معاون قضایی قوه‌ قضاییه برای نوزدهمین بار در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه حضور یافت/ رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۱۴ نفر از مراجعان

17:33 - 06 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۱۷۰۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
معاون قضایی قوه‌ قضاییه برای نوزدهمین بار در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه حضور یافت/ رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۱۴ نفر از مراجعان
معاون قضایی قوه قضاییه با حضور در مرکز ارتباط مردمی قوه قضاییه به بررسی مشکلات حقوقی و قضایی ۱۴ نفر از مراجعه کنندگان پرداخت و دستورات مقتضی را صادر کرد.

خبرگزاری میزان - پیرو منویات مقام معظم رهبری که مردمی بودن و مهمتر از آن مردمی ماندن را از ویژگی‌های لازمِ هر مسئول نظام اسلامی خواندند و در راستای تاکیدات رییس قوه قضاییه برای ملاقات بی‌واسطه مسئولان قضایی با مردم، حجت الاسلام و المسلمین صادق رحیمی امروز (دوشنبه ۶ شهریور) در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه حضور یافت و با ۱۴ نفر از مراجعان که برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی خود به این مرکز مراجعه کرده بودند دیدار و به پرونده‌های آن‌ها رسیدگی کرد.

در این دیدار که با حضور علی اصغر رفاهی مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه انجام شد، معاون قضایی قوه قضاییه پس از استماع مشکلات و در خواست‌های مراجعه کنندگان جهت رفع مشکلات حقوقی و قضایی آن‌ها دستورات لازم را صادر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی درباره درخواست‌های مطرح شده در این ملاقات مردمی، اظهار کرد: امروز برای نوزدهمین بار در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه درخواست‌های ۱۴ نفر از مراجعان به دقت استماع و بررسی شد.

وی افزود: برخی از درخواست‌ها مربوط به اعمال ماده ۴۷۷ بود که توسط استان یا معاونت قضایی رد شده بود و مراجعان خواستار بررسی مجدد بودند بنابراین دستور صادر شد تا یک الی دو قاضی پرونده را با دقت بیشتر بررسی کند.

معاون قضایی قوه قضاییه گفت: در ملاقات مردمی امروز برخی از موضوعات راجع به عفو و بخشودگی بود و افرادی که حکم قطعی آن‌ها صادر شده است و خواستار عفو بودند که این موارد به اداره کل عفو و بخشودگی معاونت قضایی منعکس شد تا اگر شرایط عفو داشته باشند، اعمال شود، مراجعه کرده بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی اظهار کرد: موضوعات مطروحه دیگر این ملاقات مردمی بحث پرونده‌های مربوط به استیذان (پرونده‌های قصاص نفس که اجرای حکم منوط به اذن ریاست قوه قضاییه است) در معاونت قضایی مطرح است و متقاضیان خواستار تسریع در بررسی بودند؛ نکته در خور توجه این است که پرونده‌های استیذان غالباً بیشتر از یک الی دو ماه در معاونت قضایی معطل نمی‌مانند مگر بعضی از پرونده‌های خاص که مشکل دارند و در صحت اصل حکم شبهه ایجاد شده باشد این موارد طبیعتاً برای بررسی به وقت بیشتری احتیاج دارند.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در این ملاقات مردمی مطرح شد؛ بحث استیذان بود که ریاست قوه قضاییه نسبت به اجرای حکم نیز اذن داده بود و مراتب به استان اعلام شد. در زمان شروع به اجرا حکم محکوم علیه، اولیای دم اعلام می‌کنند که حاضر به مصالحه هستند.در این مرحله قالب اولیای دم رضایت دادند اما فقط یک نفر رضایت نداده بود و در نماس تلفنی با دادستان استان اعلام کردیم تا رضایت این شخص را دریافت کنند و اگر منجر به سازش نشد (چون پرونده به لحاظ فنی یک سری اشکالات دارد) جهت ارشاد مراتب را به معاونت قضایی اعلام کنند.

معاون قضایی قوه قضاییه بیان کرد: برخی از مواردی که در ملاقات مردمی امروز مراجعه داشتند، افرادی بودند که نسبت به قوانین و مقرارت جاهل بودند و باید ارشاد و راهنمایی می‌شدند که در این دیدار چهره به چهره، اقناع سازی لازم انجام شد.

وی با اشاره به اینکه ملاقات‌های مردمی بسیار تاثیر گذار است، گفت: یکی از آثار مثبت این ملاقات‌ها دیدار چهره به چهره مردم با مسئولان و مقامات قضایی ارشد بوده و به لحاظ روحی و روانی دارای آثار مطلوبی است. این ملاقات‌ها حتی برای مسئولان قضایی نیز بسیار خوب است و باعث می‌شود نسبت به زیرمجموعه خود دقت بیشتری داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی اظهار کرد: یکی از کار‌های خوبی که طی سال‌های اخیر در قوه قضاییه بسیار پررنگ در این مرکز ساماندهی و انجام می‌شود و دارای آثار و برکات خوبی برای مراجعه کنندگان به قوه قضاییه و مسئولان دستگاه قضایی است، برنامه ملاقات‌های مردمی است و این مرکز یک روزنه امید برای مردم است. مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه باید تقویت شود و به ملاقات‌های چهره به چهره مردمی توجه بیشتری شود.

در این ملاقات مردمی که سه ساعت به طول انجامید، برخی از مراجعان خواستار تسریع در رسیدگی به پرونده مطروحه در معاونت قضایی قوه قضاییه بودند که معاون قضایی دستور تسریع در بررسی و اعلام نتیجه را صادر کرد. 

مراجعه کنندگان دیگر خواستار عفو و بخشش را داشتند که معاون قضایی قوه قضاییه خطاب به مدیر کل پرونده‌های خاص دستور بررسی دقیق دادند تا اگر شرایط استحقاق عفو را داشته باشند اقدامات مقتضی اعمال شود.

بسیاری از مراجعان در این ملاقات مردمی خواستار اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری بودند که در این خصوص نیز دستورات لازم صادر شد.

در این ملاقات مردمی معاون قضایی قوه قضاییه ضمن شنیدن اظهارات مراجعان در دو پرونده با رییس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری و دادستان استان خراسان رضوی تماس تلفنی برقرار کرد تا پرونده‌های مطروحه پیگیری و رسیدگی شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *