کمک نظامی آمریکا به اوکراین به ۴۵ میلیارد دلار رسید

10:56 - 22 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۱۵۰
کمک نظامی آمریکا به اوکراین به ۴۵ میلیارد دلار رسید
آمریکا از زمان آغاز جنگ اوکراین و با هدف مقابله با روسیه، کمک‌های نظامی بسیاری را به کی‌یف ارائه کرده است.

خبرگزاری میزان - آمریکا در طول جنگ اوکراین به میزان قابل توجهی به کی‌یف کمک کرده است. برخی کارشناسان عنوان می‌کنند که آمریکا با حمایت‌هایش از اوکراین باعث طولانی‌تر شدن جنگ می‌شوند.

آن‌ها همچنین عنوان می‌کنند که حمایت‌های آمریکا و پس از آن کشورهای دیگر غربی صرفا با هدف تضعیف روسیه انجام می‌شود.

همچنین باید اشاره شود که جنگ اوکراین رونق را برای شرکت‌های تسلیحاتی غربی، به خصوص شرکت‌های آمریکایی به همراه داشته و آن‌ها به طور کامل از ادامه جنگ اوکراین به کسب سودهای بالا ادامه می‌دهند.

از زمان روی کار آمدن «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ تاکنون، واشنگتن ۴۴.۴ میلیارد دلار کمک نظامی به کی‌یف ارائه کرده است. بخش قابل توجهی از این کمک، به ویژه ۴۳.۷ میلیارد دلار، از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، زمانی که جنگ آغاز شد، اختصاص داده شده است. 

موسسه «کیل» برای اقتصاد جهانی، یک موسسه تحقیقاتی مستقر در آلمان و متخصص در جمع‌آوری داده‌های کمک‌های جهانی به اوکراین، فاش کرده است که آمریکا از آغاز جنگ، حدود ۷۶ میلیارد دلار کمک مالی و نظامی به کی‌یف ارائه کرده است.

بر اساس اطلاعات آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (USAID)، واشنگتن از زمان آغاز درگیری، ۲.۶ میلیارد دلار کمک بشردوستانه به اوکراین ارائه کرده است.

اگرچه آمریکا بیانیه رسمی درباره ارزش کمک‌های مالی خود به اوکراین منتشر نکرده، موسسه کیل تخمین می‌زند که این حمایت در مجموع حدود ۲۷ میلیارد دلار بوده است.

آغاز جنگ و اولین بسته کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین

بایدن یک بسته کمک نظامی ۳۵۰ میلیون دلاری را یک روز پس از آغاز جنگ اوکراین تصویب کرد. 

به گفته پنتاگون، این بسته شامل سلاح‌های کوچک و مهمات و همچنین سیستم‌ها و تجهیزات ضد زره برای اوکراین بود. 

بایدن در بیانیه‌ای کتبی در ۱۳ آوریل ۲۰۲۲ (۲۴ فروردین سال ۱۴۰۱) اعلام کرد که آمریکا ۸۰۰ میلیون دلار کمک تسلیحاتی و دفاعی اضافی به اوکراین ارائه خواهد کرد. 

در حالی که روسیه در جولای ۲۰۲۲ زیرساخت‌های اوکراین را هدف قرار داد، پنتاگون ۸۲۰ میلیون دلار کمک امنیتی اضافی به اوکراین از جمله سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته را اعلام کرد. این بسته شامل ۲ سامانه موشکی پیشرفته سطح به هوای ملی (NASAMS)، ۱۵۰ هزار گلوله توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری و چهار رادار ردیابی اضافی بود.

این کمک دستیابی اوکراین به اولین سیستم‌های NASAMS برای دفاع هوایی را تضمین کرد.

بر اساس داده‌های گردآوری‌شده از سوی «آناتولی» بر اساس گزارش‌های پنتاگون، آمریکا در طول سال اول جنگ، حدود ۲۹.۸ میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزات به ارتش اوکراین ارائه کرد.

این کمک‌ها شامل ۳۰۰ میلیون گلوله سلاح‌های کوچک و نارنجک، ۱۲ سامانه NASAMS، سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت، سامانه‌ها و موشک‌های پدافند هوایی «هاوک»، ۱۹۸ قبضه توپ هویتزر M۷۷۷، بیش از ۲ میلیون گلوله توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری، ۵۰۰ دستگاه خودروی ضد مین (MRAP) و ۱۸۶ خودروی جنگی زرهی پیاده نظام «بردلی» بود.

علاوه بر این، آمریکا ۲۰ بالگرد Mi-۱۷، ۴۵ تانک T-۷۲B، موشک‌های ضد تشعشع پرسرعت (HARM) و بیش از ۲ هزار وسیله نقلیه چرخدار چند منظوره با تحرک بالا (HMMWV) را به اوکراین عرضه کرد.

مذاکرات آلمان و آمریکا درباره تانک‌ها

آمریکا برای مدت قابل توجهی تمایلی به تامین تانک به اوکراین نداشت. با این حال، دولت بایدن با اصرار بر ارائه تانک به‌عنوان شرط در جریان بحث درباره ارائه تانک‌های «لئوپارد» از سوی آلمان به اوکراین، خود را در موقعیت چالش برانگیزی قرار داد.

در نتیجه، دولت واشنگتن به سرعت قصد خود را برای خرید ۳۱ تانک M۱ Abrams برای استقرار نهایی در ارتش اوکراین اعلام کرد. 

دولت آمریکا تخمین می‌زند که این تانک‌ها می‌توانند تا پاییز آینده در خطوط مقدم اوکراین عملیاتی شوند. 

آمریکا و ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین 

ارائه بمب‌های خوشه‌ای و مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین از سوی آمریکا توجهات را به خود جلب کرد. 

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا در هفتم جولای (۱۶ تیر ماه) اعلام کرد که آمریکا بمب‌های خوشه‌ای را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. او خطر آسیب رساندن این بمب‌ها به غیرنظامیان را تایید کرد. 

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به خطرات بالقوه بمب‌های خوشه‌ای، تامین آن‌ها را به‌عنوان یک تهدید حتی پس از پایان درگیری‌ها در منطقه ذکر کرد.

او استدلال کرد که آمریکا مسئولیت تلفات، از جمله کودکان اوکراینی و روسی را بر عهده خواهد داشت. 

انباشت و فروش مهمات خوشه‌ای که سال‌ها به‌عنوان بقایای جنگ به‌عنوان یک تهدید باقی مانده‌اند و همچنان جنجال‌آفرینی می‌کنند، بر اساس کنوانسیون ۲۰۰۸ درباره مهمات خوشه‌ای ممنوع شد. 

گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده و تانک‌های آبرامز

پنتاگون در ششم سپتامبر (۱۵ شهریور) اعلام کرد که برای اولین بار مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده را به‌عنوان بخشی از کمک‌های نظامی خود به اوکراین ارسال می‌کند.

این گلوله‌ها برای استفاده در تانک‌های ۳۱ M۱ آبرامز در نظر گرفته شده است.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین به این تصمیم واکنش نشان داده و گفت که مسئولیت عواقب استفاده از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به طور کامل بر عهده آمریکا خواهد بود.

کل کمک‌های ارائه شده از سوی آمریکا به اوکراین از زمان آغاز درگیری تقریباً پنج درصد از بودجه نظامی آمریکا برای سال مالی ۲۰۲۳ و حدود ۰.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می‌دهد.

۲ بسته کمکی جدید برای اوکراین در آینده نزدیک

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در ششم سپتامبر (۱۵ شهریور)، طی یک سفر غیرمنتظره به اوکراین، بسته کمکی جدید به مبلغ یک میلیارد دلار را اعلام کرد.

این بسته شامل ۱۷۵ میلیون دلار کمک نظامی خواهد بود که شامل موشک‌های توپخانه با تحرک بالا (HIMARS)، سامانه‌های موشکی ضد تانک جاولین، سیستم‌های ضد تانک و گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده برای تانک‌های آبرامز است.

اندکی پس از تعهد بلینکن، پنتاگون بسته کمکی اضافی به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار به اوکراین را اعلام کرد.

این بسته کمک بلندمدت، که از طریق ابتکار کمک امنیتی اوکراین (USAI) ارائه می‌شود، شامل تجهیزات برای حفظ و ادغام سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین، تجهیزات HIMARS، مهمات توپخانه، ابزار جنگ الکترونیک، تجهیزات مین‌زدایی و پشتیبانی و تجهیزات برای فعالیت‌های آموزشی، نگهداری و پایداری خواهد بود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *