معاون دادستان کل کشور: نقش‌آفرینی مساجد در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ضرورت دارد

22:31 - 31 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۶۸۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
معاون دادستان کل کشور: نقش‌آفرینی مساجد در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ضرورت دارد
معاون دادستان کل کشور گفت: حضور در اماکن مذهبی موجب احساس آرامش و افزایش تاب آوری افراد در مواجهه با ناملایمات می‌شود و طبعا زمینه و بستر بروز بسیاری از جرائم را از بین می‌برد. 

خبرگزاری میزان- غلامعباس ترکی همزمان با فرارسیدن روز جهانی مسجد، در دیدار با جمعی از گروه‌های جهادی فعال در حوزه مساجد گفت: مسائل فرهنگی و ارزش‌ها و هنجار‌های دینی از موضوعات مهم حقوق عامه محسوب می‌شود. مسجد علاوه براینکه محل ادای فرائض الهی است، جایگاه پرورش انسان‌های با فضیلت و پایگاه گسترش فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است. 

معاون قضایی دادستان کل کشور با تاکید بر کارکرد‌های اجتماعی مساجد گفت: دستگاه‌های فرهنگی و مدیریت شهری ضمن تعامل با هیات امنا مساجد از ظرفیت‌های بزرگ مساجد در امر آموزشی فرهنگی و برنامه ریزی به ویژه برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان غفلت نکنند.
 
وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ هزار مسجد در کشور داریم گفت تنها حدود ۳ هزار مسجد در کشور در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی فعال و دارای برنامه جدی هستند. 

معاون دادستان کل کشور افزود: باید بستر مشارکت جوانان خوش ذوق در امور مساجد را فراهم کنیم تا تعداد مساجد فعال و حضور پرشور جوانان در مسجد گسترش یابد.

 ترکی با تاکید بر ضرورت حمایت دستگاه‌های مسئول از ایده مساجد محله محور و مساجد مسئله محور افزود: مردم باید مسجد و مؤمنین محل را ملجأ و پناهگاه خود بدانند. می‌توانیم نیات خیرخواهانه در زمینه وقف و مانند آن را به سمت فعال کردن مساجد و امور فرهنگی سوق دهیم.

وی با بیان اینکه چرا امروز برخی جوانان ما به سمت اعتیاد و ناهنجاری‌ها سوق پیدا کرده اند، گفت: یکی از علل اصلی این معضل این است که برای جوانان و نوجوانان خود برنامه‌ای نداریم. ضرورت دارد برای جذب جوانان و نوجوانان برنامه ریزی درستی در مساجد صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه اوقات فراغت جوانان و نوجوانان باید ساماندهی شود، ادامه داد: متاسفانه از ظرفیت مساجد و امام زاده‌ها و اماکن مذهبی و فرهنگی به خوبی استفاده نمی‌شود. 

ترکی با بیان اینکه ۳۳ دستگاه فرهنگی در کشور وجود دارد که متاسفانه این دستگاه‌ها انسجام لازم با یکدیگر را ندارند و به صورت یکپارچه عمل نمی‌کنند، گفت: نتیجه نبود یکپارچگی در دستگاه‌های فرهنگی، بلااستفاده ماندن ظرفیت‌های مساجد و اماکن مذهبی و فرهنگی است. 

وی با تاکید بر توجه به شناسایی، کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: حضور در اماکن مذهبی موجب احساس آرامش و افزایش تاب آوری افراد در مواجهه با ناملایمات می‌شود و طبعا زمینه و بستر بروز بسیاری از جرائم را از بین می‌برد. 

معاون دادستان کل کشور تاکید کرد: توسعه حلقه‌های صالحان در مساجد علاوه بر تقویت اخلاق و فضلیت، موجب تحکیم روابط انسانی و تعاون اجتماعی می‌شود و شبکه سازی در این موارد می‌تواند در کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی محله اثرگذار باشد. 

ترکی با اشاره به نشست مشترک دادستانی کل کشور و شورای شهر تهران با توجه به نقش مهم مدیریت شهری پایتخت در صیانت از حقوق عامه و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: مقرر شد دبیرخانه مشترکی میان دادستانی کل و مدیریت شهری ایجاد شود.

 وی گفت: بهره مندی از ظرفیت جوانان در هیات امنای مساجد و نیز شهرداری‌های مناطق می‌تواند در ارتقا خدمات فرهنگی در مسجد محله محور و جذب گروه‌های مختلف جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان اثر گذار باشد. 

در ابتدای این نشست نمایندگان گروه‌های جهادی فعال در حوزه مساجد، گزارشی از وضعیت فعالیت مساجد در کشور و الگو‌های موفق مساجد تراز انقلاب اسلامی و ایده‌های نوآورانه حکمرانی در زمینه مساجد محله محور و مسئله محور ارائه کردند. 

انتهای پیام/


برچسب ها: دادستان کل کشور

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *