نشست خبری وزرای امور خارجه ایران و سوریه|

امیرعبداللهیان: پیگیری توافق‌های روسای جمهور ۲ کشور از اولویت‌های رایزنی با وزیر خارجه سوریه بود/ المقداد: حضور آمریکا در شمال شرق سوریه نامشروع است

14:53 - 09 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۵۷۸
امیرعبداللهیان: پیگیری توافق‌های روسای جمهور ۲ کشور از اولویت‌های رایزنی با وزیر خارجه سوریه بود/ المقداد: حضور آمریکا در شمال شرق سوریه نامشروع است
وزرای خارجه ایران و سوریه پس از انجام رایزنی در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

خبرگزاری میزان - «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان و «فیصل المقداد»، وزیر خارجه سوریه پس از رایزنی در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

امیرعبداللهیان: پیگیری توافق‌های روسای جمهور دو کشور از اولویت‌های رایزنی امروز بود

وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای این نشست خبری گفت: دو نفر از اعضای کابینه سوریه در این سفر حضور دارند؛ یعنی وزیر اقتصاد و ارتباطات؛ همزمان با گفت‌وگوی من با وزیر خارجه سوریه، نشست کمیسیون مشترک دو کشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی و همتای وی در وزارت راه و شهرسازی سوریه در تهران را شاهد هستیم.

«امیرعبداللهیان» اظهار کرد: در گفت‌وگوهای امروز یکی از اولویت‌های ما پیگیری توافق‌های روسای جمهور دو کشور در سفر رئیس جمهور به دمشق بود که در دستور کار قرار دارد؛ خرسند هستیم در هفته‌های گذشته با کوشش سفرای دو کشور و با پیگیری مستمر وزرای کابینه شاهد پیشرفت‌هایی در اجرایی کردن توافق‌های اقتصادی و فناوری هستیم؛ توافق‌ها در راستای منافع دو ملت و دو کشور برنامه ریزی شده اند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: تشکیل شرکت مشترک بیمه و آغاز سفر زایران ایرانی به سوریه به شکلی مناسب و با روش و توجیه اقتصادی که هموطنان ما بتوانند با سهولت به اماکن زیارتی دسترسی پیدا کنند، یکی دیگر از محورهای رایزنی ما بود؛ تقویت بخش خصوصی و تجاری دو کشور در حوزه‌های مورد علاقه و افزایش پروازهای هوایی میان دو کشور به موازات تسریع همکاری‌های اقتصادی در حوزه ترانزیت از جمله موضوع‌های پیشرفت کرده در هفته‌های گذشته میان دو کشور است.

«امیرعبداللهیان» در بخشی دیگر تصریح کرد: انفجارهای اخیر در سیده زینب دمشق و در پاکستان را محکوم می‌کنیم؛ امنیت کشورهای منطقه سرمایه همه کشورهای منطقه است و ایران به تلاش‌های خود برای تحقق صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه با قوت ادامه می‌دهد.

وی گفت: اتفاق نظر داریم که صلح و ثبات در سوریه جز از طریق عدم دخالت کشورهای بیگانه، تشویق بازگشت آوارگان، لغو تحریم‌های غرب و گفت‌وگوی ملی که مورد تاکید بشار اسد و مردم سوریه است، محقق نخواهد شد.

«امیرعبداللهیان» تاکید کرد: لزوم نشست‌های روند آستانه در رایزنی امروز مورد تاکید قرار گرفت و نشست بیستم کارشناسان ارشد در فرمت آستانه برگزار شد؛ اتفاق نظر وجود دارد این فرمت به کار خود ادامه بدهد و برگزاری نشست در سطح وزرای خارجه و روسای جمهور در دستور کار طرف‌ها قرار دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: حملات رژیم صهیونیستی به سوریه و تداوم آن‌ها را قویا محکوم می‌کنیم؛ رژیم صهیونیستی اصلی ترین منبع بی ثباتی در منطقه است و بقای خود را مرهون جنگ افروزی می‌داند؛ حاکمان رژیم جعلی اسرائیل درک کردند که هیچ اقدام صهیونیست‌ها بی پاسخ نخواهد ماند و منطقه نسبت به فتنه انگیزی آن‌ها بی‌تفاوت نخواهد بود؛ پیامدهای این اقدام‌ها را در تشدید بحران‌های چند لایه و در پاسخ‌های دریافت شده منطقه عمیقا احساس می‌کند.

وی گفت: ایران قاطعانه از حق مردم سوریه برای حمایت از استقلال و تمامیت ارضی این کشور حمایت می‌کند؛ حضور نظامی کشورهای خارجی کمکی به امنیت و ثبات این کشور و منطقه نخواهد کرد؛ نگرانی‌های ترکیه را درباره امنیت مرزهای مشترک به خوبی درک می‌کنیم، اما معتقدیم روش نظامی در خاک سوریه راه حل نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: به طور مشخص در آخرین نشست ۴ کشور در مسکو این پیشنهاد مطرح شده است که نیروهای ترکیه طبق جدول زمان بندی شده از اراضی سوریه خارج شده و به مرزهای خود بازگردند؛ متقابلا مقام‌های عالی دو کشور این منطق را پذیرفته اند.

وی در ادامه گفت: همزمان با خروج نیروهای ترکیه نسبت به تضمین تامین امنیت مرزهای مشترک اقدام کنند؛ ایران و روسیه هم به عنوان ضامن و تسهیل کننده به کار خود ادامه می‌دهند؛ پیشنهاد کردیم نشست وزرای خارجه برگزار شود.

«امیرعبداللهیان»، همچنین اظهار کرد: بخشی از خطوط محوری، راهبردی و ترانزیتی بین ما بررسی شده است؛ مسیر زمینی ترانزیتی بین عراق، سوریه و لبنان جریان دارد؛ ما موانعی در این مسیر شاهد بودیم، اما با همکاری سوریه و عراق بخشی از این موانع برطرف شده اند.

به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، کمیته‌های مختلفی برای پیگیری و اجرایی شدن سند جامع بین ایران و سوریه تشکیل شده و کار با سرعت در حال انجام است.

«امیرعبداللهیان» در پایان تاکید کرد: امروز نشست وزرای خارجه اسلامی را به صورت مجازی خواهیم داشت؛ هدف ازین نشست که به پیشنهاد ایران، عراق و عربستان انجام شد، بررسی موضوع اهانت به کتب آسمانی و ارسال پیامی قوی به صورت جمعی به کشورهایی است که با اجازه دادن به هتک حرمت به خشونت دامن می‌زنند و امیدواریم این اقدام در صیانت از کتب الهی نقش داشته باشد.

فیصل المقداد: ما به صورت دوره‌ای با وزیر امور خارجه ایران سفرهای دوجانبه‌ای را داریم

وزیر خارجه سوریه نیز در این نشست خبری گفت: ما به صورت دوره‌ای با وزیر امور خارجه ایران سفرهای دوجانبه‌ای را داریم که در راستای افکار و ایده‌ها درباره آخرین تحولات در منطقه است.

وی افزود: سفر رئیس جمهور ایران به سوریه در جهت توسعه روابط دو کشور بود و گام‌های عملی اجرای توافق‌ها آغاز شده است و تلاش داریم آن‌ها را گسترش دهیم.

«المقداد» تصریح کرد: سفر رئیس جمهور ایران به سوریه برای حل و فصل مسائل اقتصادی نبود؛ بلکه درباره همکاری‌های بین المللی و نیز منطقه‌ای بود؛ دیپلماسی فعال میان ایران و کشورهای عربی منطقه بشارت افق خوبی است.

وزیر خارجه سوریه همچنین گفت: چیزی در حدود ۳۰۰ فلسطینی از آغاز سال به شهادت رسیدند؛ ما شاهد این هستیم که رژیم صهیونیستی جنایت‌هایی را در اراضی فلسطینی انجام می‌دهد؛ این اقدام‌ها صرفا درباره فلسطینی‌ها نیست، بلکه به سوریه و جولان هم کشیده شده است؛ ملت سوریه در جولان به وطن سوریه بازخواهد گشت و شهروندان سوری این منطقه تلاش دارند به وطن خود بازگردند که بخشی جدایی ناپذیر از کشور ماست.

وی اظهار کرد: ما درباره همه مسائل دوجانبه، تحولات سیاسی، نشست آستانه و گفت‌وگوهای چهارجانبه و اشغالگری آمریکا در سوریه صحبت کردیم و این جنایت‌هایی که به صورت روزانه انجام می‌شود، نمی‌تواند ادامه پیدا کند؛ حضور آمریکا در شمال شرق سوریه نامشروع است؛ سوریه خواهان خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی است.

«المقداد» گفت: ما شاهد این هستیم تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه سوریه اعمال کردند؛ ملت ما در حسکه تلاش می‌کند آب آشامیدنی به دست بیاورد، اما امکان آن وجود ندارد؛ این کشورها آب را به روی حسکه قطع می‌کنند؛ صحبت آن‌ها از حقوق بشر دروغ است؛ آمریکا به تازگی ۴۲ کامیون مربوط به نفت را متوقف کرد و شاهد این هستیم که این کشور همچنان به دنبال اهداف خود است.

وزیر خارجه سوریه در بخشی دیگر گفت: هدف آمریکا ادامه دادن به تجاوزگری و غارت ثروت سوریه است؛ آمریکا تروریست‌ها را در مناطق مختلف جابجا می‌کند؛ همین وضعیت در شمال شرق سوریه هم جاری است؛ تمامی داعشی‌ها در اردوگاه‌های آمریکا به مناطق دیگر سرازیر می‌شوند؛ آمریکا میلیاردها دلار ثروت سوریه از جمله زراعی و نفتی را غارت کرده و به قاچاق کردن نفت سوریه ادامه می‌دهد؛ هر گونه افزایش نیروهای نظامی آمریکا تشدید اشغالگری است.

«المقداد» همچنین تصریح کرد: آمریکا و غرب به شدت از نشست جده خشمگین شدند و کشورهای عربی را درباره این تصمیم محکوم کردند؛ ما تسلیم فشارها و باج خواهی‌ها نخواهیم شد؛ با کشورهای عربی تماس داریم، برای این که روابط تحت تاثیر آمریکا و نقش مشکوک غربی‌ها در کشورهای عربی نباشد؛ کشورهای غربی تهدید کردند کشورهایی که با سوریه روابط برقرار کردند، تحت تحریم قرار بدهند.

وی افزود: ما با جدیت پیگیر تماس‌ها با کشورهای عربی هستیم و در نشست جده شاهد بخشی از این تحرکات بودید.

به گفته وزیر خارجه سوریه، ایران تمام تلاش‌های خود را برای حمایت از سوریه انجام داده و از ایران به خاطر کمک‌هایی که به سوریه کرده است، تشکر می کنیم؛ ایران پس از زلزله نیز به ما کمک کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *