رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ترکیب مرگبار نژادپرستی ساختاری با سفیدبرترپنداری در بحران خشونت‌های مسلحانه آمریکا

10:24 - 06 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۱۵۹۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ترکیب مرگبار نژادپرستی ساختاری با سفیدبرترپنداری در بحران خشونت‌های مسلحانه آمریکا
خشونت مسلحانه در آمریکا بیش از هر زمانی در مسیر نژادی پیش می‌رود و مرگبار می‌شود.

خبرگزاری میزان – رسانه‌های آمریکایی روز گذشته خبر تیراندازی در شهر «جکسونویل» ایالت فلوریدا آمریکا منتشر کردند.

گزارش‌های تکمیلی درباره این حادثه به تدریج منتشر شد و رئیس پلیس «جکسونویل» و فرماندار فلوریدا - نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا - اعلام کردند که تیراندازی مذکور با انگیزه ناشی از نفرت به‌دست یک عامل سفیدپوست رخ داد و جان سه سیاه‌پوست را گرفت.

بحران تیراندازی‌های جمعی و خشونت‌های تسلیحاتی در آمریکا در سال‌های اخیر در مسیر رشد غیرقابل کنترلی قرار گرفته است؛ این بحران اندکی تا تبدیل شدن به فاجعه فاصله دارد.

با وجود این، موضوع کنترل سلاح به‌عنوان عامل اصلی وقوع تیراندازی‌های جمعی و خشونت تسلیحاتی همچنان در دوقطبی سیاسی آمریکا پاس‌کاری می‌شود.

از آغاز سال جاری میلادی تاکنون در آمریکا دست‌کم ۴۷۰ مورد تیراندازی جمعی رخ داده است؛ این رقم معادل وقوع ۲ تیراندازی جمعی در هر روز است.

در حالی‌که دموکرات‌های آمریکایی قانون ناکافی در زمینه حمل سلاح را عامل این بحران می‌دانند، جمهوریخواهان این کشور از لزوم توجه کنترل سلامت روان به‌عنوان عامل بازدارنده در خشونت‌های تسلیحاتی در آمریکا سخن می‌گویند.

به نظر می‌رسد که یک نکته در این میان مورد بی‌توجهی واقع شده است و آن هم نقش برجسته نژادپرستی در این بحران است؛ نگاهی به آمار‌ها نشان می‌دهد که سیاه‌پوستان و اسپانیایی تبار‌ها سهم نامتناسبی از جمعیت قربانیان این بحران دارند.

تیراندازی جدید در فلوریدا جدیدترین نمونه از تیراندازی‌ها با انگیزه نژادپرستانه است؛ از دیگر نمونه‌های این دست تیراندازی‌ها می‌توان به تیراندازی در یک سوپرمارکت در نیویورک در سال ۲۰۲۲ با ۱۰ قربانی سیاه‌پوست، تیراندازی در کلیسای سیاه‌پوستان در کارولینای جنوبی در سال ۲۰۱۵ با ۹ قربانی سیاه‌پوست و تیراندازی «ال پاسو» ایالت تگزاس با ۲۰ قربانی اسپانیایی تبار اشاره کرد.

نژادپرستی؛ مسئله مهم در خشونت تسلیحاتی

خشونت‌های تسلیحاتی در آمریکا اعم از تیراندازی‌های جمعی و تیراندازی‌های مرگبار از سوی پلیس به تهدید جدی برای امنیت آمریکا تبدیل شده است؛ این تهدید بیش از هر گروه و قشری، اقلیت‌های نژادی آمریکایی را هدف قرار می‌دهد.

آمریکا تاکنون جز تکذیب واقعیت نقش مرگبار نژادپرستی در تیراندازی‌های جمعی و فرافکنی و اتهام‌زنی به قربانیان گامی در مسیر مقابله با این بحران برنداشته است.

در حالی‌که آمریکا تلاش دارد تا چهره‌ای خشن از سیاهپوستان در این کشور ارائه کرده و از این طریق سهم نامتناسب سیاهپوستان از خشونت‌های تسلیحاتی را توجیه کند، باید گفت که خشونت تسلیحاتی در آمریکا مانند «لینچ» (سنت نژادپرستانه آمریکایی برای زجرکش کردن سیاه‌پوستان) یک موضوع عدالت نژادی است.

تمرکز بسیاری از سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی بر تیراندازی‌های جمعی مرگباری است که در مناطق سیاه‌پوست‌ نشین رخ است؛ زدن اتهام داشتن ذات خشن به سیاه‌پوستان، راه فراری است که در این رویکرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته این رویکرد به دلایل و ریشه‌های خشونت‌های مرگباری که در محله‌های محروم، به‌حاشیه رانده، تبعیض‌زده و فقیر سیاه‌پوست و اسپانیایی تبارنشین در جریان است، توجهی ندارد و تلاش می‌کند تا موضوع خشونت ذاتی سیاه‌پوستان یا ارتباط اسپانیایی تبار‌ها با باند‌های جنایتکار را دستاویز قرار دهد.

این در حالی است که در یک نمونه آماری مشخص می‌شود که سیاه‌پوستان آمریکایی ۱۲ برابر بیشتر از سفیدپوستان این کشور بر اثر خشونت تسلیحاتی جان خود را از دست می‌دهند و ۱۸ برابر بیشتر از آمریکایی‌های سفیدپوست بر اثر خشونت‌های تسلیحاتی زخمی می‌شوند.

خشونت تسلیحاتی به تنهایی امید به زندگی سیاه‌پوستان در آمریکا را چهار سال کاهش می‌دهد؛ با وجود این، آمریکا عمدتا عوامل بیرونی و سیستمی منجر به نابرابری و خشونت در محله‌های سیاه‌پوست‌نشین را نادیده می‌گیرد.

کمیته رفع تبعیض نژادی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل بر این باور است که تعداد بالای مرگ‌ومیر‌ها و جراحت‌های ناشی از اسلحه با شاخص سهم نامتناسب اقلیت‌های نژادی و قومی به‌ویژه آمریکایی‌های آفریقایی تبار ترکیب شده است.

این کمیساریای سازمان ملل از آمریکا خواست که اقدام‌های لازم برای مقابله با این موضوع به‌ویژه رفع معضل نژادپرستی سیستمی را انجام دهد.

براساس یک بررسی انجام شده در این رابطه در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، تیراندازی‌های جمعی در مناطق بزرگ شهری در آمریکا به شکل نامتناسبی بر سیاه‌پوستان تاثیر می‌گذارد و دلیل آن نژادپرستی ساختاری در این کشور است.

خشونت سفیدبرترپندارانه؛ عامل سرعت‌بخش بحران

سفیدبرترپنداری در آمریکا در حال رشد است؛ این رشد توام با خشونت مهارناپذیر هر روز مرگبارتر از روز پیش می‌شود.

ترکیب سفیدبرترپنداری و نژادپرستی ساختاری در آمریکا معجونی مرگبار برای زندگی اقلیت‌های نژادی و قومی در این کشور رقم زده است.

در عین حال، جنایت‌های ناشی از نفرت در آمریکا نیز در حال رشد است؛ این جنایت‌ها عمدتا به دلیل تعصبات قومی و نژادی رخ می‌دهند.

گزارش «اف بی آی» در این رابطه نشان می‌دهد که بیشترین انگیزه جنایت‌های ناشی از نفرت، تعصب علیه سیاه‌پوستان است.

مشخص است که مقابله با موضوع تیراندازی‌های مرگبار با انگیزه‌های نژادی در آمریکا نیازمند مقابله با نژادپرستی ساختاری در این کشور است؛ اقدامی که به‌دلایل مختلف همچنان در گیرودار بازی‌های سیاسی گرفتار است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *