فرصت کی‌یف برای کسب دستاورد نظامی رو به پایان است

10:48 - 20 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۷۴۴
فرصت کی‌یف برای کسب دستاورد نظامی رو به پایان است
ضدحمله اوکراین تاکنون، با وجود حمایت‌های گسترده کشور‌های غربی در تمامی زمینه‌ها، دستاورد مهمی را برای کی‌یف و متحدانش به همراه نداشته است.

خبرگزاری میزان - رسانه‌های غربی از ابتدای سال جاری میلادی به تبلیغ گسترده ضدحمله اوکراین علیه روسیه، که از تابستان آغاز شده است، پرداخته بودند.

بسیاری از این رسانه‌ها و تحلیلگران آن‌ها ادعا می‌کردند که این عملیات نظامی گسترده در زمانی کوتاه موفقیت‌های بزرگی به همراه خواهد داشت. اما نتایجی که تاکنون رقم خورده حاکی از آن است که طرح‌های کی‌یف و حامیان غربی‌اش تاکنون با شکست مواجه شده است.

در همین حال، به گفته یکی از نظامیان ارشد ارتش آمریکا، نیرو‌های مسلح اوکراین حدود یک ماه فرصت دارند تا پیش از آنکه شرایط جوی پیشروی کی‌یف را متوقف کند، نظامیان روسیه را از مناطق مورد نظر به عقب برانند. 

«مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش اوکراین در مصاحبه با یک رسانه انگلیسی گفت که برای نیرو‌های اوکراینی بین ۳۰ تا ۴۵ روز از نبرد باقی مانده؛ پس از آن شرایط آب‌وهوایی پاییز جلوی پیشروی آن‌ها را خواهد گرفت.

کی‌یف از چند ماه قبل در سراسر خط مقدم خود، از شرق اوکراین گرفته تا مناطق جنوبی زاپروژیا و خرسون که به روسیه ضمیمه شده، ضدحمله را آغاز کرده است.

ضعف اوکراین در تاکتیک‌های نظامی

اما به گفته برخی کارشناسان، دستیابی به موفقیت‌های بزرگ علیه نیرو‌های روسیه از سوی اوکراین در ضدحمله نظامی جاری بعید است.

«آسیا تایمز» در گزارشی می‌نوسید که ناظران نزدیک میدان نبرد پیش‌بینی می‌کنند با عدم دستیابی اوکراین به موفقیتی خاص در ضدحمله خود، درگیری‌ها ادامه خواهد داشت و نمی‌توان پایانی نزدیک برای جنگ اوکراین متصور شد.

تحلیلگران و همچنین کارشناسان نظامی دلایل متعددی را برای ایجاد بن‌بست در ضدحمله اوکراین ارائه می‌کنند.

ایجاد میادین مین عظیم و گسترده از سوی روسیه در امتداد محور ۶۰۰ مایلی در شرق و جنوب، دلیل مهمی برای روند کند ضدحمله اوکراین است. 

اما متخصصان می‌گویند که میدان‌های مین تنها یکی از دلایل سرعت پایین پیشروی ارتش اوکراین است.

کاستی‌های تاکتیکی از سوی اوکراینی‌ها محدوده‌ای را که آن‌ها می‌توانند حملات پیچیده‌ای را انجام دهند که ممکن است باعث پیشرفت شود، محدود می‌کند. 

اوکراینی‌ها می‌خواستند قبل از آغاز زمستان تا اواخر ماه اکتبر، پیروزی‌های قابل توجهی کسب کنند. این موضوع اکنون بعید به نظر می‌رسد. 

کارشناسان نظامی می‌گویند که ناتوانی اوکراین در انجام مانور‌هایی که به عنوان «عملیات تسلیحات ترکیبی پیچیده» شناخته می‌شود، شکستن خط دفاعی روسیه را دشوار می‌کند. تحت عملیات ترکیبی، شاخه‌های جنگی مختلف حملات همزمان را انجام می‌دهند.

به‌عنوان مثال، تانک‌ها به مواضع دشمن شلیک می‌کنند و همزمان موشک‌های هدایت‌شونده برای محافظت از پیاده نظام پرتاب می‌شوند.

واژه «فرسایش» به‌عنوان توصیف وضعیت فعلی درگیری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

«آنتونی کوردزمن»، محقق مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در اندیشکده‌ای آمریکایی در این رابطه گفت: محتمل‌ترین نتیجه، جنگ فرسایشی است که هیچ نتیجه یا محدودیت زمانی مشخصی ندارد. 

انگیزه آمریکا از ادامه درگیری‌ها

«جفری ساچس»، کارشناس دانشگاه کلمبیا، فعال سیاسی و منتقد «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا معتقد است که واشنگتن انگیزه‌های بدبینانه‌ای برای ادامه جنگ دارد.

ساچس در یک مصاحبه گفت: اوکراین در حال نابودی است و هیچ استراتژی وجود ندارد. این نوعی تلاش از سوی بایدن در جهت رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکاست؛ او می‌خواهد اینگونه نشان دهد که سیاست‌های غرب در اوکراین شکست نخورده است.

با وجود نظامیان روسیه که هنوز در اوکراین هستند، دولت‌های غربی که از کی‌یف حمایت می‌کنند، نیاز به حل و فصل مناقشه را از طریق مذاکره بررسی کرده‌اند. این در حالی است که آن‌ها علنا قول حمایت بی‌پایان از اوکراین را داده‌اند.

بایدن علنا متعهد شده است که از جنگ اوکراین با روسیه تا هر زمانی که طول بکشد، حمایت کند. اما در دولت او نیز گاهی ابهاماتی در این رابطه پدید آمده است. 

در هفته‌ها و ماه‌های گذشته دیده شده است که برخی مقامات آمریکایی، از جمله مقامات نظامی این کشور اذعان کرده‌اند که سیاست‌های دولت آمریکا درباره ضدحمله اوکراین نتیجه مطلوب را به همراه نداشته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *