جذب کودک‌سربازان از سوی شبه‌نظامیان تحت حمایت آمریکا و ترکیه در سوریه

14:38 - 10 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۷۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جذب کودک‌سربازان از سوی شبه‌نظامیان تحت حمایت آمریکا و ترکیه در سوریه
سازمان ملل می‌گوید که گروه‌های مسلح تحت حمایت آمریکا و ترکیه در سوریه به‌طور فزاینده‌ای افراد زیر سن قانونی را به­‌کار می‌گیرند.

خبرگزاری میزان - سازمان ملل به تازگی در گزارشی اعلام کرد که گروه‌های مسلح تحت حمایت آمریکا و ترکیه در سوریه به‌طور فزاینده‌ای افراد زیر سن قانونی را به­‌کار می­‌گیرند.

این گزارش ادعا می‌کند تعداد کودکانی که از سال ۲۰۲۰ توسط شبه‌نظامی‌­های مورد حمایت آمریکا و ترکیه در این کشور به­‌کار گرفته شده‌اند به بیش از ۱۲۰۰ نفر رسیده است. 

بر اساس آنچه سازمان ملل می‌گوید، در میان گروه‌هایی که کودکان را به‌خدمت می‌گیرند، شبه‌نظامیان تحت حمایت آمریکا، نیرو‌های سوریه دموکراتیک(SDF) هستند که با همکاری نیرو‌های اشغالگر واشنگتن بر کنترل میادین نفتی سوریه نظارت می‌کنند.

سازمان ملل گفته است که بیش از ۶۰۰ مورد از موارد به‌­کارگیری کودکان در سوریه به نیرو‌های دموکراتیک سوریه و گروه‌های کُرد مرتبط در این کشور نسبت داده می­‌شود.

این در حالی است که نیرو‌های دموکراتیک سوریه در سال ۲۰۱۹ توافقنامه‌ای را با سازمان ملل برای «پایان دادن به کودک‌سربازی» امضا کردند.

بیش از ۶۰۰ مورد به­‌کارگیری کودک نیز به ائتلاف گروه‌های مورد حمایت ترکیه نسبت داده شده است که طی سال‌ها عناصری از چندین گروه از جمله داعش را در خود جای داده است.

علاوه بر این، سازمان ملل اذعان می­‌کند که هیئت تحریر الشام(HTS) که قبلاً به عنوان جبهه النصره وابسته به القاعده شناخته می­شد، بیش از ۳۸۰ خردسال را به‌­کار گرفته است.

«بسام الاحمد»، مدیر اجرایی نهادی غیردولتی به‌نام «حقیقت و عدالت»، گفت که در برخی موارد، کودکان به اجبار در گروه‌های مسلح به­‌کار گرفته می­‌شوند.

«احمد»، گفته است که برخی از کودکان حتی به عنوان مزدور در جنگ‌­های خارجی به خارج از کشور فرستاده می­‌شوند.

در مدت تلاش­ برای جذب نیرو در جبهه النصره بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، که عمدتاً توسط «عبدالله المحیسنی» هدایت می‌شد، تعداد زیادی از نوجوانان در میان هزاران نفری بودند که برای آنچه مبارزه با ارتش سوریه خوانده شده بود، نام‌نویسی کردند که بسیاری به مأموریت­‌های انتحاری فرستاده شدند.

گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد استفاده از کودکان در سوریه همچنان وجود دارد و در این میان، «گروه‌های متحد آمریکا» که به پ.ک.ک وابسته هستند، رتبه اول را در استفاده از کودک‌سربازان به خود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام/


برچسب ها: سوریه ترکیه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *