رئیس کل دادگستری استان لرستان: اهتمام سند تحول قضایی به موضوع حدنگاری است

16:30 - 03 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۱۳۴۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان لرستان: اهتمام سند تحول قضایی به موضوع حدنگاری است
رئیس کل دادگستری استان لرستان گفت: با توجه به اهتمام سند تحول قضایی به موضوع حدنگاری، بایستی در سازمان ثبت اسناد و املاک و به تبع آن ادارات تابعه این سازمان توجه ویژه‌ای به موضوع حدنگاری صورت گیرد.

خبرگزاری میزان_ با حضور رییس کل دادگستری استان لرستان حجت الاسلام و المسلمین سعید شهواری و کشاورز معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور کاظمی به عنوان سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان لرستان معرفی و از خدمات علی اکبر باقری مدیر کل سابق این مجموعه تقدیر به عمل آمد.

رئیس کل دادگستری استان لرستان در این آیین اظهار داشت: با توجه به اهتمام سند تحول قضایی به موضوع حدنگاری، بایستی در سازمان ثبت اسناد و املاک و به تبع آن ادارات تابعه این سازمان توجه ویژه‌ای به موضوع حدنگاری صورت گیرد.

وی با تاکید بر این که مساله حد نگاری همچنان بایستی در دستور کار باشد و به صورت جدی پیگیری شود تا هر چه سریع‌تر بتوان املاک و اراضی را ثبت و برای آن سند صادر نمود، بیان داشت: نقش ثبت املاک و سند دار کردن آن در پیشگیری از اختلافات و همچنین کاهش ورودی به دادگستری بسیار مهم و موثر است، زیرا بخش قابل توجهی از پرونده‌های وارده به دادگستری مربوط به املاک و اراضی است که در صورت سنددار شدن اراضی و املاک در کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری موثر خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین شهواری با اشاره به اینکه در استان لرستان که یکی از قطب‌های کشاورزی می‌باشد مسئله زمین بسیار با اهمیت است، ابراز داشت: بسیاری از دعاوی مطروحه در دادگستری و نیز تعدادی از نزاع‌های بین اشخاص ناشی از اختلاف راجع به اراضی است که توسعه اسناد رسمی و سند دار کردن اراضی می‌تواند پایانی بر این اختلافات و نزاع‌ها باشد.

رئیس شورای قضایی استان با اشاره به اهمیت سند دار کردن املاک و اراضی و صدور اسناد رسمی و بی اعتبار کردن اسناد عادی، بیان کرد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان لرستان بایستی هرچه سریع‌تر در راستای ثبت و صدور اسناد مالکیت، تمامی اراضی استان را حدنگاری و ثبت کند.

وی با اشاره به توجه ویژه به سند دار کردن اراضی کشاورزی در جهت حل اختلافات ملکی و تسریع در رسیدگی و جلوگیری از تشکیل پرونده گفت: تشکیل پرونده‌های کلاهبرداری و فروش مال غیر و جعل و برخی جرایم مرتبط به دلیل نبود اسناد رسمی و اعتبار داشتن اسناد عادی است و صدور اسناد رسمی می‌تواند این دست جرایم را کاهش دهد.

حجت الاسلام و المسلمین شهواری با اشاره به اینکه با همت اداره کل ثبت اسناد و املاک استان در بحث حدنگاری اراضی ملی و کشاورزی در استان وضعیت خوبی داریم، بیان کرد: در تکمیل حد نگاری اراضی کشاورزی باید از همه ظرفیت‌های استان مانند صدا و سیما و رسانه‌ها در راستای ترغیب مردم برای دریافت اسناد رسمی استفاده کرد و باید مردم را در این زمینه با تشریح جایگاه اسناد رسمی تشویق به اخذ سند رسمی کرد چرا که هم از بروز اختلافات جلوگیری می‌کند و هم از وقوع جرائم پیشگیری به عمل می‌آورد و هم موجب کاهش ورودی پرونده به دادگستری می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان در پایان از زحمات و تلاش‌های ماندگار علی اکبر باقری مدیر کل سابق ثبت اسناد و املاک استان لرستان تقدیر و تشکر کرد و برای وی در مسئولیت جدید آرزوی توفیق و بهروزی کرد و همچنین برای کاظمی که به عنوان سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان معرفی شدند آرزوی موفقیت نمود و گفت: انتظار داریم مجموعه ثبت اسناد و املاک استان در ادامه برنامه‌های در دست اجرا و نیز حد نگاری و مسائل مربوط به ثبت تلاش و همت بیش از پیش خود را بکار گیرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *