کاهش قیمت مرغ؛ شایعه یا واقعیت؟

14:44 - 28 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۹۹۰۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
کاهش قیمت مرغ؛ شایعه یا واقعیت؟
چند روزی است زمزمه‌هایی مبنی بر کاهش قیمت مرغ به گوش می‌رسد. خبرنگار میزان برای بررسی این موضوع به میدان میوه‌وتره‌بار بهمن مراجعه کرده تا از نزدیک در جریان وضعیت قیمت و عرضه مرغ قرار گیرد.

خبرگزاری میزان _ مرغ یکی از مهم‌ترین کالا‌های اساسی است که نوسان قیمت آن به صورت مستقیم بر سفره مردم تاثیر می‌گذارد.

قیمت مرغ از ابتدای سال دچار نوساناتی شد و وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین‌تکلیف قیمت آن، نرخ ۷۳ هزارتومان را برای سال‌جاری مصوب کرد، اما با گذشته زمان مشخص شد مرغ تنها یک پا دارد و به این تصمیمات توجه نمی‌کند و همین مساله باعث شد که در یک برهه زمانی تا مرز ۱۲۰ هزارتومان نیز جهش کند. برخی از کارشناسان در همین رابطه می‌گویند محاسبات غلط در جوجه‌ریزی و تاخیر در تحویل نهاده‌ها باعث ایجاد این شرایط شده است.

وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار از ابتدای مرداد شروع به توزیع گوشت مرغ گرم و منجمد کرد و در کنار آن جوجه‌ریزی را نیز در تیر و مرداد افزایش داد. وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه هیات دولت در تاریخ ۲۵ مرداد این موضوع را تائید کرد و گفت که در تیر سال‌جاری ۱۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفته و در مرداد نیز روال به همین شکل است.  

به گفته نیکبخت این میزان جوجه‌ریزی در ۱۲ ماه گذشته بی‌سابقه بوده و دغدغه وزارت جهاد کشاورزی تامین به موقع نهاده‌ها و افزایش سقف جوجه‌ریزی است.  

این اقدامات باعث شد که زمزمه‌هایی مبنی بر کاهش قیمت به گوش برسد. برای پیگیری صحت و سقم این موضوع به میدان میوه‌وتره‌بار بهمن که یکی از بزرگترین توزیع‌کنندگان مرغ به صورت عمده و خرده‌فروشی است، مراجعه کردم.

زمانی که به این بازار رسیدم میزان خرید و مراجعه مردم نشان می‌داد که شایعاتی که مبنی بر کمبود مرغ در روز‌های گذشته وجود داشت، صحت ندارد و به راحتی می‌توان تقاضای خود را برطرف کرد.  

برای مشاهده بیشتر به یکی از سیلو‌های فروش مرغ رفتم. عبارت «هر کیلوگرم ۷۵ هزارتومان» بر تابلوی مغازه‌ها نقش بسته بود. 

کاهش قیمت مرغ؛ شایعه یا واقعیت؟ 

از خریداران در رابطه با قیمت مرغ و نحوه توزیع آن پرسیدم. یکی از خریداران گفت که عموما برای خرید‌های روزانه با حجم کم به خرده‌فروشی‌ها مراجعه می‌کند، اما برای تهیه مرغ زرشک‌پلوی نذری خود به این بازار مراجعه کرده است. او می‌گفت در این بازار به مقدار نیاز مصرف‌کننده و با قیمت پایین‌تر از خره‌فروشی‌ها می‌توان مرغ تهیه کرد. او معتقد بود قیمت مرغ در روز‌های اخیر به قیمت منطقی نزدیک شده و امیدوار بود که مجدد گران نشود.  

چرخی دیگر در غرفه‌ها زدم. هم مرغ قطعه‌بندی شده و هم مرغ سالم به‌وفور در مغازه‌ها وجود داشت. در برخی از مغازه‌ها ران مرغ کیلویی ۶۸ هزارتومان و فیله مرغ  ۲۰۰ هزارتومان به‌فروش می‌رسید.  

کاهش قیمت مرغ؛ شایعه یا واقعیت؟

از یکی از غرفه‌داران در رابطه با میزان عرضه و قیمت پرسیدم. او پس از چند دقیقه تعلل، جواب داد که قیمت در چند وقت اخیر ثابت بوده و میزان عرضه نیز حتی بیشتر شده است.  

در کنار سیلوی فروش مرغ، سیلوی دیگری وجود داشت. در این سیلو جگر و پای مرغ به‌فروش می‌رسید.

اولین نکته‌ای که توجهم را جلب کرد، عبارت «جگر گربه‌ای» نقش بسته بر تابلو مغازه بود. برایم سوال پیش آمد که جگر گربه‌ای چیست؟ برای رفع ابهام به مغازه‌دار مراجعه کردم و او گفت که بسته‌های جگر مرغی که برای روز‌های گذشته است را با قیمت پایین‌تر برای خوراک گربه به‌فروش می‌رسانند. در روزی که من به این غرفه مراجعه کرده بودم هر بسته جگر مرغ ۴۰۰ گرمی ۲۰ هزارتومان و هر بسته جگر گربه‌ای ۱۳ هزار تومان بود.  

پای مرغ ۱۴ هزارتومان!

موضوع دیگری که توجهم را جلب کرد فروش پای مرغ آن هم با حجم بالا بود. برخی از خریداران بیش از ۲۰ بسته پای مرغ خریداری کرده بودند. علت تمایل به‌خرید آن‌ها به پای مرغ را پرسیدم، آن‌ها می‌گفتند برای درمان برخی از بیماری‌ها مثل پادرد از این محصول استفاده می‌کنند.  

قیمت پای مرغ را از مغازه‌دار پرسیدم. او در جواب گفت هر بسته پای مرغ ۵۰۰ گرمی ۱۴ هزارتومان است!  

برای بررسی بیشتر و تکمیل مشاهدات به چند خرده‌فروشی در سطح شهر سر زدم. در تابلو بسیاری از مغازه‌ها قیمت ۷۸ هزار تومان درج شده بود یعنی اختلافی ۳ هزارتومانی با میدان میوه‌وتره‌بار بهمن.

کاهش قیمت مرغ؛ شایعه یا واقعیت؟

به یکی از مغازه‌ها برای خرید مرغ مراجعه کردم. فروشنده سعی کرد از پاسخ دادن امتناع کند، اما مردمی که برای خرید به این مغازه مراجعه کرده بودند می‌گفتند قیمت نسبت به روز‌های گذشته بسیار کاهش یافته و از دولت تقاضا داشتند که قیمت در این محدوده ثابت بماند.  

افزایش تولید قیمت را کاهش داد

 برای بررسی بیشتر با مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران، تماس گرفتم و سوالاتی در رابطه با وضعیت بازار مرغ پرسیدم.  

وی معتقد بود که با بهبود وضعیت تولید و افزایش عرضه، قیمت مرغ کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران گفت که به‌علت فرارسیدن ماه محرم و صفر و همچنین گرمای هوا در مجموع میزان تقاضا نسبت به سایر ایام سال کاهش یافته است، اما با وجود این مسائل میزان عرضه و تقاضا هم‌پوشانی دارد و مشکلی در عرضه وجود ندارد.  

یوسف‌خانی ابراز امیدواری کرد که وضعیت قیمت مرغ بهبود و قیمت‌ها بیش از این کاهش خواهد یافت.  

به گفته وی مردم برای تهیه گوشت مرغ منجمد تنظیم بازاری می‌توانند به غرفه‌های فروش مرغ در سازمان میادین میوه و تره بار مراجعه کنند.  

انتهای پیام/

فوزیه تاجران


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *