نمایندگی ایران در ژنو درباره کوچک شدن خط ساحلی دریای خزر هشدار داد

18:44 - 23 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۹۰۳۱
نمایندگی ایران در ژنو درباره کوچک شدن خط ساحلی دریای خزر هشدار داد
نمایندگی دائم ایران در ژنو درباره کوچک شدن خط ساحلی دریای خزر هشدار داد.

خبرگزاری میزان - نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در ژنو در پیامی ضمن یادآوری در خصوص این که ۱۲ مرداد روز دریای خزر در جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، جمهوری قزاقستان، فدراسیون روسیه و ترکمنستان است، اعلام کرد: در این روز کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر کنوانسیون تهران در روز ۱۲ مرداد به اجرا در آمد.

تصاویر آژانس فضایی ایران (ISA) نشان می‌دهد که خط ساحلی دریای خزر در حال کوچک شدن است.

سازمان فضایی ایران با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، وضعیت سطح آب دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان را مورد بررسی قرار داده است.

در این بررسی‌ها که شامل بررسی یک بازه زمانی حدودا ۱۰ ساله بوده و توسط بخش سنجش از دور سازمان فضایی ایران انجام شده است، بخش‌های مختلف دریای خزر از منظر سطح آب دریا مورد ارزیابی قرار گرفته است.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش شمالی دریای خزر در سالیان گذشته به خصوص دو سال اخیر با کاهش سطح آب و پیشروی خط ساحل که نشات‌وگرفته از کاهش میزان آب بوده، مواجه شده است.

همچنین، در بخش جنوبی و سواحل کشورمان، فعلا تغییرات زیادی به دست نیامده است که به احتمال دارد به دلیل شیب یا عمق دریا در این بخش باشد، اما روند کاهش سطح آب دریای خزر موضوعی مهم و جدی تلقی می‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: دریای خزر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *