رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شکست سیاست آمریکا برای عادی‌سازی روابط لیبی و رژیم صهیونیستی

12:37 - 14 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۰۰۴
شکست سیاست آمریکا برای عادی‌سازی روابط لیبی و رژیم صهیونیستی
در حالی که آمریکا همواره تلاش کرده تا کشور‌های عربی و اسلامی را به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ترغیب کند، اما تحولات لیبی حاکی از شکست سیاست‌های واشنگتن است.

خبرگزاری میزان - بسیاری از تحلیلگران تردید دارند که «عبدالحمید دبیبه»، نخست وزیر لیبی واقعاً از برنامه‌های «نجلا المنقوش»، وزیر خارجه این کشور برای دیدار با همتای خود در رژیم صهیونیستی بی اطلاع بوده است.

«المنقوش» ماه گذشته با «الی کوهن»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ملاقات و در ۲۷ آگوست(پنجم شهریور)، «کوهن»، این خبر را اعلام کرد.

انتشار خبر این دیدار به اعتراضات در لیبی دامن زده و یک بحران سیاسی برای طرابلس ایجاد کرد. 

به گزارش الجزیره، به نظر می‌رسید که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند نشان دهد که عادی‌سازی با کشور‌های عربی، با وجود اینکه تقریباً سه سال است که هیچ کشور جدیدی به توافق‌نامه «آبراهام» نپیوسته، در حال افزایش است. 

رژیم صهیونیستی مدعی است که دیدار مقامات عالی رتبه کشور‌های عربی با همتایان صهیونیستی عادی است اما این در حالی است که این نوع دیدار‌ها از سوی جهان عرب مورد پذیرش نیست.

مردم لیبی مخالف با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند

در لیبی هیچ تمایلی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی وجود ندارد. 

«آندریاس کریگ»، کارشناس دپارتمان مطالعات دفاعی در «کینگز کالج» لندن، معتقد است که لیبیایی‌ها پرشورترین افراد برای حمایت از فلسطین و موضع‌گیری علیه رژیم صهیونیستی بوده‌اند.

«فدریکا ساینی فاسانوتی»، دستیار ارشد مؤسسه مطالعات سیاسی بین‌المللی ایتالیا، می‌گوید: در طول دهه‌های گذشته اسرائیل به‌ عنوان یک دشمن برای لیبی در نظر گرفته شده است. 

به گفته وی، این میراث هنوز در لیبی وجود دارد و من اگر جای دبیبه بودم این موضوع را دست‌کم نمی‌گرفتم.

«کریگ»، گفت: دستیابی به حمایت عمومی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل تقریباً غیرممکن است. در لیبی، این اجماع وجود دارد و این جامعه ممکن است در زمان‌هایی محدود شده باشد، اما مردم لیبی یک نقطه مشترک داشته‌اند و آن موضوع فلسطین است. این دیدگاه واقعا تغییر نکرده است.

شکست سیاست‌های آمریکا برای نزدیک کردن لیبی و رژیم صهیونیستی

مقامات واشنگتن از افشای اطلاعات در پس‌زمینه تلاش‌های بی‌صدای دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای وارد کردن لیبی به توافق‌نامه آبراهام، عصبانی بودند. 

«استفانی هالت»، سرپرست سفیر آمریکا در اراضی اشغالی، برای ابراز نارضایتی از افشای این موضوع با «کوهن» دیدار کرد. 

یک مقام آمریکایی، می‎گوید که این افشای اطلاعات احتمال عادی‌سازی روابط لیبی با رژیم صهیونیستی را از بین برده و در عین حال گسترش این توافقنامه‌ها را به کشور‌های عربی دشوارتر می‌کند.

به گفته «کریگ»، به نظر می‌رسد که آمریکا به لیبی فشار آورده است تا برای اینکه بتواند از حمایت واشنگتن برخوردار شود، باید روابطش با رژیم صهیونیستی را عادی‌سازی کند.

«مارکو کارنلوس»، سفیر سابق ایتالیا در عراق، گفت: آن‌ها(واشنگتن) به لیبی گفته‌اند که اگر اسرائیل را راضی کنید یعنی ما را راضی کرده‌اید.

به گفته برخی کارشناسان، ناامیدی از عادی‌سازی روابط لیبی و رژیم صهیونیستی در میان مقامات واشنگتن وجود دارد.

با توجه به اینکه دولت بایدن تا چه اندازه برای آوردن کشور‌های بیشتر به سمت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تلاش کرده است، خشم کاخ سفید از شکست عادی‌سازی روابط لیبی و رژیم صهیونیستی قابل پیش‌بینی بود.

«کارنلوس»، معتقد است که در این مرحله، دولت بایدن هر کاری را انجام خواهد داد تا کشور‌های عربی بیشتری به توافقنامه آبراهام بپیوندند.

با توجه به مشکلات گسترده و وخیم لیبی، این واقعیت که استفاده از این وضعیت برای توافق با رژیم صهیونیستی اولویت آمریکا بوده، نشان‌دهنده مرکزیت توافق آبراهام در سیاست‌های واشنگتن است. 

سفیر سابق ایتالیا در عراق، گفت: من نمی‌دانم چه کسی مغز متفکر این موضوع در واشنگتن بوده که چنین پیشنهاد پوچی (عادی‌سازی روابط لیبی و رژیم صهیونیستی) را ارائه کرده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *