مجله تصویری «خیلی دور خیلی نزدیک»؛ مرور خاطراتی از دهه ۵۰ تا ۸۰

10:05 - 21 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۸۵۷
مجله تصویری «خیلی دور خیلی نزدیک»؛ مرور خاطراتی از دهه ۵۰ تا ۸۰
«خیلی دور، خیلی نزدیک» در قالب یک مجله تصویری – نمایشی بخش‌هایی از فیلم‌های سینمایی، مجموعه‌های تلویزیونی، برنامه‌های طنز نمایشی و مستندهای ایران و جهان را برای مخاطبان خود به تصویر درمی‌آورد.

حمیدرضا فتح‌آبادی تهیه‌کننده برنامه «خیلی دور، خیلی نزدیک» در گفت‌وگو با خبرنگار میزان درباره ایده اولیه این برنامه گفت: حدود یک سال پیش ایده ساخت چنین برنامه‌ای در ذهنم شکل گرفت و طی جلساتی که با حامد بامروت‌نژاد مدیر شبکه دو داشتیم به این نتیجه رسیدیم که محتوایی با هدف مرور برنامه‌های قدیمی را برای همراهان همیشگی تلویزیون آماده پخش کنیم.

در جلساتی که با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه دو برگزار شد به این نتیجه رسیدیم برنامه‌های گذشته تلویزیون را در یک بازه زمانی 40 ‌ساله مرور کنیم تا سرانجام به «خیلی دور، خیلی نزدیک» رسیدیم. انتخاب نام این برنامه هم بر دو وجه استوار بود؛ «خیلی دور» ناظر بر پخش آثار قدیمی ایران و جهان بوده و واژه «خیلی نزدیک» ناظر بر پخش آثار جدید ایران و جهان که این دو عبارت در کنار هم پلی بین آثار گذشته تاکنون را رقم خواهد زد.

وی خاطرنشان کرد: شعار برنامه هم «از هر جا، هر زمان، هر چه می‌پسندی برایمان پیغام بگذار» و هدف هم «سفری از اکنون به گذشته و از گذشته به آینده» و «اینک زندگی در اکنون با تلویزیون» است.

فتح‌آبادی افزود: این برنامه سه رکن اصلی دارد؛ آرشیو، مردم و تلویزیون. هدف ما این بود که جست‌وجویی در آرشیو برنامه‌های تلویزیونی داشته باشیم، به همین دلیل از برنامه‌های قدیمی سال ۵۷ شروع کردیم و تا برنامه‌های دو، سه سال اخیر را بازنگری کرده و مورد بازبینی قرار می‌دهیم. پخش برنامه‌های قدیمی برای مخاطبان دهه ۴۰، ۵۰ و ۶۰ نوستالژی خواهد بود؛ همچنین متولدین دهه ۷۰ و ۸۰ که فرزندان نسل قبل هستند نیز می‌توانند در کنار خانواده این خاطره‌بازی را تماشا کنند و با این برنامه‌ها آشنا شوند.

وی با اشاره به اهمیت نظرات مردم در این برنامه گفت: برنامه «خیلی دور، خیلی نزدیک» بر دو پایه آرشیو و مردم استوار است؛ آرشیو که منبع اصلی ماست و از آن برای خود برنامه استفاده می‌کنیم و از نظرات مردم هم برای پیش بردن برنامه بهره می‌بریم. در واقع از یک جایی به بعد مردم به ما می‌گویند که چه برنامه‌ای را پخش کنیم؛ از سریال‌های قدیمی ایرانی و خارجی گرفته تا مسابقات تلویزیونی و گزارش‌های ورزشی.

تهیه‌کننده برنامه «خیلی دور، خیلی نزدیک» عنوان کرد: قسمت «دور برنامه» مخاطب آن دهه ۵۰ و ۶۰ هستند و قسمت «نزدیک برنامه» هم دهه ۷۰ به بعد هستند، ولی در عمل تلاش می‌کنیم نسل‌های گذشته که از این برنامه‌ها خاطره دارند، در فرصتی در کنار نسل جدید این برنامه‌ها را مرور کنند.

وی افزود: شبکه دو شبکه «زندگی و خانواده» است، به همین دلیل تلاش کردیم به واسطه محتوای این برنامه، نسل‌های مختلف در کنار هم بیننده آن باشند. می‌توان گفت نسل‌های قدیمی با این برنامه خاطره‌بازی می‌کنند و نسل جدید خاطره‌سازی می‌کند.

فتح‌آبادی گفت: در این برنامه گزیده‌ای از فیلم‌های سینمایی، سریال و مجموعه‌های نمایشی، فیلم‌های مستند، کارتون، نماهنگ، تیتراژ سریال‌ها و برنامه‌ها، ورزش، موسیقی فیلم و پشت صحنه برنامه‌ها و همچنین دوبلاژ که از بخش‌های اصلی برنامه هستند، پخش می‌شود، نکاتی را هم به صورت زیرنویس اطلاع‌رسانی می‌کنیم؛ این که کاردر چه سالی تولید شده است، بازیگر، گوینده و عوامل برنامه چه کسانی هستند، داستان آن بر چه اساسی نگارش شده و در کل نکات خاص و جذاب را برای بینندگان بازگو می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: «خیلی دور، خیلی نزدیک» روزهای شنبه تا چهارشنبه ۳۰ دقیقه بامداد پخش و ساعت ۱۴ تکرار می‌شود و برای احترام به نظر مخاطبان، پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها، یک فیلم سینمایی به انتخاب مردم پخش می‌کنیم، ضمن این که جمعه‌ها ساعت ۱۴ گلچینی از برنامه آن هفته را پخش خواهیم کرد.

تهیه‌کننده برنامه «خیلی دور، خیلی نزدیک» اضافه کرد: برنامه در روزهای مناسبتی منعطف به مناسبت خاص همان ایام می‌شود. مثلاً در ایام محرم، برنامه‌هایی با همین محوریت پخش می‌کنیم یا در سالروز تولد علی حاتمی، آثار این کارگردان را در نظر گرفتیم و سعی می‌کنیم با پخش برنامه‌های مرتبط مطابق ‌روز پیش برویم.

فتح‌آبادی افزود: در حال برنامه‌ریزی برای بخش جدیدی هستیم تا پیام‌هایی که مردم در فضای مجازی برای ما می‌نویسند، پاسخ دهیم. قرار است بخشی به نام «آن چه خواسته‌اید» به برنامه اضافه شود که راه ارتباطی مخاطبان با برنامه خواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *