هفته دفاع مقدس زمینه‌ساز یادآوری اهمیت مطالعه

8:02 - 26 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۴۸۱
هفته دفاع مقدس زمینه‌ساز یادآوری اهمیت مطالعه
مدیر انتشارات روایت فتح از وجود ثبات در بازار نشر خبر داد و وجود برنامه‌های متعدد در هفته دفاع مقدس را رویکرد انتشارات روایت فتح برای کتاب‌های این حوزه دانست.

مهدی محمدخانی مدیر انتشارات روایت فتح در گفت‌وگو با میزان در مورد آمادگی انتشاراتی‌ها برای ورود به هفته دفاع مقدس و استقبال از مخاطبان گفت: با نزدیک شدن هفته دفاع مقدس انتشاراتی‌هایی که در این زمینه فعالیت‌های تخصصی دارند، برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند تا بتوانند بار دیگر جامعه را متوجه اهمیت مطالعه کرده و در عین حال معرفی کتاب‌های خوب را دنبال کنند.

وی به برخی از برنامه‌های انتشارات روایت فتح پرداخت و ادامه داد: به مناسبت هفته دفاع مقدس در سال جاری حدود 10 کتاب صوتی برای علاقه‌مندان رونمایی می‌شود این کتاب‌ها برای آن دسته از مخاطبان که زمان زیادی برای مطالعه ندارند و از کوتاه‌ترین زمان خود برای مطالعه بهره‌برداری می‌کنند، در نظر گرفته ‌شده است.

محمدخانی ادامه داد: هفته دفاع مقدس بهانه‌ای است برای ادای احترام به مقام شامخ شهدا و معرفی کتاب‌های ارزشی که می‌تواند تاثیرات اثربخشی را در یادآوری بخشی از تاریخ و رشادت‌ها و تلاش‌های بی‌پایان رزمندگان داشته باشد. یادآوری این نکته که مطالعه می‌تواند تجربیات گذشته را به نسل آینده انتقال دهد، در قالب دستاوردهایی همچون گرامیداشت برخی از هفته‌ها و روزهای نام‌گذاری شده به اجرا گذاشته شود.

وی تلاش ناشران برای جلب توجه جامعه به مطالعه را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: ناشران همواره و به هر بهانه‌ای کتاب‌های خوب را به مخاطبان معرفی می‌کنند؛، اگرچه قیمت‌های بالای کاغذ و در نتیجه کتاب سبب می‌شود تعداد خرید کتاب‌ها توسط علاقه‌مندان به کتاب کاهش داشته باشد.

مدیر انتشارات روایت فتح در مورد وضعیت نشر در سه ماه دوم سال جاری بیان کرد: در ابتدای سال به علت نوسانات قیمت دلار و تاثیر مستقیم آن بر حوزه نشر خصوصا کاغذ، بی‌ثباتی را برای قیمت کتاب‌ها به ارمغان آورد و شاهد عدم تعادل در بازار نشر و کتاب بودیم. در نمایشگاه کتاب هم بالا بودن قیمت کتاب‌ها عاملی بر کاهش خرید این کالای فرهنگی محسوب می‌شود.

وی ثابت قیمت را ره‌آوردی اثر بخش برای بازار نشر دانست و بیان کرد: در سه ماه دوم سال ۱۴۰۲ شاهد ثبات قیمت دلار و در نتیجه ثابت قیمت نشر و کتاب بودیم، اما با این‌حال باید تاکید کرد، رکود همچنان در بازار کتاب و نشر ادامه دارد و بالا بودن قیمت کتاب‌ها سبب شده تا میزان خرید کتاب کم شود.

محمدخانی تاکید کرد: تابستان و پاییز همواره به عنوان دو فصل خوب برای فروش کتاب در بین ناشران شناخته می‌شود، زیرا خرید کتاب توسط مخاطبان افزایش پیدا می‌کند، اما شرایط اقتصادی حاکم بر عرصه نشر گویای کمترین تحولات و اقبال کم مخاطبان از کتاب بوده است. امیدواریم هفته دفاع مقدس زمانی مناسب برای جلب توجه مخاطبان به کتاب‌های این حوزه شده و میزان خرید این نوع از کتاب افزایش یابد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *