آغاز فرایند بررسی لایحه «برنامه هفتم» در کمیسیون اقتصادی، بازرگانی و اداری مجمع

14:41 - 22 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۷۴۲
دسته بندی: سیاست ، عمومی
آغاز فرایند بررسی لایحه «برنامه هفتم» در کمیسیون اقتصادی، بازرگانی و اداری مجمع
کمیسیون اقتصادی، بازرگانی و اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام، با موضوع بررسی لایحه برنامه هفتم، تشکیل جلسه داد.

خبرگزاری میزان - به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع، در ابتدای این جلسه، نائب رییس کمیسیون با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسط مقام معظم رهبری و شروع بررسی لایحه آن در مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسات، باید برنامه و نگاه دولت و سازوکار‌های پیش بینی شده برای «رشد اقتصادی ۸درصدی»، «کاهش تورم»، سهم «بهره‌وری» از رشد اقتصادی، کنترل و کاهش «ضریب جینی» و تحقق عدالت در قانون برنامه پنجساله هفتم، ارائه و مورد بررسی قرار گیرد.

باهنر با اشاره به اینکه ۸۰درصد احکام برنامه (بیش از۷۵حکم) به حوزه ماموریت کمیسیون‌های اقتصادی و زیربنایی مجمع مربوط است، گفت: اعضای این دو کمیسیون باید در جریان فرایند تصویب برنامه هفتم در مجلس شورای اسلامی قرار گیرند.

در ادامه جلسه، محسن نجفی خواه، معاون سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به مطالعات مراکز پژوهشی این سازمان گفت: در آسیب شناسی تحقق نیافتن قوانین برنامه ششم، به چالش فرایند تنظیم برنامه و غیر مشارکتی بودن تعیین برنامه‌ها و همچنین جامعیت برنامه بجای مساله محور بودن دست یافتیم.

معاون سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر این نکته که برنامه نباید «نیازنامه» باشد، گفت: تلاش دولت بر این امر متمرکز شده است که در چارچوب سیاست‌های کلی، پیش برویم و علاوه بر این اجرایی شدن سایر سیاست‌های کلی و حرکت به سوی اصلاح ساختار بودجه نیز مد نظر قرار گرفت.

در ادامه جلسه، شوال پور و امانی از معاونان سازمان برنامه و بودجه، برخی از دیگر نکات و ویژگی‌های لایحه برنامه پنجساله ارائه شده از سوی دولت را تشریح کردند.

زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تغییر آئین نامه داخلی مجلس گفت: طبق آئین نامه جدید، نمایندگان نمی‌توانند پیشنهادی را بدون طرح در کمیته‌ها و کمیسیون تلفیق، در صحن مطرح کنند. در مجلس تلاش شده در فضای صمیمی و تعاملی با دولت، بند‌ها و اهداف غیرقابل حصول یا غیرشفاف اصلاح شود.

بنا بر این گزارش، اعضای کمیسیون اقتصادی مجمع در ادامه، در خصوص «چالش ناترازی تولید و مصرف انرژی»، «شناخت ظرفیت‌های کشور برای رشد اقتصادی ۸درصدی»، «محوریت فناوری و رشد دانش بنیان و تکمیل زنجیره‌های ارزش»، «نبود مدل کاهش تورم پایدار در لایحه دولت»، «لزوم درک و دیدگاه مشترک در نظام برنامه ریزی کشور»، «نگرش به اصل ۷۵ و تامین منابع برنامه‌ها»، «ثبات نرخ ارز» و توجه به «اقتصاد دریامحور» دیدگاه‌های خود را بیان نمودند.

پس از بحث و تبادل نظر اعضای کمیسیون، مقرر شد جلسات مشترکی بین کمیسیون‌های اقتصادی و زیربنایی و تولیدی مجمع در خصوص بررسی برنامه هفتم برگزار شود و نتایج این جلسات در گزارشی به هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی منعکس گردد.

در این جلسه، محمدرضا باهنر، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، محمدجواد ایروانی، داود دانش جعفری، حجت السلام و المسلمین مجید انصاری، سید مرتضی نبوی، غلامرضا آقازاده و محمود احمدی نژاد از اعضای مجمع و زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و جمعی از معاونین سازمان برنامه و بودجه حاضر بودند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *