وام‌هایی که کسی را به منزل نمی‌رسانند

13:58 - 30 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۳۵۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وام‌هایی که کسی را به منزل نمی‌رسانند
بررسی‌ها نشان می‌دهد زوجین برای دریافت وام ۹۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن باید بیش از ۱۶۷ میلیون هزینه کنند که البته با مبلغ این وام تنها ۱۰ متر خانه در مناطق میانی تهران می‌توان خرید.

خبرگزاری میزان _ خرید مسکن این روز‌ها برای جوانان تقریبا دست‌نیافتنی شده است. به همین علت دولت برای رفع بخشی از هزینه‌های خرید مسکن، میزان وام مسکن را در سال‌جاری افزایش داد؛ به‌طوری‌که زوج‌های تهرانی می‌توانند تا سقف ۹۶۰ میلیون تومان، شامل ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۱۶۰  میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند.

اما دریافت همین تسهیلات برای جوانان هزینه‌بردار است. زوجین برای دریافت ۹۶۰ میلیون تومان وام، باید ۱۹۲۰ برگه اوراق تسهیلات مسکن(تسه) خریداری کنند. براساس اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار تهران هر تسه امروز با قیمت ۸۷ هزارتومان معامله شد که برآورد‌ها نشان می‌دهد برای خرید ۱۹۲۰ برگه اوراق تسهیلات مسکن، باید ۱۶۷ میلیون و ۴۰ هزار تومان پرداخت کرد.

وام‌هایی که کسی را به منزل نمی‌رسانند  

با وام مسکن زوجین چند متر خانه می‌توان خرید؟

برای بررسی این مساله که با وام مسکن چند متر خانه می‌توان خرید به چند مشاور املاک در سطح شهر تهران سر زدیم. بررسی‌ها نشان داد در کنار وام مسکن که حدودا با کسر هزینه‌ها ۷۹۰ میلیون تومان خواهد شد، زوجین باید حداقل یک میلیارد تومان موجودی داشته باشند.

یکی از مشاوران املاک به ما گفت که قیمت هر متر آپارتمان در محدوده خیابان ۱۷ شهریور جنوبی حدود ۴۸ میلیون تومان است. او می‌گفت در این منطقه خانه‌های نوساز زیادی وجود دارد که در انتظار صدور سند هستند و خریداران نمی‌توانند برای خرید این واحد‌ها از امکان دریافت تسهیلات استفاده کنند.

این مشاور املاک گفت که یک واحد ۴۴ متری ۱۰ سال ساخت با سند در یکی از مناطق جنوبی شهر تهران به قیمت ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.

برای بررسی بیشتر به یکی دیگر از بنگاه‌های مشاور املاک  در همان حوالی سر زدیم. صاحب این بنگاه اعتقاد داشت وضعیت بازار مسکن در حال حاضر در رکود قرار دارد و اکنون بهترین زمان برای خرید خانه است. او اعتقاد داشت برای تهیه یک واحد حدودا ۶۰ متری دارای پارکینگ و انباری، در کنار وام مسکن باید حداقل یک‌میلیارد و نیم موجودی داشت.

در این میان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت‌های آگهی فروش مسکن سر زدیم. در یک نمونه آگهی، یک واحد آپارتمان ۶۰ متری یکخوابه دارای انباری و آسانسور در منطقه شیخ هادی تهران با قیمت ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است؛ به عبارتی هر متر بیش از ۷۱ میلیون تومان و این یعنی با وام مسکن تنها می‌توان در این منطقه ۱۰ متر خانه خرید!

وام‌هایی که کسی را به منزل نمی‌رسانند

در این سایت آگهی فروش یک واحد ۸۴ متری در منطقه پاسداران به چشم می‌خورد، این واحد آپارتمان با پارکینگ و انباری ۱۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده؛ یعنی متری حدود ۱۲۰ میلیون تومان. به عبارتی با وام مسکن در مناطق شمالی تهران تنها می‌توان حدود ۵ متر خانه تهیه کرد.  

وام‌هایی که کسی را به منزل نمی‌رسانند

«جوانان در شرایط فعلی با وام زوجین می‌توانند در مناطق جنوبی تهران حدود ۲۰ متر و در مناطق میانی حدود ۱۰ متر خانه بخرند.» این جمله را کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد و معتقد بود که جوانان به‌علت اینکه در ابتدای شروع زندگی مشترک به‌مقدار کافی سرمایه ندارند، دریافت تسهیلات خرید مسکن برای آن‌ها بسیار دشوار است.

گودرزی در ادامه تاکید کرد: در کنار مساله هزینه‌های بالای دریافت وام، باید به میزان حقوق جوانان نیز توجه کرد و اقساط این وام‌ها تقریبا برابر با تمام حقوق جوانان بوده و این مساله برای آن‌ها بحران‌آفرین است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه تسهیلات مسکن باید ۷۰ درصد از هزینه خرید مسکن را جبران کند، گفت: وام‌های خرید مسکن به هیچ وجه چنین امکانی را برای زوجین فراهم نمی‌سازد و امیدواریم که دولت با طرح نهضت ملی مسکن که هدف آن عرضه مسکن با قیمت پایین‌تر است، این مشکل را برطرف کند.

به گفته وی، بازار مسکن به علت شرایط رکود در ماه‌های اخیر با کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی روبه‌رو شده است.

تهیه و تنظیم: امید گراوند

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *