خودکشی در میان عوامل اصلی مرگ و میر در آمریکا

11:46 - 19 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۵۶۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خودکشی در میان عوامل اصلی مرگ و میر در آمریکا
خودکشی در آمریکا همچنان یک بحران سلامت روان به‌خصوص در میان جوانان به شمار می‌رود و سلاح گرم این بحران را تشدید می‌کند.

خبرگزاری میزان – روز ۱۰ سپتامبر هر سال، سازمان‌ها و افراد فعال در زمینه بهداشت روان در سراسر آمریکا - و در سراسر جهان - آگاهی خود را در مورد پیشگیری از خودکشی افزایش می‌دهند.

داده‌ها نشان می‌دهند که نرخ جهانی خودکشی طی ۲ دهه گذشته رو به کاهش بوده است، حتی با وجود اینکه خودآزاری یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است.

بر اساس داده‌های مطالعه جهانی «بار بیماری»، در سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۵۰ هزار مورد مرگ ناشی از خودکشی در سراسر جهان رخ داده و سازمان بهداشت جهانی می‌گوید خودکشی چهارمین علت مرگ و میر در بین جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله دستکم در ۱۷ کشور جهان بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، خودکشی عامل اصلی مرگ برای افراد ۱۵ تا ۳۴ ساله بوده است.

سازمان جهانی بهداشت گزارش داده که میانگین جهانی اخیر هزینه‌های بهداشتی دولتی اختصاص داده شده به سلامت روان ۲.۱ درصد بوده است.

داده‌های این نهاد همچنین نشان می‌دهد که دستکم چندین کشور با بالاترین میزان خودکشی در سال ۲۰۱۹ کارکنان بهداشت روان بسیار کمتری در مقایسه با میانگین جهانی ۱۳ کارمند بهداشت روان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر داشته‌اند.

«کریس نایلز» به عنوان مشاور ارشد برای پاسخ به بحران خودکشی «بالتیمور» در آمریکا کار می‌کند؛ او تماس‌های بسیاری را دریافت می‌کند که اغلب به موقعیت‌های مرگ یا زندگی گره خورده است.

«نایلز»، می‎گوید: به معنای واقعی کلمه، هر جمله‌ای که ما می‌گوییم باید بسیار دقیق باشد، زیرا شما زندگی یک فرد را در دستان خود می‌گیرید.

خودکشی از عوامل اصلی مرگ در آمریکا

به گفته موسسه ملی سلامت روان آمریکا، در سال ۲۰۲۰، سالی که همه‌گیری کرونا در سراسر جهان گسترش یافت، خودکشی دوازدهمین علت اصلی مرگ و میر در آمریکا بود.

اگرچه خودکشی غم‌انگیز است، اما اغلب قابل پیشگیری است و دانستن علائم هشدار دهنده - و نحوه دریافت کمک - می‌تواند زندگی فرد را نجات دهد.

سپتامبر، ماه پیشگیری از خودکشی در آمریکاست و روز جهانی پیشگیری از خودکشی امروز یکشنبه، ۱۰ سپتامبر، برگزار می‌شود؛ به رسمیت شناختن این روز فرصتی است برای به اشتراک گذاشتن امید و برجسته کردن راه‌ها و منابع برای جلوگیری از مرگ‌های ناشی از خودکشی است، که بر اساس داده‌های دولتی جدید منتشر شده، بالاترین میزان در سال گذشته در آمریکا بود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ آمریکا که این اعداد را منتشر کرده، هنوز میزان خودکشی در سال جاری را محاسبه نکرده، اما داده‌های موجود نشان می‌دهد که خودکشی در آمریکا بیش از هر زمان دیگری از آغاز جنگ جهانی دوم رایج است.

خودکشی در حال افزایش در آمریکا

در سال گذشته میلادی حدود ۴۹ هزار و ۵۰۰ نفر در آمریکا جان خود را بر اثر خودکشی از دست دادند که بالاترین رقم در تاریخ این کشور است؛ از این موارد، ۷۹ درصد در میان مردان جوان و ۲۱ درصد در میان زنان رخ داده است.

خودکشی در آمریکا به طور پیوسته از اوایل دهه ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۸ افزایش یافت، زمانی که نرخ ملی به بالاترین سطح خود از سال ۱۹۴۱ رسید؛ در این سال میزان خودکشی حدود ۴۸ هزار و ۳۰۰ مورد یا ۱۴.۲ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار آمریکایی بود.

این نرخ در سال ۲۰۱۹ اندکی کاهش داشت و در سال ۲۰۲۰، در اولین سال همه‎گیری کرونا، دوباره کاهش یافت؛ برخی از کارشناسان آن را به پدیده‌ای مرتبط می‌دانند که در مراحل اولیه جنگ‌ها و بلایای طبیعی دیده می‌شود، زمانی که مردم دور هم جمع می‌شوند و از یکدیگر حمایت می‌کنند.

اما در سال ۲۰۲۱، خودکشی در آمریکا ۴ درصد افزایش یافت و سال ۲۰۲۲، طبق داده‌های جدید، این تعداد بیش از هزار نفر افزایش یافت و به ۴۹ هزار و ۴۴۹ نفر رسید که در مقایسه با سال قبل از آن حدود ۳ درصد افزایش داشت. 

داده‌های موقت از گواهی‌های فوت آمریکا گرفته می‌شوند و تقریبا کامل در نظر گرفته می‌شوند، اما ممکن است با بررسی اطلاعات مرگ در ماه‌های آینده کمی تغییر کنند.

همانطور که اتحادیه ملی بیماری‌های روانی آمریکا بیان می‌کند، خودکشی اغلب نتیجه یک وضعیت سلامت روان درمان نشده است.

بحران سلاح گرم و خودکشی

اسلحه گرم در بیش از نیمی از خودکشی‌ها در آمریکا دخیل است؛ بر اساس یک تحلیل اخیر، میزان خودکشی با سلاح گرم به بالاترین حد خود در آمریکا رسیده و برای نخستین بار، این میزان در میان کودکان و نوجوانان سیاه‌پوست بیشتر از سفیدپوستان است.

خودکشی با سلاح گرم سالانه جان هزاران جوان آمریکایی را می‌گیرد و جراحات ناشی از سلاح گرم در طول همه‌گیری کرونا افزایش یافته است. 

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، خودکشی دومین علت مرگ و میر افراد در سنین ۱۰ تا ۱۴ سال است؛ یک گزارش جدید نشان می‌دهد که خودکشی آمریکایی‌های ۱۰ تا ۲۴ ساله همچنان در حال صعود است و اسلحه به طور فزاینده‌ای روش انتخابی در این فجایع است.

وقتی صحبت از کاهش مرگ و میر ناشی از سلاح گرم می‌شود، آمریکایی‌ها به سرعت به دسته‌های مخالف تقسیم می‌شوند؛ حتی عبارت کنترل اسلحه نیز قطبی کننده است، اما یک زمینه وجود دارد که شهروندان آمریکایی در آن گرد هم می‌آیند و آن زمینه پیشگیری از خودکشی است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا خودکشی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *