شفیعی: برخورد با مفسدان کلان اقتصادی به مردم امید می‌دهد/ اهمیت انتخاب درست «بازپرس»

8:34 - 11 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۲۳۹۹
شفیعی: برخورد با مفسدان کلان اقتصادی به مردم امید می‌دهد/ اهمیت انتخاب درست «بازپرس»
محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده سریال تلویزیونی «بازپرس» در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره فرآیند تولید این مجموعه تلویزیونی نکاتی را بیان کرد.

خبرگزاری میزان- طبق اعلام روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری وصف صبا، محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده سریال «بازپرس» در پی اعلام مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در خصوص دستیابی به عنوان پربیننده‌ترین سریال سیما، در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره شکل‌گیری و ساخت سریال «بازپرس» عنوان کرد: در چندین سال متمادی به خصوص در دیدار‌های مسئولان قوه قضاییه با رهبری معظم، ایشان تاکید داشتند که بازتاب اقدامات قوه قضاییه در رسانه‌ها باید کاری هنرمندانه باشد و اساسا این کار‌های بزرگی که در قوه قضاییه اتفاق می‌افتد، انعکاس رسانه‌ای درستی در بین مردم ندارد و قوه قضاییه از چهره رسانه‌ای خوبی برخوردار نیست.

تهیه‌کننده «گیل‌دخت» افزود: همین دیروز هم دوباره دیدید که در دیدار با اعضای هیات دولت، ایشان برای بار چندم روی لزوم کار رسانه‌ای هنرمندانه تاکید کردند. آنقدر در این زمینه بی‌توجهی می‌شود که ایشان حتی مثال هم زدند و آن هم این بود که اگر یک مسئول به تلویزیون بیاید و صحبت کند، اسمش کار رسانه‌ای هنرمندانه نیست.

شفیعی ضمن بیان اینکه کار تحقیقاتی برای «بازپرس» حدود دو سال طول کشید، اظهار کرد: نگاهمان این بود که این سریال با پرونده اقتصادی شروع شود چرا که پیش‌تر در سینما و تلویزیون روی پرونده‌های امنیتی و جنایی آثاری ساخته شده بود، اما موضوع اقتصادی، هم موضوع روز جامعه بود و هم در نوع خودش در سینما و تلویزیون بدیع بود.

برخورد با مفسدان کلان اقتصادی به مردم امید می‌دهد / اهمیت انتخاب درست «بازپرس»

تهیه کننده «کیمیا» ادامه داد: البته این موضوع ضمائم نیز داشت. به هرحال وقتی قوه قضاییه با دانه‌درشت‌های اقتصادی برخورد می‌کند، یک امید در جامعه پدید می‌آید که ستودنی‌ست.

وی ادامه داد: حدود دو سال چندین پرونده بزرگ اقتصادی مطالعه شد، بعضی از این پرونده‌ها حتی هنوز در روند رسیدگی قرار داشت و اساسا حکم نهایی برای آن‌ها صادر نشده بود. روش‌ها و شخصیت‌ها و خلاء‌های قانونی که مورد سوءاستفاده مفسدان بزرگ اقتصادی قرار گرفته بود، همه احصا شد و تبدیل به یک قصه اولیه برای این سریال شد.

شفیعی درباره واقعی بودن پرونده‌های سریال «بازپرس» گفت: پرونده اصلی سریال «بازپرس»، پرونده بانک سرمایه و صندوق فرهنگیان است که احکامش نیز صادر شده و امورش در حال انجام است. به تبع آن، چند پرونده اقتصادی بزرگ دیگر را نیز مطالعه کردیم. قصه‌پردازی و ساخت سریال یک مرحله است، اما در سریال‌هایی که مبتنی بر واقعیت‌هاست مرحله تحقیقات مهم است. هر دستگاهی، نه فقط قوه قضاییه نیز به این راحتی حاضر نیست اطلاعات نابش را در اختیار قرار دهد، اما این اتفاق در قوه قضاییه نیفتاد و انصافا خود رییس قوه و رییس مرکز رسانه این نهاد پای کار بودند و ما توانستیم با بازپرس‌ها و قضات این پرونده‌ها مفصل صحبت کنیم.

تهیه کننده «وضعیت سفید» اذعان داشت: در رسانه‌ها خواندم که در جا‌هایی نوشته بودند که در قصه‌های سریال اغراق شده است، من معتقدم نه تنها اغراق نشده بلکه ما بسیاری از واقعیت‌ها را نگفتیم برای اینکه نمی‌توانستیم بگوییم و اصلا صلاح هم نبود بگوییم، چرا که ممکن بود ترویجی باشد تا تذکری. موضوعات اخلاقی سنگین در این پرونده‌ها وجود داشته است که شما در «بازپرس» نمی‌بینید.

وی درباره پرداخت به پرونده یک تهیه کننده سینما در «بازپرس» گفت: برخی از مجرمین پرونده بانک سرمایه دستی در سینما داشتند که همین امر باعث شده بود بیشتر برجسته و دیده شود و البته جذابیت‌های دراماتیک بیشتری هم داشت، اما محکم عرض می‌کنم که آنجه در «بازپرس» وجود دارد، لزوما همه آن چیزی نیست که در پرونده بانک سرمایه و صندوق فرهنگیان وجود داشته و برگرفته از چند پرونده اقتصادی است.

شفیعی ضمن بیان اینکه در برخی رسانه‌ها دوستان رسانه‌ای می‌نویسند که شخصیت‌ها واقعی نیستند، عنوان کرد: پیش‌زمینه همه شخصیت‌هایی که ساختیم و فرآیند کلاهبرداری‌ها واقعی است و اصرار داشتیم به واقعیت نزدیک باشد تا آدم‌ها خودشان آن‌ها را پیدا کنند.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون ادامه داد: ما در سریال «بازپرس»، بازپرس متخلف داریم که پیش از این چنین چیزی وجود نداشته است و اصرار داشتیم باید خدمات در کنار نقص‌ها به مردم گفته شود تا هم باورپذیر باشد. در اینجا از شخص رییس قوه قضاییه تشکر می‌کنم  که خودشان به این موضوع ورود کردند. البته آن روزی که پشت صحنه سریال هم تشریف داشتند، مجدد تاکید کردند که مشکلات قوه قضاییه هم باید در این سریال گفته شود تا خلاء‌های این نهاد در کنار خدمات مطرح شود که مردم در عین بهره‌گیری از خدمات قوه قضاییه، خلاء‌ها را هم بدانند و ما نیز در بر طرف کردن خلاء‌ها کوشاتر باشیم.

برخورد با مفسدان کلان اقتصادی به مردم امید می‌دهد / اهمیت انتخاب درست «بازپرس»

شفیعی در پایان درباره انتخاب عوامل و بازیگران بیان کرد: مثل همه کار‌های ما، بازیگران چهره و حرفه‌ای در کنار بازیگران جدید و جوان دیده می‌شوند، اما کار سخت ما انتخاب درست کاراکتر «بازپرس» بود. بازیگر نقش بازپرس که بازیگر اصلی سریال بود، به عنوان آخرین نفر انتخاب شد، چون برای ما مهم بود که انتخاب این نقش یک انتخاب دقیق باشد و خدا را شکر که با انتخاب محسن قصابیان، انتخاب درست و متفاوتی صورت گرفت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *