رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آمریکا پیشتاز جنگ‌افروزی و هزینه‌های نظامی در جهان

14:09 - 18 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۴۱۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا پیشتاز جنگ‌افروزی و هزینه‌های نظامی در جهان
آمریکا با صرف هزینه‌های چند تریلیون دلاری برای درگیری‌های مختلف، پیشتاز جنگ‌افروزی در جهان به شمار می‌رود.

خبرگزاری میزان - از آغاز قرن ۲۱، جنگ هرگز تا این حد برای بشریت هزینه نداشته است؛ تعداد تلفات جنگ در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال پیش از آن تقریبا ۲ برابر شده است و بر اساس شاخص صلح جهانی از سوی موسسه اقتصاد و صلح (IEP)، جنگ باعث کاهش ۱۳ درصدی تولید ناخالص داخلی جهانی شده است.

نظرسنجی جدید از سوی اندیشکده جهانی نشان می‌دهد که سطح متوسط «صلح جهانی» برای نهمین سال متوالی کاهش یافته است و مرگ و میر ناشی از درگیری‌ها بالاتر از اوج جهانی قبلی است که در سال ۲۰۱۴ به آن رسیده بود.

آمریکا چگونه جنگ‌های خود را نامرئی می‌کند؟

آمریکا در طول ۲ دهه گذشته در جنگ دائمی بوده است و با این حال، مردم به ندرت نتایج خشونت آمریکا یا اجساد آمریکایی‌ها را می‌بینند؛ یک روزنامه‌نگار و فعال ضدجنگ آمریکایی می‌گوید که این نامرئی بودن و دیده نشدن بر اساس یک طراحی و برنامه‌ریزی است. 

این نامرئی بودن جنگ‌های آمریکا نشان می‌دهد که چگونه سیاستمداران آمریکایی، در کنار رسانه‌های اصلی، دروغ می‌گویند و هزینه واقعی جنگ‌های این کشور را ددر سراسر جهان، پنهان می‌کنند.

برآورد کنگره از هزینه جنگ‌های آمریکا

کنگره آمریکا برآوردی از هزینه‌ جنگ‌های بزرگ آمریکا در دهه‌های اخیر از طریق درگیری‌ها در عراق، افغانستان و مناطق دیگر ارائه می‌کند.

تمام این برآورد‌ها تنها مربوط به هزینه‌های عملیات نظامی است و هزینه‌های بیشتر مانند مزایای کهنه سربازان، بهره پرداختی برای استقراض پول برای تامین مالی جنگ‌ها یا کمک به متحدان را شامل نمی‌شود.

این گزارش کنگره همچنین برآورد‌هایی از هزینه هر جنگ به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی (GDP) در طول سال اوج هر درگیری و هزینه‌های نظامی کلی به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی در اوج ارائه می‌دهد؛ و به طور دوره‌ای به‌روز می‌شود تا تخصیص اعتبارات اضافی برای درگیری‌های جاری را منعکس کند.

بر اساس این گزارش، از زمان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، کنگره بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار برای عملیات نظامی در افغانستان، عراق و سایر نقاط جهان اختصاص داده که شامل ۶۵ میلیارد دلار برای پوشش هزینه‌های چند ماه اول سال مالی ۲۰۰۹ می‌شود.

همواره و به محض روی کار آمدن دولت بعدی، انتظار می‌رود که بخش‌های خدمات نظامی درخواست‌هایی برای بودجه اضافی - احتمالا ۱۰۰ میلیارد دلار یا بیشتر - برای پوشش هزینه‌های عملیات خارج از کشور و تعمیر و جایگزینی تجهیزات فرسوده از طریق باقیمانده مالی ارائه کنند.

هزینه‌های جنگ ۲۰ ساله علیه تروریسم: ۸ تریلیون دلار و ۹۰۰ هزار کشته

گزارشی از پروژه هزینه‌های جنگ در دانشگاه براون نشان داد که ۲۰ سال جنگ‌های آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ حدود ۸ تریلیون دلار برای این کشور هزینه داشته و بیش از ۹۰۰ هزار نفر را کشته است.

«کاترین لوتز»، یکی از مدیران پروژه هزینه‌های جنگ و استاد روابط بین‌الملل و عمومی در دانشگاه براون، گفت: این جنگ طولانی و پیچیده و وحشتناک و ناموفق بوده است و جنگ در بیش از ۸۰ کشور ادامه دارد؛ پنتاگون و ارتش آمریکا اکنون اکثریت بزرگ بودجه اختیاری فدرال را جذب کرده‌اند و بیشتر مردم آمریکا این موضوع را نمی‌دانند.

برآورد ۸ تریلیون دلاری تیم تحقیقاتی دانشگاه براون، تمام هزینه‌های مستقیم جنگ‌های پس از ۱۱ سپتامبر، از جمله بودجه عملیات‌های اضطراری وزارت دفاع این کشور در خارج را شامل می‌شود.

مخارج جنگی وزارت خارجه و هزینه‌های مربوط به جنگ ضد تروریسم، از جمله افزایش بودجه پایه پنتاگون مربوط به جنگ؛ مراقبت از کهنه سربازان تا به امروز و در آینده؛ هزینه‌های وزارت امنیت داخلی و پرداخت بهره بابت استقراض برای این جنگ‌ها و در مجموع شامل وجوهی است که دولت بایدن در می ۲۰۲۱ درخواست کرده بود.

هزینه جنگ و بدهی آمریکا

بدهی آمریکا اکنون ۶ برابر آن چیزی است که در آغاز قرن ۲۱ بود؛ این رقم در مقایسه با اندازه اقتصاد آمریکا، از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون بزرگ‌ترین بوده است و پیش‌بینی می‌شود در دهه آینده به طور متوسط حدود ۱.۳ تریلیون دلار در سال رشد کند.

آمریکا در ماه ژانویه گذشته به محدودیت قانونی ۳۱.۴ تریلیون دلاری خود برای استقراض رسید و واشنگتن را در آستانه یک رویارویی مالی دیگر قرار داد؛ جمهوری‌خواهان از افزایش این محدودیت امتناع می‌ورزند مگر اینکه بایدن با کاهش شدید هزینه‌ها موافقت کند، که بازتاب یک بن‌بست حزبی است که چندین بار در ۲ دهه گذشته رخ داده است.

اما افزایش بدهی آمریکا نتیجه انتخاب‌های جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها است؛ از سال ۲۰۰۰، سیاستمداران هر ۲ حزب به قرض گرفتن پول برای تامین مالی جنگ‌ها، کاهش مالیات، افزایش هزینه‌های فدرال و موضوعات دیگر اقدام و به رکود ضعیف عادت کرده‌اند.

با افزایش هزینه‌های نظامی، درآمد فدرال آمریکا به عنوان سهمی از اقتصاد کاهش یافت؛ این کاهش مالیات نتیجه مستقیم کاهش مالیاتی بود که جورج بوش در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ امضا کرد؛ این کاهش مالیات موقتی بود، اما در سال ۲۰۱۲ باراک اوباما با جمهوری‌خواهان کنگره به توافق رسید تا بیش از چهار پنجم آن را دائمی کند.

جنگ جهانی دوم

اگرچه جنگ جهانی دوم کمتر از ۴ سال به طول انجامید، اما گرانترین جنگ در تاریخ آمریکا بود؛ با توجه به تورم با دلار امروزی، هزینه جنگ بیش از ۴ تریلیون دلار بود و در سال ۱۹۴۵، هزینه‌های دفاعی حدود ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) را تشکیل می‌داد.

در این مدت دولت آمریکا با استفاده از روش‌های نوین بودجه مورد نیاز خود را تامین کرد و موفق شد به هدف خود دست یابد؛ در حالی که جنگ‌هایی که در دنیای امروز به راه انداخته می‌شوند، مهم و پرهزینه هستند، اما در مقایسه با حجم و تأثیر مالی جنگ جهانی دوم کم‌رنگ‌تر به شمار می‌روند.

آمریکا با یکی از بیشترین هزینه‌های نظامی

آمریکا بالاترین کشور از نظر هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۲۱ بود و ۸۰۱ میلیارد دلار هزینه کرد تا حدود ۳۸ درصد از هزینه‌های نظامی جهان را تشکیل دهد.

این کشور از زمان شروع ردیابی موسسه بین‌المللی صلح استکهلم (SIPRI) در سال ۱۹۴۹، با بیش از ۳۰ درصد، بالاترین کشور در زمینه هزینه‌های نظامی جهان در ۲ دهه اخیر بوده است.

هزینه‌های نظامی آمریکا در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال پیش از آن به میزان ۲۲.۳ میلیارد دلار افزایش یافت و مجموع این کشور در سال ۲۰۲۱ بیش از هر کشور دیگری در میان ۱۰ کشور برتر جهان بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *