رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حضور نظامی آمریکا در «اوکیناوا» ژاپن/ از جنایات گسترده تا آزار و تجاوز جنسی

10:56 - 09 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۴۸۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حضور نظامی آمریکا در «اوکیناوا» ژاپن/ از جنایات گسترده تا آزار و تجاوز جنسی
حضور نظامی آمریکا در منطقه اوکیناوا ژاپن تاکنون با انتقادات و جنجال‌های بسیاری همراه بوده است.

خبرگزاری میزان - ده‌ها سال است که ساکنان استان «اوکیناوا» ژاپن به شدت با پایگاه‌های نظامی آمریکا که در این منطقه پراکنده هستند مخالفت می‌کنند، اما تغییر کمی در زمینه رسیدگی به این مخالفت‌ها صورت گرفته است.

به گزارش «ژاپن تایمز»، این پایگاه‌ها اغلب به عنوان یک بار نامتناسب برای جنوبی‌ترین منطقه نیمه گرمسیری ژاپن در نظر گرفته می‌شوند.

استان اوکیناوا ۰.۶ درصد از قلمرو مجمع الجزایر ژاپن را شامل می‌شود، اما شامل ۷۰ درصد از زمین‌های مورد استفاده برای پایگاه‌های آمریکا و بیش از نیمی از ۵۰ هزار نیرو است.

جرایم، تصادفات و آلودگی‌های مرتبط با این پایگاه‌ها، عوامل تحریک کننده قوی برای ۱.۵ میلیون ساکن این استان هستند.

«ریو ماتایوشی»، ۳۹ ساله، یکی از اعضای شورای شهرداری در شهر «جینووان»، گفت: اوکیناوا بار بیش از حدی از حضور نظامی آمریکا بر دوش کشیده است.

ساکنان مخالف پایگاه‌های نظامی آمریکا عمیقا در اوکیناوا که قبل از الحاق ژاپن در قرن نوزدهم یک پادشاهی مستقل بود، ریشه دارد.

توکیو از آن به عنوان حایلی برای کند کردن نیرو‌های آمریکا در طول جنگ جهانی دوم استفاده کرد و بیش از یک چهارم جمعیت آن در نبرد اوکیناوا در سال ۱۹۴۵ جان باختند.

اشغال این منطقه از سوی آمریکا تنها در سال ۱۹۷۲، تحت یک معاهده متقابل که پایگاه‌های آمریکایی را در محل باقی گذاشت، پایان یافت.

جنایات نظامیان آمریکایی حاضر در اوکیناوا

به گفته «سوزیو تاکازاتو»، سیاستمدار ۸۲ ساله و فعال صلح، صدای مداوم پرواز، آلودگی و جرم و جنایت، احساسات ضد حضور نظامی آمریکا را قوی نگه داشته است.

بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۲۰۲۰، دولت اوکیناوا ۵۸۲ جنایت خشونت‌آمیز مربوط به نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه‌های این کشور را ثبت کرد.

ربودن و تجاوز به یک دختر ۱۲ ساله از سوی سه سرباز آمریکایی در سال ۱۹۹۵ توجه بیش از ۸۰ هزار معترض را به خود جلب کرد.

«تاکازاتو» گفت که معاهده حاکم بر نیرو‌های آمریکا نظارت قانونی ژاپن را محدود می‌کند؛ یک واقعیت دردناک دائمی.

او گفت: زمانی که یک بالگرد در دانشگاه بین‌المللی اوکیناوا سقوط کرد، سربازان آمریکایی آن را محاصره کردند و اجازه هیچ بازرسی را ندادند.

در سال‌های اخیر، مخالفت‌ها حول برنامه‌ریزی جابجایی پایگاه هوایی «فوتنما» که گاهی خطرناک‌ترین پایگاه جهان به دلیل نزدیکی به خانه‌ها نامیده می‌شود، متبلور شده است؛ دولت محلی خواهان انتقال آن به شمال و به منطقه کم جمعیت «هنوکو» است، اما مخالفان حضور آمریکا خواهان حذف کامل آن هستند.

این موضع «دنی تمکی»، فرماندار اوکیناوا، یک سیاستمدار برجسته ضد پایگاه است که مجددا انتخاب شد، اما در سطح محلی، نامزد‌های مورد حمایت حزب حاکم لیبرال دموکرات، از جمله در مناطقی که فوتنما و هنوکو در آن قرار دارند، در حال افزایش هستند.

واقعیت‌های اقتصادی

«ماتایوشی»، عضو شورای شهری اوکیناوا، گفت که این تغییر منعکس کننده نگرانی‌های امنیتی، اما همچنین چالش‌های مالی است.

مردم بیش از تمرکز بر مسئله مبانی، بر واقعیت‌های اقتصادی تمرکز می‌کنند؛ اوکیناوا فقیرترین استان ژاپن است و اقتصاد وابسته به توریست آن به شدت تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته است.

«تاکازاتو» خاطرنشان می‌کند که با حضور آمریکا، که اکنون آنقدر تثبیت شده است، «سه نسل بزرگ شده‌اند» که برخی فکر می‌کنند «چاره‌ای جز پذیرش آن ندارند».

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا اوکیناوا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *