بهبود نرخ تشکیل سرمایه در دولت سیزدهم/ تحریم‌های نفتی را کم اثر کردیم

20:34 - 05 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۱۵۲۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بهبود نرخ تشکیل سرمایه در دولت سیزدهم/ تحریم‌های نفتی را کم اثر کردیم
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در دولت سیزدهم سرمایه گذاری‌ها بهبود پیدا کرده است و تلاش داریم تا شاخص تشکیل سرمایه را در سال جاری با شیوه‌های مختلف تامین مالی بهبود دهیم.

خبرگزاری میزان - داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه صف اول درباره اقدامات عملکرد سازمان برنامه و بودجه در دو سال گذشته، گفت: دولت سیزدهم، شرایطی را تحویل گرفت که کشور یک دوره کم رشدی را در دهه ۹۰ پشت سر گذاشته بود. به طوری که متوسط نرخ رشد اقتصادی در سه سال آخر دولت قبل منفی ۲ درصد بود. در دوره اول دولت سیزدهم نیز نرخ رشد کم را شاهد بودیم. به طورکلی در دهه ۹۰ متوسط رشد اقتصادی کشور ۰.۷ درصد بود.

وی افزود: طبیعتا خروج از این دوره کم رشدی نیازمند به تدابیر و تلاش مضاعف داشت که در دولت سیزدهم انجام گرفت و نرخ رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با نفت به ۴.۸ درصد رسید و امیدواریم که امسال هم بتوانیم نرخ رشد را ارتقا دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه، اظهار کرد: همچنین نرخ تشکیل سرمایه ثابت در کشور (سرمایه گذاری در ماشین آلات، زیرساخت‌ها پ ساختمان) در دهه ۹۰ تقریبا صفر بود و حتی در برخی سال‌ها این شاخص منفی شد، مخصوصا در سه سال پایانی دولت قبل نرخ رشد تشکیل سرمایه منفی ۱۵ و ۱۷ درصد گزارش شده است.

بهبود نرخ تشکیل سرمایه در دولت سیزدهم

منظور با بیان اینکه در دولت سیزدهم سرمایه گذاری‌ها بهبود پیدا کرده است، بیان کرد: نرخ تشکیل سرمایه در سال ۱۴۰۰ به حدود ۴ درصد و در سال ۱۴۰۱ نیز به بیش از دو افزایش پیدا کرده است و تلاش می‌کنیم تا شاخص تشکیل سرمایه را در سال جاری با شیوه‌های مختلف تامین مالی بهبود دهیم. 

وی عنوان کرد: نرخ بیکاری در تمام دوره دولت قبل دورقمی بود و در سال ۹۹ تک رقمی شد و به ۹.۸ درصد رسید که در دولت سیزدهم این نرخ بیکاری تک رقمی حفظ و کاهش پیدا کرد و نرخ بیکاری در پایان سال گذشته به ۸.۲ درصد رسید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص نرخ تورم، گفت: نرخ تورم ماهانه در مرداد ماه به ۲.۴ درصد کاهش پیدا کرده است و بر اساس هدف گذاری که شده امیدواریم متوسط نرخ تورم را تا پایان سال به حدود ۳۰ درصد کاهش دهیم.

تحریم های نفتی را کم اثر کردیم

منظور با اشاره به موضوع صادرات نفت نیز بیان داشت: عزیزان ما در وزارت نفت توانسته اند تحریم های نفتی را کم اثر کنند به طوری که هم اکنون میزان صادرات نفتی کشور به یک حد بسیار قابل تحسینی رسیده است و‌در حال حاضر ظرفیت تولید نفت کشور برای صادرات و مصرف داخلی نزدیک به ۳.۷ میلیون بشکه در روز است. 


وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر شدن وضعیت شاخص ها از تغییر فرمول ها و داده ها اتفاق افتاده و یا واقعی است، اظهار کرد: آمارها و حساب های ملی در مرکز آمار و بانک مرکزی با استانداردهای جهانی تهیه می شود و ضوابطی که در سایر کشورها م صندوق بین المللی پول و بانک جهانی وجود دارد، از آن تبعیت می کند.
 
رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: تغییراتی در روش محاسبات اتفاق نیافتاده و مراجع تولید داده ها همان مراجع قبلی هستند و همان هایی که در دولت های قبلی آمار تولید می کردند، در همین دولت هم نسبت به تولید آمار می پردازند.

منظور تاکید کرد: مرکز آمار ایران یک مرکز کاملا حرفه ای است که به هیچ وجه حاضر نیستند استانداردهای خود را تغییر دهند یا از آن کوتاه بیایند.

مجموع درآمدهای دولت در سال جاری ۵۵ درصد رشد داشته است

وی در خصوص درآمدها نیز اظهار داشت: در سال جاری مجموع درآمدهای کشور بیش از ۵۵ درصد رشد داشته است البته این رشد در برخی گروه ها بالاتر و در برخی گروه ها کمتر بوده است مثلا در نفت رشد بالاتری را داشتیم اما در مورد واگذاری دارایی ها یا مولد سازی و یا درآمدهای گمرکی رشد چندان خوبی را نداشتیم. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: میزان درآمدهای دولت بر اساس بودجه مصوب به میزان ۶۷ درصد محقق شده است یعنی با ۳۳ درصد عدم تحقق همراه بوده است.

منظور در خصوص بحث مولدسازی نیز بیان داشت: در بحث مولدسازی یک شیوه نامه جدید ابلاغ شده که مبنای مولد سازی است و شناسایی اموال در استان ها هم اکنون در حال انجام است. این موضوع در چند ماه اول سرعتش پایین بوده اما امیدواریم  سرعت آن را بیشتر کنیم.

وی درباره اصلاح ساختار بودجه نیز اظهار داشت: این موضوع از مطالبات مهم رهبری است و به آن تاکید دارد و به همین جهت هم در برنامه هفتم، دو فصل را برای آن قرار دادیم و به طور موازی در شورای هماهنگی سران سه قوه این موضوع در دستور کار قرار گرفت و سند اصلاح ساختار بودجه در شورا مورد بررسی قرار گرفته و در لایحه هم پیش بینی شده و امیدواریم در اصلاح ساختار بودجه تحولات مهمی را در موضوعات مختلف مانند مولدسازی،کوچک سازی دولت و ... بتوانیم انجام دهیم. گام اول این امر را در بودجه ۱۴۰۳ انجام می دهیم و سعی می کنیم در تنظیم بودجه این ملاحظات را اجرایی کنیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: نرخ تورم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *