رئیس‌جمهور: نقش اصلی ایجاد تحول در جامعه بر عهده مدارس و مدیران است

12:40 - 26 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۶۴۸
دسته بندی: سیاست ، عمومی
رئیس‌جمهور: نقش اصلی ایجاد تحول در جامعه بر عهده مدارس و مدیران است
رئیس جمهور گفت: آموزش منحصر در مدرسه نیست، اما تعلیم و تربیت در مدارس محور تعالی و رسیدن به الگوی انسان تراز به عنوان هدف عالی خلقت و نهضت و انقلاب اسلامی است.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز یکشنبه در همایش سراسری مدیران مدارس سراسر کشور، ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول و نیز نزدیک شدن موسم بازگشایی مدارس و مراکز علمی و آموزشی، نقش اصلی و اول در ایجاد تحول در جامعه را بر عهده مدارس و مدیران دانست.

رئیس جمهور نقش مدیران در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان و در تعلیم و تربیت را بی‌بدیل توصیف و تصریح کرد: با توجه به مراحل سه‌گانه تحول شامل تحول شناختی، فرآیندی و نهادی، اولین شرط تحقق تحول، باور به آن است و در این راستا نگاه مدیران به اهمیت ایجاد تحول بسیار اهمیت می‌یابد.

رئیسی با تعریف مسیر تحول، شرط مدیریت موفق در فرآیند تحول را هدف‌دار بودن، کنترل و نظارت فرآیند و به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها در جهت رسیدن به هدف دانست و افزود: برای تحقق تحول باید همه ظرفیت‌های انسانی، ابزاری و سازمانی را در جهت هدف نهایی و غایی به‌کار گرفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه میان مدیریت در نگاه دینی ما در نظام جمهوری اسلامی با دیگر نظام‌های سیاسی، در کنار اشتراکات فراوان، تفاوت‌های اساسی نیز وجود دارد، اظهار داشت: پاسخگویی به خداوند، شهروندان، ارباب رجوع و سلسله مراتب اداری ۴ مرحله پایش و کنترل مدیریتی است، اما در نگاه دینی ما خودکنترلی مبتنی بر باور به اینکه خداوند در هر حالی شاهد و ناظر ماست، مهمترین عنصر و مولفه کنترل و پایش مدیریتی است.

رئیسی اضافه کرد: در نظام خودکنترلی یک مدیر و مسئول خود را موظف به اجرای وظیفه، قانون، توجه به اخلاق فردی و حرفه‌ای می‌داند و همواره در مسیر اجرای ماموریت‌های محوله به خود تلاش می‌کند و این کارآمدترین نظام کنترلی است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه نماد و نمود تعلیم و تربیت، آموختن اخلاق است و در این مسیر تمام گفتار و کردار و رفتار افراد جنبه تربیتی و آموزشی دارد، خاطرنشان کرد: آموزش منحصر در مدرسه نیست، اما تعلیم و تربیت در مدارس محور تعالی و رسیدن به الگوی انسان تراز به عنوان هدف عالی خلقت و نهضت و انقلاب اسلامی است.

رئیسی انسان‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی قرآنی را مهمترین ماموریت و هدف نظام اسلامی دانست که بر پایه تعلیم و تربیت در مدارس اجرایی و محقق خواهد شد و گفت: یک زمانی در کشوری دولت رفاه بر سر کار است و یک زمانی دولتی بر سر کار است که مهم‌ترین ماموریت خود را تعالی بر مبنای اصل عدالت می‌داند؛ در نظام متکی بر اصل عدالت مهم‌ترین ماموریت دولت تعالی تعلیم و تربیت است چرا که عدالت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در پرتو تعلیم و تربیت انسان‌های حق‌خواه و عدالت‌خواه محقق خواهد شد.

رئیس جمهور با تاکید دوباره بر این نکته که محور تحول مدارس هستند که باید این تحول را مستند به سند تحول در آموزش و پرورش به پیش ببرند، افزود: پیشبرد هماهنگ و مسنجم تحول در عرصه تعلیم و تربیت گرو تکیه بر سند تحول آموزش و پرورش است و رهبر معظم انقلاب به همین دلیل بر اجرای کامل این سند تاکید دارند.

رئیسی با بیان اینکه جامعه از مدیران انتظار دارد که مدارسی در تراز انقلاب اسلامی شکل گرفته و اداره شوند، اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی کار‌های زیادی در کشور انجام شده و تجریبات گرانسنگی اندوخته شده و امروز باید با اتکا به این اندوخته‌های ارزشمند گامی بلند در راستای تربیت نیرو‌های مومن، انقلابی و اثرگذار برداشته شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *