متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا؛ ترامپ از نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ منع می‎شود؟

9:49 - 18 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۳۸۶
متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا؛ ترامپ از نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ منع می‎شود؟
در حالی که دونالد ترامپ با پرونده‌های جنایی در موضوعات مختلف مواجه است، برخی کارشناسان می‌گویند که می‌توان از متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا برای جلوگیری از شرکت او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ استفاده کرد.

خبرگزاری میزان - فهرست رو به رشد اتهامات جنایی علیه «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا باعث مطرح شدن سوالاتی درباره این موضوع شده که آیا این اتهامات می‌تواند مانع حضور دوباره او در کاخ سفید شود یا خیر.

اما برخی از فعالان و محققان حقوقی به دنبال ماده‌ای در متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا هستند که با آن ترامپ را از تصدی پست‌های دولتی منع کنند.

متمم چهاردهم که در سال ۱۸۶۸ پس از جنگ داخلی آمریکا تصویب شد، بیشتر به دلیل تضمین حمایت برابر تحت قانون شناخته شده است. 

اما این متمم همچنین شامل یک بند موسوم به «سلب صلاحیت» است که به ندرت استفاده می‌شود؛ این بند که به طور رسمی به‌عنوان «بند سوم» شناخته می‌شود، می‌تواند مقامات فعلی و سابق را در صورت درگیر بودن در «شورش» یا «ناآرامی» از تصدی پست‌های دولتی منع کند.

منتقدان می‌گویند که بر اساس بند سوم، «ترامپ» نباید واجد شرایط نامزدی برای ریاست جمهوری تشخیص داده شود، زیرا تلاش‌های او برای تغییر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ معادل یک شورش بوده است. 

فشار این افراد سوالات حقوقی، سیاسی و عملی را درباره کاربرد و اجرای احتمالی بند سوم ایجاد کرده است؛ به‌ویژه زمانی که «ترامپ» در رقابت برای نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ پیشتاز است.

متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا چیست؟

یک متمم تغییری در قانون اساسی است که سپس به بخشی از آن قانون تبدیل می‌شود. 

«تام گینزبورگ»، کارشناس حقوق بین‌الملل و علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو، گفت که متمم چهاردهم پس از جنگ داخلی آمریکا برای «برخورد با جنبه‌های مختلف درگیری» تصویب شد.

جنگ داخلی آمریکا در سال ۱۸۶۱ آغاز شد، زمانی که ایالت‌های جنوبی از اتحادیه (بخش شمالی آمریکا) جدا شدند و «کنفدراسیون» را تشکیل دادند. این امر در درجه اول برای حفظ برده‌داری بود.

تعریف شورش در آمریکا چیست؟

فرهنگ لغت Merriam-Webster، شورش را به عنوان «عمل یا نمونه‌ای از ایجاد ناامنی علیه مقامات مدنی یا یک دولت مستقر» تعریف می‌کند.

با این حال، قانون اساسی آمریکا هیچ دستورالعمل صریحی درباره اینکه دقیقاً چه چیزی شورش را تشکیل می‌دهد، ارائه نمی‌کند.

چرا بند رد صلاحیت اکنون مورد توجه قرار گرفته است؟

در حالی که «ترامپ» به راحتی در رقابت برای نامزدی جمهوری‌خواهان پیشتاز است، وکلا و کارشناسان حقوقی به متمم چهاردهم استناد کرده‌اند تا برای رد صلاحیت وی از انتخابات ۲۰۲۴ تلاش کنند.

بحث‌ها پیرامون این متمم در هفته‌های اخیر بالا گرفته است. 

چند روز قبل، یک گروه حقوقی به نام «شهروندان برای مسئولیت و اخلاق در واشنگتن» به نمایندگی از شش رای‌دهنده به دادگاه ایالتی کلرادو شکایت کرد تا نام «ترامپ» را از برگه‌های رای در هر انتخاباتی در آینده حذف کند.

در ماه آگوست نیز یک وکیل در فلوریدا شکایتی قانونی در دادگاه فدرال برای جلوگیری از نامزدی ترامپ ارائه کرد.

در اوایل همان ماه، چند کارشناس حقوقی گفتند که در یک مقاله علمی به این نتیجه رسیده‌اند که «ترامپ» نمی‌تواند به دلیل «مشارکت در تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰» به دنبال پست دولتی باشد.

واکنش ترامپ

«دونالد ترامپ» تلاش‌ها برای استفاده از متمم چهاردهم را به‌عنوان «ترفند دیگری» از سوی دموکرات‌ها برای منحرف کردن مبارزات انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۲۴ محکوم کرده است.

او در پستی در شبکه‌های اجتماعی، نوشت: تقریبا همه محققان حقوقی عقیده دارند که متمم چهاردهم هیچ مبنای قانونی یا جایگاهی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری آینده ۲۰۲۴ ندارد.

«ترامپ» با چهار کیفرخواست، از جمله ۲ دسته اتهام به خاطر آنچه «تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰» خوانده شده، مواجه است اما کارشناسان حقوقی می‌گویند که پرونده‌های جنایی مستقیما به متمم چهاردهم ربطی ندارند. 

به هر حال، بر اساس قانون آمریکا، متهمان همچنان می‌توانند برای ریاست جمهوری نامزد شوند، حتی اگر محکوم و زندانی باشند.

چه کسی می‌تواند بند سوم را اجرا کند؟ 

به گزارش «الجزیره»، اینجاست که همه چیز برای کسانی که می‌خواهند «دونالد ترامپ» را رد صلاحیت کنند پیچیده می‌شود؛ بند سوم نحوه اجرای آن را مشخص نمی‌کند. این بدان معناست که مشخص نیست چه کسی می‌تواند نامزد‌ها را از تصدی پست دولتی منع کند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *