احزاب سیاسی آفریقای جنوبی: سفیر اسرائیل را اخراج کنید

9:08 - 05 ارديبهشت 1394
کد خبر: ۴۷۲۹۰
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: در پی مخالفت رژیم صهیونیستی با سفر وزیر آموزش عالی آفریقایی جنوبی به فلسطین، محافل و احزاب سیاسی آفریقای جنوبی ضمن انتقاد شدید از تل آویو خواستار اخراج سریع سفیر صهیونیستی از کشورشان شدند.

: در پی مخالفت رژیم صهیونیستی با سفر وزیر آموزش عالی آفریقایی جنوبی به فلسطین، محافل و احزاب سیاسی آفریقای جنوبی ضمن انتقاد شدید از تل آویو خواستار اخراج سریع سفیر صهیونیستی از کشورشان شدند.

به گزارش به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در این رابطه، حزب کمونیست آفریقای جنوبی با صدور بیانیه ای خواستار تحریم آکادمیک گسترده دانشگاه ها و مراکز آموزشی اسرائیلی شد.

این نخستین واکنش به ممانعت رژیم صهیونیستی از سفر بلاید نزامیندی به فلسطین، دبیر کل حزب کمونیست و وزیر آموزش عالی آفریقای جنوبی به فلسطین اشغالی است.

حزب کمونیست آفریقای جنوبی در این بیانیه خواستار اخراج "آرتر لینک" سفیر رژیم صهیونیستی از آفریقای جنوبی شد و اعلام کرد که این حزب آماده تقبل هزینه بازگشت سفیر این رژیم به تل آویو است.

این حزب مخالفت صهیونیست ها با سفر نزامیندی به فلسطین را اهانت به دولت و ملت آفریقای جنوبی دانست و تاکید کرد:  این اقدام رژیم صهیونیستی را اهانتی بزرگ به دولت و جنبش همبستگی آفریقای جنوبی و تمامی حامیان صلح و عدالت در سراسر دنیا می دانیم. همچنین این رژیم با این کار خود به مساله آموزش و آزادی آکادمیک و تمامی سران و رهبران ما بی احترامی کرده است.

حزب مذکور در ادامه بیانیه خود خواستار تحریم رژیم صهیونیستی و لغو سرمایه گذاری در اراضی اشغالی به منظور انزوای کامل این رژیم شد تا در نهایت اشغالگری آن در سرزمین فلسطین پایان یابد.

حزب کمونیست آفریقای جنوبی بر ادامه حمایت و همبستگی با ملت فلسطین در چهارچوب جنبش جهانی همبستگی با فلسطینیان تاکید و عنوان کرد که ما حامی و پشتیبان تمامی ملت های ستم دیده از پرتوریا تا فلسطین، از کیپ تاون تا کوبا و از سویتو تا سوازیلند هستیم.

این در حالی است که ریاض مالکی وزیر خارجه فلسطین اعلام کرد که رژیم صهیونیستی مانع سفر وزیر آموزش عالی آفریقای جنوبی به فلسطین شد، سفری که قرار بود که در ماه جاری میلادی انجام گیرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، ریاض مالکی در بیانیه ای مشترک با بلاید نزامیندی، وزیر آموزش عالی آفریقای جنوبی تاکید کرد: «اسرائیل با مانع تراشی در سفر عضو کابینه آفریقای جنوبی به فلسطین که قرار بود امروز شنبه انجام شود، یک پیام نژادپرستانه ی آشکار را به حاضران در نشست آسیا ـ آفریقا ابلاغ کرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «دیدار وزیر آموزش عالی آفریقای جنوبی قرار بود در سال گذشته انجام پذیرد و تصمیم مربوط به آن در جریان سفر نوامبر 2014 رئیس تشکیلات خودگردان به آفریقای جنوبی و امضای توافق نامه همکاری های آموزشی دوجانبه میان دو کشور دوست و برادر اتخاذ شد.»

ریاض مالکی در بیانیه خود با اشاره به اینکه مانع تراشی صهیونیست ها در مسیر سفر مسئولان و حامیان خارجی مسئله فلسطین با هدف جلوگیری از اطلاع آنان از واقعیت های موجود در فلسطین انجام می پذیرد، خاطرنشان ساخت: «سیاست های تل آویو در منزوی کردن ملت فلسطین و قطع ارتباط میان این ملت با محیط بین المللی نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت و بر عزم سیاسی، دیپلماتیک و رسانه ای مقامات فلسطینی جهت انجام مبارزه ای جهانی برای پایان دادن به اشغالگری و ایجاد کشور مستقل فلسطینی خواهد افزود.»

نزامیندی، عضو کابینه آفریقای جنوبی نیز در بیانیه مشترک مذکور تصریح کرد: «در حالی که تمامی اقدامات قانونی لازم انجام گرفته بود، مقامات اسرائیلی حاضر نشدند به بنده و هیات همراهم ویزای ورود به کشور فلسطین را بدهند.»

وزیر آموزش عالی آفریقای جنوبی تصریح کرد: «اسرائیل با این کار به دنبال مجازات بنده و حزب کومونیست آفریقای جنوبی به خاطر حمایت اخلاقی مان از ملت فلسطین در مسیر مبارزه ای است که جهت تحقق آزادی، عدالت و استقلال انجام می دهند.»


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *