گزارش|

نگاهی جامع به ستارگان جذاب فوتبال عربستان/ این یک ولخرجی هیجانی نیست

12:43 - 19 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۴۸۸
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
نگاهی جامع به ستارگان جذاب فوتبال عربستان/ این یک ولخرجی هیجانی نیست
جذب ستارگان فوتبال اروپا بخشی از برنامه‌ریزی بلندمدت سعودی‌ها برای توسعه فوتبال این کشور است؛ توسعه‌ای که هدف اصلی آن اخذ میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ است.

خبرگزاری میزان - تابستان ۲۰۲۳ اتفاقی عجیب و تازه در فوتبال اروپا افتاد و موجی قدرتمند از سوی فوتبال عربستان، ستارگان فوتبال اروپا را به سمت خاورمیانه کشاند. ژانویه ۲۰۲۳ بود که خبر پیوستن کریستیانو رونالدو به النصر عربستان باعث تعجب فوتبال دوستان جهان و وارد شدن انتقادات زیادی به فوق ستاره پرتغالی شد، اما این آغاز ماجرا بود و تابستان ۲۰۲۳ لیگ حرفه‌ای عربستان تبدیل به محبوب‌ترین مقصد ستاره‌های فوتبال اروپا شد.

هماهنگی باشگاه‌های عربستانی برای توسعه فوتبال

شروع این حرکت با باشگاه النصر بود و پس از آن نوبت به الهلال، الاتحاد، الاهلی، الاتفاق و سایر باشگاه‌های عربستانی رسید تا با قرارداد‌های سنگین و پول‌های اغوا کننده، روز به روز لیگ خود را پرستاره‌تر و جذاب‌تر کنند. پیش از این ماجرا بازیکنان زیادی از قاره اروپا، آمریکای جنوبی، آفریقا و... در عربستان توپ می‌زدند که اکثراً بازیکنان درجه ۲ بودند، اما این بار قضیه به کل متفاوت است.

در این گزارش نگاهی به ستاره‌های مطرح حال حاضر تیم‌های عربستانی که بیشتر آن‌ها این تابستان مسافر خاورمیانه شده‌اند، خواهیم داشت:

النصر: کریستیانو رونالدو - سادیو مانه - مارسلو بروزویچ - سکو فوفانا - اوتاویو - الکس تلس - آیمریک لاپورت - داوید اوسپینا

الهلال: نیمار - مالکوم - الکساندر میتروویچ - سرگی میلینکوویچ ساویچ - روبن نوس - کالیدو کولیبالی - یاسین بونو

الاتحاد: کریم بنزما - انگولو کانته - فابینیو - لوئیز فلیپه - ژوتا

الاهلی: روبرتو فیرمینو - ریاض ماحرز - الن سنت ماکسیمن - فرانک کسیه - گابریل ویگا - ادوارد مندی - مریح دمیرال - راجر ایبانیز

الاتفاق: جوردن هندرسون - جورجینو واینالدوم - موسی دمبله - دمارای گری - سرمربی: استیون جرارد

نگاهی جامع به ستارگان جذاب فوتبال عربستان/ بنویسید ولخرجی بی‌حساب بخوانید سرمایه‌گذاری طلایی

علاوه بر این باشگاه‌ها که ریخت و پاش بسیار زیادی داشته و نگاه‌ها را به خود جلب کرده‌اند، سایر باشگاه‌های عربستانی هم سهمی از این بازار داشته و بازیکنانی که تا مدتی پیش در سطح اول فوتبال اروپا توپ می‌زدند را به خدمت گرفته‌اند. نام هایی، چون یانیک کاراسکو - رومن سایس - اور بانگا (الشباب) کریچوویاک - کارل توکو‌اکامبی - تاتاروشانو (ابها) جیسون دنایر (الفتح) عبدالحمید صبیری (الفیحا) خوانمی (الریاض) موسی بارو (التعاون) انزو روخو (الطائی)

این نمایش بزرگ دنباله دارد...

پروژه بزرگ عربستانی‌ها به همین جا ختم نمی‌شود و آن‌ها در فصل‌های آینده جذب ستاره‌های بسیار بیشتری را در دستور کار قرار خواهند داد. محمد صلاح، داوید آلابا، مارکو وراتی، هاکان چالهان اوغلو، روملو لوکاکو، ژائو فلیکس، سرخیو روبرتو، رافائل واران، کوین دی بروین، یان اوبلاک، هوگو لوریس، کلمنت لنگله، کیلور ناواس، نیکولاس اوتامندی، استفان دی فرای، استفان ساویچ، آنتوان گریزمان، مارکوس رشفورد، الیویه ژیرو، ممفیس دپای، لوکا مودریچ، پل پوگبا و... نام‌هایی هستند که بیشتر آن‌ها تابستان امسال پیشنهاد‌های مهمی از این لیگ دریافت کردند و یا در برنامه‌های آینده باشگاه‌های سعودی قرار دارند.

لیگ عربستان تنه به تنه‌ لیگ‌های معتبر اروپایی خواهد زد

با وجود اینکه بسیاری از بازیکنان، مربیان و کارشناسان فوتبال جهان از اقدام باشگاه‌های عربستانی و نیز تمایل فوتبالیست‌ها به کسب درآمد در این لیگ انتقاد کرده‌اند، اما دیدگاه CR۷ در خصوص این لیگ جالب است.

رونالدو که پیشگام سایر ستاره‌ها برای سفر به عربستان بود در مصاحبه‌ای اعلام کرده: «تعداد بازیکنان بزرگ در لیگ عربستان بیشتر از پرتغال است و این لیگ از لیگ پرتغال هم بهتر خواهد شد.»
نیمار فوق ستاره تیم ملی برزیل و الهلال هم در سخنانی مشابه گفته: «با توجه به بازیکنانی که به این لیگ پیوسته‌اند، شاید همین حالا بتوان گفت لیگ عربستان از لیگ فرانسه بهتر است.»

 

نگاهی جامع به ستارگان جذاب فوتبال عربستان/ بنویسید ولخرجی بی‌حساب بخوانید سرمایه‌گذاری طلایی

این یک ولخرجی هیجانی نیست

شاید در نگاه اول سرمایه‌گذاری سنگین باشگاه‌های سعودی در این بحث، کورکورانه و بی سرانجام تلقی شود، اما وقتی بدانیم از روزی که کریستیانو رونالدو به لیگ عربستان پیوسته درآمد این لیگ رشد ۶۵۰ درصدی داشته و توجه رسانه‌ها و پخش زنده تلویزیونی در بسیاری از کشور‌ها برقرار شده، آینده نگری کشور همسایه را تحسین خواهیم کرد.

از سوی دیگر روبرتو مانچینی ایتالیایی هدایت تیم ملی عربستان را برای جام ملت‌های ۲۰۲۳ و انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ عهده‌دار شده تا این تیم اعتباری دوباره بدست آورد، همچنین عربستانی‌ها قصد دارند با مهیا کردن شرایط به یکی از کاندیدا‌های میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ تبدیل شوند که به هیچ وجه دور از انتظار نیست.

با این تفاسیر لیگ عربستان روز به روز پیشرفت کرده و به یکی از کانون‌های توجه فوتبالی‌های جهان بدل خواهد شد. عربستانی‌ها می‌توانند با ادامه‌ی این مسیر، در سطح باشگاهی و ملی به موفقیت‌های خیره کننده‌ای برسند و با سرعتی بالا به یک برند معتبر در سطح فوتبال جهان تبدیل شوند. اتفاقی که آرزوی تمام فوتبال دوستان ایرانی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *