رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جنگ اوکراین؛ بی‌تفاوتی آمریکا و ناتو به افزایش تلفات انسانی

9:00 - 11 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۷۲۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنگ اوکراین؛ بی‌تفاوتی آمریکا و ناتو به افزایش تلفات انسانی
تسلیحات هسته‌ای خط قرمزی است که ناتو و آمریکا در جنگ اوکراین ابایی از عبور از آن ندارند.

خبرگزاری میزان - تنها با گذشت چند هفته واضح است که «ضدحمله بهاری» اوکراین، که ماه‌ها از سوی رسانه‌های آمریکا تبلیغ می‌شد، پیشرفت چشمگیری نداشته است، در حالی که نیرو‌های مسلح اوکراین متحمل خسارات فیزیکی ویرانگری شده‌اند.

برای یک سال و نیم نخست این درگیری، آمریکا و ناتو بر این فرض عمل کرده‌اند که می‌توانند با ارسال سلاح‌های پیشرفته‌تر به اوکراین، جنگ را به نفع خود تغییر دهند، در حالی که به اوکراینی‌ها اجازه می‌دهند به عنوان خوراک توپ در میدان نبرد عمل کنند.

بی تفاوتی فاجعه‌بار به تلفات میدانی

دولت آمریکا با بی‌تفاوتی سرد نسبت به تلفات فاجعه‌بار انسان‌ها، به دنبال جنگ تا از دست رفتن حتی آخرین شهروند اوکراینی است، اما مشکل این استراتژی این است که ناتو اوکراینی‌ها را به سمت مرگ می‌کشاند.

صد‌ها هزار سرباز اوکراینی تاکنون کشته یا زخمی شده‌اند؛ این بخش قابل توجهی از جمعیت در سن جنگ است که دولت زلنسکی را به اقدامات ناامیدکننده‌تر برای یافتن افراد جدید برای قرار دادن در خط مقدم سوق می‌دهد.

در این زمینه، وزرای دفاع کشور‌های ناتو یک اجلاس ۲ روزه را به تازگی با هدف نهایی کردن طرح‌های اتحاد نظامی بین ناتو و اوکراین به پایان رساندند؛ یکی از مقام‌های دولت بایدن در این باره، گفت که آن‌ها آماده یک طرح تسریع شده برای پیوستن اوکراین به ناتو هستند.

این محتوای نشست ناتو در ویلنیوس، لیتوانی، چه از طریق پیوستن مستقیم اوکراین به ناتو و چه در قالب ارائه «ضمانت‌های امنیتی» بود.

با این حال، مسئله واقعی، ورود اوکراین به ناتو نیست، بلکه «ورود» ناتو به اوکراین از طریق تشدید گسترده دخالت خود در این جنگ است. تنها دلیل تسریع ورود اوکراین به ناتو ایجاد چارچوبی برای چنین تشدید تنش است.

هر بار که آمریکا و ناتو ادعا کرده‌اند که در اوکراین کاری انجام نمی‌دهند، از تهیه تانک‌های جنگی و جت‌های جنگنده گرفته تا تسلیحاتی که برای حمله به خاک روسیه استفاده شده است، این کار را انجام داده‌اند.

عبور از خط قرمز بعدی

«خط قرمز» بعدی که ناتو در واکنش به وخامت اوضاع نظامی در اوکراین از آن عبور خواهد کرد، چه خواهد بود؟ چند احتمال وجود دارد: ایجاد «منطقه پرواز ممنوع»، استقرار مستقیم نیرو‌های ناتو در منطقه جنگی و استقرار یا حتی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی از سوی ناتو برای جلوگیری از پیروزی روسیه در درگیری.

از زمان آغاز ساخت سلاح‌های هسته‌ای چند تریلیون دلاری آمریکا در سال ۲۰۱۶، این کشور برای ایجاد سلاح‌های هسته‌ای کوچک‌تر و «قابل استفاده» با بازده پایین‌تر تلاش کرده است.

آمریکا و ناتو تمام اعتبار خود را روی هدف تحمیل شکست استراتژیک به روسیه گذاشته‌اند.

بی‌ملاحظگی آمریکا و ناتو در استفاده از تسلیحات هسته‌ای

باور اینکه آمریکا و ناتو برای دستیابی به اهداف خود به استفاده از سلاح هسته‌ای متوسل نمی‌شوند، نادیده گرفتن درس‌های تاریخ است.

لازم به یادآوری است که آمریکا تنها قدرتی است که عملا از سلاح هسته‌ای در جنگ استفاده کرده است؛ در میان یک بحران اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عمیق‌تر، همراه با بحران هژمونی جهانی آمریکا، واشنگتن به سمت اقدامات بی پروا و ناامیدانه‌تر سوق داده شده است.

طبقه حاکم آمریکا نشان داده که نسبت به زندگی بشری کاملا بی تفاوت است؛ به نام حمایت از سودآوری شرکت‌های بزرگ، طبقه حاکم آمریکا به همه اقدامات برای جلوگیری از گسترش کرونا پایان داده و اجازه می‌دهد این بیماری بدون کنترل در گردش باشد و ده‌ها یا صد‌ها هزار نفر را در سال بکشد.

این کشور به عمد جنگی را در اروپا برانگیخته است که صد‌ها هزار نفر را کشته است.

قوی‌ترین هشدار در این زمینه باید داده شود؛ این جنگ باید قبل از گرفته شدن جان انسان‌های بسیار زیاد باید پایان یابد.

انتهای پیام/


برچسب ها: ناتو اوکراین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *