امیرعبداللهیان: اتهام کاربرد پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین نادرست است/ استقبال ایران از هرگونه ابتکار برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات برجامی

15:31 - 19 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۳۱۸
امیرعبداللهیان: اتهام کاربرد پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین نادرست است/ استقبال ایران از هرگونه ابتکار برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات برجامی
وزیر امور خارجه می‎گوید که اتهام کاربرد پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین کاملا نادرست است.

خبرگزاری میزان – حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که برای حضور در پانزدهمین نشست مشترک کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و آفریقای جنوبی به «پرتوریا» سفر کرده است، در یک نشست خبری گفت: ایران از عضویت کشورهای مختلف در بریکس استقبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در گفت‌وگو‌های امروز خود با همکارم خانم پاندور در خصوص وضعیت اوکراین، به روشنی مواضع ایران را بیان کردم، اظهار کرد: ما در جنگ اوکراین در کنار هیچ کدام از طرفین جنگ برای تداوم این روند نبوده و نیستیم؛ جنگ را راه حل نمی‌دانیم و بر این باوریم که همه طرف‌ها باید برای رسیدن به راه حل سیاسی تلاش کنند.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه اتهام بی‎اساس کاربرد پهپاد‌های ایرانی در جنگ علیه اوکراین کاملا نادرست است، بیان کرد: من در این مورد بار‌ها با همکارم وزیر خارجه اوکراین گفت‌وگو کردم و حتی توافق کردیم نظامیان دو کشور دیداری داشته باشند؛ هدف ما از این پیشنهاد به دست آوردن اسناد ادعایی اوکراین و برخی کشور‌های غربی در خصوص کاربرد پهپاد ایرانی در اوکراین بود.

به گفته وی، هیئت اوکراینی و هیئت ایرانی در سطح نظامی حدود هفت ماه پیش در کشور عمان با هم گفت‌وگو کردند و هیچ مدرک معتبری به هیئت نظامی ایران از سوی هیئت نظامی اوکراین ارائه نشد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما از طرف اوکراینی خواستیم اسناد معتبر خود را در این رابطه ارائه دهد؛ ضمن این که مقام‌های روسیه به ما اطمینان داده اند که در چارچوب همکاری‌های دفاعی موجود و قدیمی بین تهران و مسکو هیچگاه از تجهیزات ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده نکرده و نخواهند کرد.

امیرعبداللهیان در بخشی دیگر در مورد برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز اظهار کرد: ما معتقدیم در موضوع برجام چنان‌چه طرف‌های مقابل از اراده لازم برای بازگشت به تعهداتشان برخوردار باشند، تهران همچنان متعهدترین و پایبندترین طرف برجامی به انجام تعهدات خود است؛ ما هیچگاه از مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو فاصله نگرفته ایم؛ پیام‌های غیر مستقیمی بین تهران و واشنگتن از طریق برخی واسطه‌ها تبادل می‌شود.

وی تصریح کرد: ما همواره اعلام کرده‎ایم که چنان‌چه در طرف مقابل اراده‌ای وجود داشته باشد، ایران از هر گونه ابتکار برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود استقبال می‌کند.

وزیر امور خارجه در مورد درخواست عضویت ایران و شماری از کشورها، عنوان کرد: در موضوع بریکس، نگاه ما به عضویت در این نهاد نگاه به تقویت چندجانبه‎گرایی است؛ کشور‌هایی مانند ترکیه، عربستان، امارات، اندونزی و بسیاری از دیگر کشور‌هایی که علاقه‌مندی خودشان را به همراه جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در ائتلاف بریکس اعلام کردند، همگی دوستان جمهوری اسلامی ایران هستند؛ ما از عضویت کشور‌های مختلف با هدف نیرومندسازی هر چه بیشتر بریکس استقبال می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر گفت: آیت‎الله رئیسی، در پاسخ به دعوت رئیس جمهور آفریقای جنوبی در روزهای آینده به این کشور سفر می‌کند و مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص بریکس را در این اجلاس به روشنی بیان خواهند کرد

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *