است که امتناع کشور‌های غربی از امضای توافق پایان دادن به استفاده و انتقال مهمات خوشه‌ای تاکنون هزاران قربانی برجای گذاشته است.

استفاده از این بمب‌ها بسیار بحث‌برانگیز شده است، زیرا این بمب‌ها دارای نرخ انفجار بالایی هستند، اغلب اشتباه فرود می‌آیند، تا مدت‌ها باقی می‌مانند و مانند مین‌ها عمل کرده و شمار قابل‌توجهی از غیرنظامیان را قربانی می‌کنند.

از زمان پایان جنگ ویتنام، مهمات خوشه‌ای منفجر نشده که می‌تواند شبیه دعوت کودکان به بازی با اسباب‌بازی‌هایی جذاب باشد، تقریبا ۲۰ هزار غیرنظامی را در لائوس به عنوان همسایه ویتنام به کام مرگ فرستاد؛ جایی که آمریکا بیش از مجموع بمب‌های همه طرف‌ها در جنگ جهانی دوم روی آن بمب پرتاب کرد.

از آن زمان تاکنون کمتر از یک درصد بمب‌های منفجر نشده در این کشور پاکسازی شده‌اند و این به معنای تداوم قتل عام غیرنظامیان در لائوس است.

بمب‌های خوشه‌ای به دلیل قتل‌عام‌های گسترده بدنام هستند و دلیل اصرار غرب به مجهز کردن اوکراین به این تسلیحات که پیامد‌های گسترده‌ای برای مردم این کشور در پی دارد، با وجود دلایل ادعایی کاملا آشکار است.

نماینده عالی سازمان ملل در موضوع خلع سلاح بر این باور است که ارسال این تسلیحات به اوکراین به تشدید تنش منجر می‌شود و خطرات قابل‌توجهی برای اشاعه استفاده از این تسلیحات پس از پایان درگیری دارد.

تسلیحات شیمیایی

استفاده مکرر اوکراین از تسلیحات شیمیایی به موازات سکوت کشور‌های غربی به این موضوع، گمانه‌زنی‌ها درباره ارسال این تسلیحات از غرب به اوکراین را تشدید کرده است.

برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده از سوی اوکراین از تسلیحات شیمیایی هستند که کشور‌های غربی در جنگ جهانی دوم از آن استفاده می‌کردند.

«بن والاس»، وزیر دفاع پیشین انگلیس با تشبیه جنگ اوکراین به «آزمایشگاه آزمودن فناوری نظامی» گفته بود که این جنگ فرسایشی به لندن کمک کرده است تا توانمندی نیرو‌های مسلح خود را بهبود و افزایش دهد.

گذشته از بحث‌های علمی بر سر تاثیرات تسلیحات دارای اورانیوم ضعیف شده، بحث‌های مربوط به پیامد‌های استفاده از بمب‌های خوشه‌ای و چرایی سکوت کشور‌های غربی در مقابل استفاده اوکراین از سلاح‌های شیمیایی، ارسال تسلیحات مذکور به اوکراین از سوی کشور‌های غربی به تشدید خصومت‌ها دامن زده و مسیر حل‌وفصل این بحران از مسیر سیاسی را دشوارتر می‌کند.

به نظر می‌رسد که کشور‌های غربی در حرکتی هماهنگ و دسته جمعی شروع به استفاده از تسلیحات با مولفه هسته‌ای کرده اند؛ این در حالی است که کشور‌های مذکور از زمان آغاز بحران اوکراین مدعی بوده‌اند که نگران بروز یک جنگ هسته‌ای هستند.

هدف کشور‌های غربی از ارسال تسلیحات ممنوعه و هسته‌ای به اوکراین چه آزمایش این تسلیحات، چه دستیابی به سود و چه تلاش برای ضربه زدن به روسیه باشد، یک واقعیت آشکار در این روند بسیار مورد توجه است؛ این کشور‌ها به دنبال عادی‌سازی استفاده از تسلیحات با مولفه هسته‌ای، از مرزهای اخلاق و قوانین عبور کرده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *