قانون جنجالی اروپا درباره محدودیت بر فعالیت رسانه‌های اجتماعی

13:37 - 09 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۵۳۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قانون جنجالی اروپا درباره محدودیت بر فعالیت رسانه‌های اجتماعی
قوانین جدید اتحادیه اروپا درباره محتوای رسانه‌های اجتماعی با انتقاداتی در زمینه آزادی بیان مواجه شده است.

خبرگزاری میزان - «تیری برتون»، کمیسر بازار داخلی کمیسیون اروپا، می‌گوید که از ۲۵ آگوست قانونی موسوم به قانون خدمات دیجیتال (DSA) در اروپا اجرایی خواهد شد که به عنوان «ابزاری برای سانسور» تلقی می‌شود.

به گزارش «یاهو نیوز»، در پاسخ به این تهدید برتون، سازمان‌های دیجیتال و گروه‌های آزادی‌های مدنی - که برخی از آن‌ها قبلاً در مورد دسترسی گسترده قانون خدمات دیجیتال (DSA) هشدار داده بودند - خواستار «شفاف سازی» از سوی برتون در این زمینه شدند و از اتحادیه اروپا می‌خواهند که مقامات در اجرای این قانون خویشتن‌داری کنند.

تهدید رسانه‌های اجتماعی

«برتون» در اوایل ماه جولای در یک مصاحبه رادیویی گفت: هنگامی که محتوای نفرت‌انگیز وجود دارد، محتوایی که - برای مثال - خواستار شورش است، خواستار کشتن افراد و سوزاندن اتومبیل‌ها می‌شود، از آن‌ها خواسته می‌شود فورا [محتوا را]حذف کنند؛ اگر آن‌ها فورا اقدام نکنند، در آن مرحله ما می‌توانیم نه تنها جریمه اعمال کنیم، بلکه عملکرد [سکوها]در قلمرو خود را نیز ممنوع کنیم.

برتون در واکنش به درخواست امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای قطع اینترنت پس از هفته‌ها ناآرامی که به ادعای او به صورت آنلاین هماهنگ شده بود، صحبت کرد.

مکرون در روز ۳ جولای گفت: ما باید به شبکه‌های اجتماعی فکر کنیم، درباره ممنوعیت‌هایی که باید اعمال کنیم؛ وقتی همه چیز از کنترل خارج شود، ممکن است لازم باشد آن‌ها را تنظیم کنیم یا قطع کنیم. 

انتقاد از تصمیم مکرون در فرانسه

مکرون بلافاصله با انتقاد مخالفان در فرانسه مواجه شد، اما برتون به وضوح با این ایده موافقت خود را اعلام کرده است؛ این مقام اتحادیه اروپا به قانون DSA برای تنظیم «محتوای غیرقانونی، اطلاعات نادرست آنلاین یا سایر خطرات اجتماعی» اشاره کرد که اجازه سانسور را نه تنها در فرانسه، بلکه در سراسر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا می‌دهد.

این نخستین اقدام برتون به سمت موضع‌گیری سختگیرانه و محدود کننده نبود؛ او در ماه می‌ در رابطه با اجبار پلتفرم‌های دیجیتال، که بسیاری از آن‌ها در آمریکا مستقر هستند، گفت: من مجری قانون هستم، من نماینده قانون هستم که خواست دولت و مردم است.

زمانی که ایلان ماسک توییتر را از توافق با اتحادیه اروپا خارج کرد، برتون در توییتی نوشت: می‌توانی فرار کنی، اما نمی‌توانی پنهان شوی. در مورد به اصطلاح اطلاعات نادرست، فراتر از تعهدات داوطلبانه، مبارزه با اطلاعات نادرست طبق DSA از ۲۵ آگوست یک تعهد قانونی خواهد بود.

نامه ده‌ها نهاد به برتون

۶۷ سازمان در نامه‌ای در ۲۶ جولای در پاسخ به توافق برتون با مکرون در مورد محدود کردن رسانه‌های اجتماعی اعتراض کردند، این اظهار نظر‌ها می‌تواند تسلیحات مربوط به خاموش شدن اینترنت را تقویت کند، که شامل مسدود کردن خودسرانه پلتفرم‌های آنلاین است.

در ادامه نامه آمده است: مسدود کردن خودسرانه پلتفرم‌های آنلاین و سایر اشکال قطع اینترنت هرگز اقدامی متناسب نیست و عواقب فاجعه‌باری را برای امنیت مردم تحمیل می‌کند؛ به هیچ وجه نباید مسدود کردن خودسرانه اینستاگرام، تیک تاک یا سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک اقدام در نظر گرفته شود.

آن‌ها همچنین از کمیسیون اروپا می‌خواهند که اطمینان حاصل کند که دولت‌های ملی که قوانین اتحادیه اروپا را اجرا می‌کنند، قوانین را به شیوه‌ای «بیش از حد گسترده» تفسیر نکنند.

در مورد دولت‌های اروپایی، مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، آشکارا تمایل خود را برای توانایی در محدود کردن فعالیت رسانه‌های اجتماعی بیان می‌کند؛ او طرفدار سخنرانی بدون محدودیت نیست و می‌خواهد قدرت بیشتری برای کنترل محتوای اینترنتی داشته باشد. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *