گندم‌کاران در انتظار پرداخت مطالبات/ آیا قیمت ۱۵ هزارتومانی خرید تضمینی گندم نهایی شد؟

8:17 - 08 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۱۹۷۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
گندم‌کاران در انتظار پرداخت مطالبات/ آیا قیمت ۱۵ هزارتومانی خرید تضمینی گندم نهایی شد؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به برگزاری جلسه شورای عالی قیمت‌گذاری برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ با همان ۱۵ هزار تومان نهایی شده است.    

خبرگزاری میزان _ مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در روز‌های گذشته از خرید تضمینی بیش از ۱۰ میلیون تن گندم در سراسر کشور تا آخرین روز مرداد سال‌جاری خبر داده و گفته که خرید تضمینی گندم تا ساعت ۷ صبح آخرین روز مرداد نسبت به خرید سال گذشته این محصول در همین زمان، ۳ میلیون تُن افزایش داشته است.

وی همچنین در رابطه با پرداخت مطالبات گندم‌کاران اعلام کرده که تا ساعت ۷ صبح روز گذشته، ۱۰۸ هزار و ۵۱۷ میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است.

با وجود افزایش تولید گندم در سال‌جاری، اما برخی از گندم‌کاران نسبت به نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ انتقاد دارند و می‌گویند این نرخ کفاف هزینه‌های تولید آن‌ها را نمی‌دهد و آن‌ها را با مشکلاتی مواجه کرده است. گندم‌کاران همچنین از عدم پرداخت به‌موقع مطالبات از سوی دولت گلایه دارند. 

در همین خصوص علی‌اکبر علیزاده‌برمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: در سال گذشته شورای عالی قیمت‌گذاری به ریاست وزیر جهاد کشاورزی قیمت گندم را ۹ هزارتومان تعیین کرد، اما دولت این قیمت را تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد. 

دولت برای افزایش انگیزه کشاورزان می‌تواند نرخ گندم را افزایش دهد

وی در ادامه تاکید کرد: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ که قیمت گندم ۱۵ هزارتومان تعیین شده، دولت می‌تواند برای افزایش انگیزه کشاورزان، این قیمت تعیین‌شده را مجدد افزایش دهد و برای این مساله باید در انتظار تصمیم دولت بود. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره قیمت ۱۵ هزارتومانی گندم، تصریح کرد: قیمت گندم نسبت به سال‌های گذشته در مقایسه با سایر محصولات غذایی رشد خوبی داشته، این افزایش قیمتی را باید در میزان تولید مشاهده کرد.

به گفته علیزاده، قیمت‌گذاری مناسب باعث افزایش انگیزه کشاورزان در چند سال اخیر شده و خرید تضمینی این محصول از اواخر دهه ۹۰ از ۳ و نیم میلیون تن به بیش از ۱۰ میلیون تن رسیده و این نتیجه رشد قیمت است. 

وی همچنین درباره مطالبات گندم‌کاران گفت: شاید دولت تاکنون نتوانسته باشد کل مطالبات گندم‌کاران را پرداخت کند، اما باید این مساله را در نظر گرفت که دولت در مدت زمان کوتاهی باید بابت بدهی کشاورزان نقدینگی فراوانی به جامعه تزریق کند و این مساله موجب تورم خواهد شد. 

به گفته علیزاده، دولت تاکنون درخصوص پرداخت مطالبات تلاش خود را انجام و وعده داده است که تا پایان شهریور سال‌جاری بدهی تمامی گندم‌کاران را تسویه و پرداخت کند.

بررسی نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳

همچنین علی‌قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: روز دوشنبه هفته‌جاری جلسه شورای عالی قیمت‌گذاری برگزار شد که در این جلسه تنها نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ مورد بررسی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: قیمت ۱۵ هزارتومانی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تقریبا نهایی است، اما همکاران ما در تلاش هستند که این عدد را افزایش دهند.

به گفته مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور، جلسه بعدی قیمت‌گذاری نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به‌علت عدم نتیجه‌گیری به دوشنبه هفته بعد موکول شده است.

ایمانی همچنین با اشاره به اینکه دولت تا روز دوشنبه هفته‌جاری بیش از ۸۷ هزار میلیارد تومان از بدهی گندم‌کاران را پرداخت کرده است، اظهار کرد: اگر مبنای قیمت خرید تضمینی را در حال حاضر ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قرار دهیم، با توجه به اینکه تاکنون ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزارتن گندم به دولت تحویل داده شده فاصله پرداختی‌ها کم خواهد بود. 

دولت ۴۷ الی ۴۸ درصد مطالبات گندم‌کاران را پرداخت نکرده است

وی در ادامه افزود:‌ اما اگر مبنای قیمت گندم را ۱۵ هزارتومان قرار دهیم، باید گفت دولت ۴۷ الی ۴۸ درصد مطالبات را پرداخت نکرده است. 

ایمانی با اشاره به وعده دولت درخصوص پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران در هفته جاری، تصریح کرد: در این هفته، دولت تا روز دوشنبه تنها حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی دولت باعث کاهش انگیزه کشاورزان و ایجاد ضرر و زیان مالی برای آن‌ها شده، تصریح کرد: از سوی دیگر این مساله برای کشاورزانی که کشت دوم انجام می‌دهند گران‌تر تمام شده؛ چرا که پس از برداشت کشاورز باید در کوتاه‌ترین زمان زمین خود را برای کشت مجدد آماده کند و این موضوع نیازمند هزینه‌های فراوان است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *