گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان درباره توافق غلات دریای سیاه

15:32 - 11 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۹۵۱
گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان درباره توافق غلات دریای سیاه
روسای جمهور روسیه و ترکیه طی گفتگویی تلفنی وضعیت توافق صادرات غلات دریای سیاه را بررسی کردند.

خبرگزاری میزان - به گفته کرملین، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه گفت که توافق غلات دریای سیاه به دلیل عدم پیشرفت کامل در اجرای بخشی از توافق که مربوط به روسیه بوده، معنای خود را از دست داده است. 

کرملین در بیانیه‌ای گفت: ولادیمیر پوتین موضع اصولی روسیه را در رابطه با فسخ قرارداد‌های درباره صادرات غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه و رفع انسداد عرضه مواد غذایی و کود‌های شیمیایی روسیه تشریح کرد. خاطرنشان شد که تمدید توافق در شرایط عدم پیشرفت کامل در اجرای بخش روسیه از قرارداد غلات معنای خود را از دست داده است. آمادگی برای بازگشت به توافقات استانبول به محض اینکه غرب عملاً تمام تعهدات توافق در قبال روسیه را انجام دهد، وجود دارد.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین به همتای ترکیه‌ای خود گفت که گزینه‌هایی برای عرضه غلات به کشور‌های نیازمند در حال بررسی است. 

در ادامه این بیانیه آمده: تاکید شد که با در نظر گرفتن نیاز کشور‌هایی که بیشترین نیاز به غذا را دارند، گزینه‌های قابل اعتماد برای تامین غلات از سوی روسیه، از جمله به صورت رایگان، در حال بررسی است. این موضوع در دومین اجلاس سران روسیه و آفریقا که اخیراً در سن پترزبورگ برگزار شد، به طور اساسی مورد بحث قرار گرفت. آمادگی برای همکاری در این زمینه با ترکیه و سایر کشور‌های ذینفع اعلام شد.

«سرگئی ورشینین»، معاون وزیر خارجه روسیه در اواخر ژوئن گفته بود که سازمان ملل پذیرفته است که نمی‌تواند درباره سه مورد از پنج موضوع کلیدی که روسیه می‌خواهد برای تمدید قرارداد غلات حل و فصل شود، از جمله اتصال مجدد «بانک کشاورزی روسیه» به سیستم پرداخت سوئیفت، کاری انجام دهد. 

در ۲۲ جولای ۲۰۲۲ (۳۱ تیر ماه ۱۴۰۱)، سازمان ملل و ترکیه توافقنامه‌ای را با روسیه و اوکراین برای ایجاد یک کریدور دریایی بشردوستانه برای انتقال غلات و کود از بنادر دریای سیاه اوکراین امضا کردند. از آن زمان، مسکو چندین بار از عدم پایبندی غربی‌ها به بخش‌هایی از توافقنامه که به منافع روسیه مربوط می‌شد، انتقاد کرده بود.

انتهای پیام/

محمدحسین چخماقی


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *