افزایش درخواست‎ها برای تحریم کالاهای سوئدی

12:52 - 08 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۳۳۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
افزایش درخواست‎ها برای تحریم کالاهای سوئدی
در پی هتک حرمت اخیر قرآن کریم در سوئد، درخواست‌های فزاینده‌ای از سوی مسلمانان برای تحریم کالا‌ها و محصولات سوئدی فراهم می‌شود.

خبرگزاری میزان – اخیرا یک پناهجوی عراقی اقدام به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد کرده و در بیرون از مسجد مرکزی استکهلم قرآن را آتش زد.

پیامد‌های دیپلماتیک بر سر سوزاندن قرآن در خارج از مسجدی در سوئد، پس از فراخوان مسلمانان برای تحریم محصولات سوئدی، تهدیدی برای تبدیل شدن به یک جنگ تجاری است.

به گزارش «تلگراف ایندیا»، کشور‌های مسلمان در پی این اقدام و هتک حرمت قرآن کریم اقدام به برگزاری تظاهرات کرده‌اند.

عربستان با اشاره به همزمانی این اقدام با جشن عید قربان و پایان مراسم حج، گفت: این اعمال نفرت‎انگیز و مکرر با هیچ توجیهی قابل قبول نیست.

درخواست برای بایکوت محصولات سوئدی

اوایل این هفته، مسجد الازهر مستقر در قاهره از مسلمانان خواست محصولات سوئدی را به دلیل هتک حرمت اخیر قرآن تحریم کنند. 

در بحبوحه دو مورد قرآن سوزی در این هفته در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، مصر پیشنهاد تحریم مشابهی در مورد محصولات دانمارکی را داد؛ مسجد الازهر تصمیمات دولت‌هایی را که اجازه سوزاندن کتاب مقدس اسلام را می‌دهند، محکوم کرد.

«محمد شریف المطهر»، مقام یمنی، اوایل ماه جاری میلادی از تحریم محصولات سوئدی خبر داد؛ به همین ترتیب مقامات ایران نیز درخواست‌هایی درباره تحریم کالا‌های سوئدی مطرح کرده‌اند.

اکنون مسلمانان خاورمیانه و شمال آفریقا با استفاده از هشتگ «دولت سوئد را تنبیه کن» و «محصولات سوئدی را بایکوت کن» در شبکه‌های اجتماعی خواستار تحریم محصولات سوئدی شده‌اند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، سوئد یکی از بزرگترین اقتصاد‌های اروپا با تولید ناخالص داخلی ۵۸۵.۹۴ میلیارد دلار است و این کشور همچنین محل استقرار شرکت‌های چندملیتی بزرگ است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی سوئد، ۲.۶ درصد از صادرات سوئد به خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۲ بوده است.

پایگاه داده «کام‌ترید» سازمان ملل، می‎گوید که ترکیه و عربستان بزرگترین واردکنندگان محصولات سوئدی در میان کشور‌های مسلمان هستند و پس از آن مصر، امارات، اندونزی، مالزی، مراکش، قطر، الجزایر و پاکستان قرار دارند.

نگرانی گروه‌های تجاری سوئدی

«Business Sweden»، یک گروه توسعه کسب و کار که به طور مشترک متعلق به دولت سوئد و بخش تجاری این کشور با دفاتری در کشور‌هایی از جمله مراکش، عربستان و امارات است، گفت که این گروه از نزدیک وضعیت «تأسف بار» را زیر نظر دارد.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: به یاد داشته باشیم که شرکت‌های سوئدی ریشه‌های عمیقی در بسیاری از کشور‌های مسلمان دارند؛ ما می‌خواهیم تاکید کنیم که حوادث سوئد، جایی که قرآن در آن سوزانده شد، به هیچ وجه نشان دهنده ارزش‌های ما نیست و این چیزی است که مانند دولت سوئد آن را محکوم می‌کنیم و از آن فاصله می‌گیریم.

«کیت بوفیلد»، کارشناس ارشد مرکز اطلاعات یورو-خلیج فارس(EGIC)، گفت که عربستان و امارات دو مورد از بزرگترین شرکای صادراتی تجاری برای اقتصاد صادرات محور و مبتنی بر تولید سوئد هستند.

وی افزود: من فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین چیز‌ها این است که اگر در مورد موضوع آزادی بیان اختلاف نظر وجود داشته باشد، ممکن است متوجه شوید که صندوق‌های ثروت دولتی خلیج فارس سوئد را دور می‌زنند؛ این مهم است، زیرا آن‌ها منبع عظیمی از سرمایه از نظر سرمایه‌گذاری در صنعت و خدمات هستند.

سوئد قوانین توهین به مقدسات خود را در دهه ۱۹۷۰ لغو کرد و اکنون برخی از قوی‌ترین پیش‌بینی‌های قانونی را برای آزادی بیان در جهان دارد، اما این کشور قانونی ندارد که به طور خاص سوزاندن یا هتک حرمت متون مذهبی از جمله قرآن را ممنوع کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *