رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اردوگاه عین‎ الحلوه کجاست و درگیری‎ها در آن به چه دلیل است

13:13 - 21 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۹۷۰
اردوگاه عین‎ الحلوه کجاست و درگیری‎ها در آن به چه دلیل است
درگیری بین گروه‌های فلسطینی در اردوگاه عین الحلوه در روز‌های اخیر دست کم ۱۰ کشته بر جای گذاشته است.

خبرگزاری میزان - از زمانی که درگیری‌ها در اردوگاه «عین الحلوه» بین جنبش فتح و گروه‌های دیگر پس از چهار هفته آرامش نسبی در روز پنج‎شنبه گذشته از سر گرفته شد، صد‌ها خانواده از «عین الحلوه» گریختند.

بر اساس گزارش‌ها، در این درگیری‌ها دست‌کم ۱۰ نفر کشته شدند. ۱۳ نفر نیز طی پنج روز درگیری در ماه جولای در این اردوگاه جان خود را از دست دادند. 

اردوگاه عین‎ الحلوه کجاست و درگیری‎ها در آن به چه دلیل است

از اردوگاه عین الحلوه چه می‌دانیم؟

اردوگاه عین الحلوه، در نزدیکی شهر «صیدا» واقع شده و بزرگترین اردوگاه در لبنان است.

به گفته آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل (UNRWA)، عین الحلوه بزرگترین اردوگاه از میان ۱۲ اردوگاه آوارگان فلسطینی در لبنان است که میزبان حدود ۸۰ هزار نفر از ۲۵۰ هزار فلسطینی در سراسر این کشور است. 

اردوگاه عین‎ الحلوه کجاست و درگیری‎ها در آن به چه دلیل است

تاکنون نیرو‌های لبنانی نقشی در تامین امنیت این اردوگاه نداشته‌اند. حفظ امنیت بر عهده گروه‌های فلسطینی داخل اردوگاه است.

قدمت این اردوگاه‌ها به هفت دهه قبل، کمی پس از تأسیس رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ باز می‌گردد.

ابراز نگرانی‌ها از تشدید درگیری‌ها

آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل، می‌گوید که تشدید تنش کنونی به درگیری بین گروه‌های رقیب مرتبط است که در ماه مارس رخ داد. 

بر اساس گزارش این آژانس، صد‌ها خانواده آواره شده از این اردوگاه در مساجد، مدارس و ساختمان شهرداری «صیدا» در مجاورت این اردوگاه پناه گرفته‌اند.

اردوگاه عین‎ الحلوه کجاست و درگیری‎ها در آن به چه دلیل است

یک خبرنگار حاضر در این اردوگاه، می‎گوید: صد‌ها خانواده به دلیل درگیری‌ها خانه‌های خود را در «عین الحلوه» ترک و از اردوگاه فرار کردند. دیگر خانواده‌ها در خانه‌های خود محبوس شده‌اند.

ازسرگیری درگیری‌ها و توافق آتش‌بس

پس از میانجی‌گری اعضای دولت لبنان آرامش در این اردوگاه برقرار شد؛ اما خشونت‌ها در ۳۰ جولای (هشتم مرداد) پس از کشته شدن یکی از اعضای یک گروه فلسطینی و کمینی که به کشته شدن یک فرمانده نظامی فتح و چهار محافظ وی منجر شده بود، از سر گرفته شد.

آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل به تازگی اعلام کرد که درگیری‌ها شامل استفاده از سلاح‌های سنگین از جمله مسلسل و نارنجک‌های راکتی بوده و این درگیری‌ها بر منطقه وسیع‌تری نسبت به دور قبل تأثیر گذاشته است.

بر اساس ارزیابی این آژانس، خسارت قابل توجهی به اموال و زیرساخت‌های داخل کمپ مشاهده شده است. این در حالی است که گلوله‌های سرگردان و نارنجک‌ها نیز به اموال مناطق همجوار آسیب رسانده است.

واکنش حزب الله به درگیری‎های عین الحلوه

در همین حال حزب الله لبنان در بیانیه‌ای درباره تحولات «عین الحلوه»، می‎گوید: ما به شکل صریح اعلام می‌کنیم که مخالف این درگیری هستیم. رژیم صهیونیسیتی تنها طرف ذینفع از این درگیری‌هاست و این ملت فلسطین هستند که بزرگترین متضرر خواهند بود.

بر اساس این بیانیه، در حالی که مقاومت فلسطین در داخل، حماسه بزرگی را برای آزادسازی فلسطین پیش می‌برد، این درگیری بی‌ثمر در اردوگاه عین الحلوه جریان دارد.

اردوگاه عین‎ الحلوه کجاست و درگیری‎ها در آن به چه دلیل است

حزب الله لبنان همچنین می‎گوید: ما خواستار آتش‌بس و پایبندی به سازوکار مورد توافق در چارچوب اقدام ملی فلسطینی و با هماهنگی نهاد‌های امنیتی لبنان هستیم. 

پس از چند روز درگیری مسئولان لبنانی دوشنبه شب از دستیابی به توافق آتش‌بس فوری و دائمی در اردوگاه «عین الحلوه» خبر دادند.

همچنین دفتر امور رسانه در مدیریت کل امنیت عمومی در لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئت مشترک کار فلسطینی در لبنان به دعوت مدیرکل امنیت عمومی و با حضور رئیس کمیته گفت‌وگوی لبنان و فلسطین نشستی برگزار کرد و درباره آتش‌بس فوری و دائمی توافق شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *