کارشناس اقتصادی: سامانه مودیان مالیاتی از قاچاق کالا جلوگیری می‌کند

8:00 - 17 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۲۷۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
کارشناس اقتصادی: سامانه مودیان مالیاتی از قاچاق کالا جلوگیری می‌کند
عضو سابق شورای عالی مالیاتی با تاکید بر اینکه کالا‌های وارداتی باید دارای شناسه باشند، گفت: ثبت اطلاعات در سامانه مودیان مالیاتی از قاچاق کالا جلوگیری و زمینه عدالت مالیاتی را فراهم می‌کند.

خبرگزاری میزان _ سازمان امور مالیاتی در چند سال اخیر با مشکلات متعددی درخصوص اخذ مالیات از مودیان مالیاتی مانند فرار مالیاتی، کاهش درآمد‌های مالیاتی و تحمیل مضاعف بر سایر مودیان مالیاتی روبه‌رو بوده است. 

در همین خصوص دولت برای حل این مشکلات سامانه مودیان مالیاتی را راه‌اندازی کرده است. براساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، برخی از مودیان مالیاتی، ملزم به ثبت‌نام در این سامانه و انجام تکالیف قانونی مربوط به آن، از قبیل ارسال صورت‌حساب الکترونیکی بوده و در صورت عدم انجام این تکالیف، با ضمانت اجرا‌های مقرر در قانون مواجه خواهند شد.

به گفته کارشناسان این سامانه زمینه عدالت مالیاتی را فراهم خواهد کرد و موجب اصلاح نظام مالیاتی خواهد شد. 

در روز‌های اخیر مهدی موحدی، سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور، از دریافت بیش از ۸۰ میلیون صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان تا پایان روز ۳۱ مرداد سال ۱۴۰۲ خبر داده و گفته که بیش از ۵۷ میلیون صورتحساب توسط مودیان به‌طور مستقیم، حدود ۲۴ میلیون صورتحساب با واسطه شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی و نزدیک به ۲ هزار صورتحساب نیز از طریق سامانه‌های دولتی ارسال شده است.

به گفته وی، تا پایان مرداد سال‌جاری بیش از ۳۳ هزار مودی موفق به ارسال صورتحساب شده‌اند که از این تعداد، حدود ۲۸ هزار مورد توسط خود مودیان به‌صورت مستقیم، حدود پنج هزار مورد توسط شرکت‌های معتمد و ۳۱ مورد نیز توسط سامانه‌های دولتی ارسال شده است.

کسری بودجه به‌علت نبود درآمد‌های مالیاتی 

در همین رابطه محمد رزاقی، عضو سابق شورای عالی مالیاتی، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با بحث تورم، کسری بودجه است، کسری بودجه نیز عمدتا به‌علت نبود درآمد‌های پایدار، نظیر درآمد‌های مالیاتی به‌وجود می‌آید. 

به گفته وی، دولت در چند سال اخیر برای مهار تورم و کاهش اثرات آن بر زندگی مردم اصلاح نظام مالیات‌ستانی را در برنامه خود قرار داده است. 

رزاقی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های اصلاح نظام مالیاتی، رویکرد مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه از طریق سامانه مودیان مالیاتی و اخذ مالیات واقعی از مشاغل خاص است، گفت: سامانه مودیان مالیاتی ایده خوبی برای اصلاح نظام مالیاتی  بود؛ چرا که در گذشته بخش عظیمی از مودیان درآمد‌های خود را به حساب‌های مختلف واریز می‌کردند و این حساب درآمد‌ها در کارپوشه مالیاتی آن‌ها محاسبه نمی‌شد.

این کارشناس مالیاتی در ادامه افزود: از سوی دیگر در گذشته فرآیند اخذ مالیات براساس محاسبات ممیزان مالیاتی بود که باعث ایجاد نارضایتی مردم شده بود، اما با این سامانه همه چیز سیستمی شده و دخالت انسان در آن کاهش یافته است.

کاهش اشتباهات با سامانه مودیان مالیاتی 

به گفته رزاقی، در شیوه پرداخت مالیات سنتی، در ثبت و پرداخت آن اشتباهاتی صورت می‌گرفت، اما در محاسبه سیستمی و بر اساس اطلاعات حساب تجاری افراد این اشتباهات به صفر رسیده است.

عضو سابق شورای عالی امور مالیاتی در تشریح عملکرد سامانه مودیان مالیاتی گفت: این سامانه برای هر مودی کارپوشه تخصیص داده و تمام خرید، فروش‌ها و فعالیت‌های مربوط به کسب‌وکار آن‌ها در این سامانه ثبت می‌شود.

به گفته رزاقی، سامانه مودیان مالیاتی در حد قابل توجهی توانسته از فرار مالیاتی جلوگیری کند و هر فردی که در زمینه‌های اقتصادی فعالیت دارد باید دارای پایانه فروشگاهی و کارپوشه مالیاتی در سامانه مودیان مالیاتی باشد. 

کاهش فرار‌های مالیاتی با ثبت سیستمی اطلاعات 

وی با تاکید بر اینکه ثبت اطلاعات در سامانه باعث کاهش فرار مالیاتی می‌شود، اظهار کرد: این اطلاعات به پروانه مالیاتی فرد منعکس می‌شود و حجم قابل توجهی از فرار‌های مالیالتی را کمتر می‌کند.

این کارشناس مالیاتی با اشاره به اینکه باید براساس این سامانه کالا‌های وارداتی دارای شناسه باشند و زمانی که کالا از مبادی رسمی کشور وارد نشده باشد از خرید و فروش آن جلوگیری می‌شود، تصریح کرد: با این سامانه و کاهش فرار‌های مالیاتی بر درآمد دولت افزوده و در نتیجه از کسری بودجه شدید جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *